Vlak voor het bedrijf eind maart met 750 miljoen euro schuld failliet ging, werden in overleg met ABN Amro, ING, Fortis en de Rabobank gezonde onderdelen van het autobedrijf verkocht aan een ander bedrijf van eigenaar Frits Kroymans. Dezelfde banken treden ook bij dit bedrijf weer op als financiers. De curatoren Frits Kemp en Cees de Jong bevestigen tegenover NRC Handelsblad dat ze de transacties onderzoeken. Die krant opent vandaag de voorpagina met het nieuws.

Als de onderdelen niet verkocht waren, hadden die nu bij de verkoop van de failliete boedel veel geld kunnen opleveren voor de schuldeisers, zegt Kemp. De verkoop van de onderdelen was een eis van de banken, in ruil voor verdere financiering van Kroymans, zegt Tjeerd Meijer, bedrijfsjurist van Frits Kroymans.

Kroymans moest van de banken zelf ook nog 25 miljoen euro in het autobedrijf steken. Hij ging akkoord met de eisen van de banken in de hoop zijn autobedrijf hiermee te redden. Ruim twee maanden later ging het alsnog failliet. Meijer vindt dat je "achteraf gezien kunt zeggen dat vooral de banken beter zijn geworden van de transacties.’ Zo is een onderdeel uit het autobedrijf door het andere bedrijf van Kroymans ook alweer verkocht. De opbrengst wordt gebruikt om de schulden bij de banken af telossen.

De banken willen geen commentaar geven op de transacties. Het gestrande  autobedrijf groeide de afgelopen jaren hard met veel geleend geld uit tot een onderneming met vierduizend werknemers. Toen de autoverkoop vorig jaar inzakte, raakte het bedrijf snel in de problemen door de enorme schuldenlast. De grote collectie historische Ferrari’s is begin dit jaar door de banken in beslag genomen, als onderpand voor de schulden. Kroymans kan ze terugkopen, anders worden ze geveild. Frits Kroymans heeft onlangs oud-bankier Jan Peter Schmittmann aangetrokken om hem te adviseren bij zijn zaken. Schmittmann vertrok eind vorig jaar als ceo van ABN Amro Nederland, na de nationalisatie van de bank.