Volgens de Telegraaf kost een set van vier winterbanden nu al gauw een paar honderd euro’s meer dan dezelfde set twee maanden geleden kostte. "Kwestie van marktwerking", zegt marketingmanager Bandi Vaczi van Vredestein Apollo. De producent in Enschede, volgens de Telegraaf marktleider als het gaat om winterbanden, zou de vraag naar winterbanden amper aankunnen.
Automobilisten klagen dat handelaren een slaatje willen slaan uit de huidige situatie. Ter verdediging verwijzen de garagehouders naar de bandengroothandel. Ook de zegsman van Vredestein stelt dat de tussenhandel de prijzen bepaalt. "En dat gaat aan de hand van vraag en aanbod."
Of is het de beschikbaarheid van winterbanden die zorgt voor de prijsstijging….?
De enorme vraag overstijgt de capaciteit van de fabrikanten.
Daarna is het inderdaad een “kwestie van marktwerking”.
Zoals ze in Belgie zeggen: Het leven is voor de rappen
Er is absoluut geen sprake van marktwerking maar meer van een strategie.
De bandendistributeurs en groothandels hebben een leuke kunstgreep uitgevoerd. Een tijd lang roepen dat er geen winterbanden te koop zijn om ze daarna bij de voorspelde sneewval tegen een veel hogere prijs op de markt te brengen.
Zoiets heet geen marktwerking maar is pure manipulatie en misbruik van positie.
De bandenhandel mag dan NU extra omzet hebben maar zullen de komende jaren Minder zomerbanden verkopen Als je op je WB rijdt slijten je Zomerb. dus niet.Je doet dus 2x zolang met beide sets.
Het gaat er niet om dat de bandenhandel minder zomerbanden verkoopt wanneer er ook winterbanden worden gebruikt.
In de discussie is het van belang dat er een zeer ernstig vermoeden is dat de handel misbruikt maakt van hun machtspositie. IEREEN in die keten, van producent tot uitelindelijke retailer, roept maandenlang dat de winterbanden niet aan te slepen zijn en houden hun voorraden netjes in hun loodsen. Op het hoogtepunt, wanneer de vraag enorm toeneemt, gaan ze de banden vrijgeven tegen een veel hogere prijs. Als die hele keten daaraan meedoet, is er volgens mij sprake van kartelvorming en zou de NMa eens moeten onderzoeken of er aantoonbaar bewijs is van prijsafspraken.