Hoge inflatie drukt groei private lease

De krapte op de arbeidsmarkt maakt de auto van de zaak nog populairder. Wel is het rustiger op de markt voor private lease. De hoge inflatie drukt verdere groei. Dat meldt de Vereniging van Nederlandse Autoleasebedrijven VNA.

lease, bedrijfswagen
De afzet van occasion-bestelwagens door de vakhandel daalde dit jaar tot en met augustus met 10,8 procent en kwam uit op 69.300 stuks.Shutterstock (2022)

In de eerste helft van 2022 is het Nederlandse autoleasepark met 24.500 voertuigen gegroeid tot 1.229.800 voertuigen (personenauto’s en bestelwagens). Dat betekent een toename van 2 procent ten opzichte van eind 2021. “Autoleasemaatschappijen stellen alles in het werk om, ondanks tekorten aan nieuwe voertuigen, te voldoen aan de groeiende vraag naar duurzame (auto)mobiliteit,” aldus de VNA.

Het beperkte aanbod van nieuwe auto’s in combinatie met de hoge inflatie heeft de groei in private lease tot stilstand gebracht. De koopkracht daalt dit jaar en ook het consumentenvertrouwen is zeer laag. Mede daarom bleef het park met 231.100 auto’s nagenoeg gelijk aan de eindstand van 2021. Binnen de vraag naar private lease is wel een duidelijke trend zichtbaar naar elektrische mobiliteit. Cijfers van RDC tonen aan de het marktaandeel van batterij elektrische auto’s (BEV’s) in nieuwe private leaseauto’s in de eerste helft van 2022 klom van 5,6 procent (jan-jun 2021) naar 23,7 procent. Voorzitter Renate Hemerik: “Private lease slaagt erin om meer particulieren elektrisch te laten rijden. Daarmee helpt de sector huishoudens te verduurzamen en tegelijkertijd hun brandstofkosten te verlagen.’’

Zakelijke lease

Het segment zakelijke lease personenauto’s ziet de vraag wel verder toenemen. Na een groei van 3,7 procent over geheel 2021 was er in de eerste helft van 2022 sprake van een toename van 3 procent. Dat betekent een stijging van het park naar 774.300 auto’s (+22.600). De auto van de zaak blijft populair in een krappe arbeidsmarkt. Hemerik: “De grote vraag naar zakelijke automobiliteit is fijn voor onze leden. Tegelijkertijd stellen de lange levertijden van nieuwe auto’s onze branche voor uitdagingen. Naast de inzet van nieuw wordt daarom met verlengde contracten en occasionlease het aanbod vergroot. De krapte in nieuwe en betaalbare elektrische voertuigen baart wel zorgen. Deze krapte, in combinatie met de hoge inflatie, zorgt voor stijgende prijzen van EV’s. Tegelijkertijd wordt de korting op de bijtelling voor zakelijke 0-emissie auto’s door de overheid teruggebracht. Dat kan verdere elektrificatie remmen.”

Tekort bedrijfswagen

Het tekort aan voertuigen manifesteert zich ook sterk in de bestelwagenmarkt. Er worden dit jaar veel minder nieuwe bestelwagens uitgeleverd. Ondanks die toeleveringsproblemen groeide het leasepark bestelwagens in Nederland in de eerste helft van 2022 met 0,8 procent ten opzichte van eind 2021. Dat betekent een toename van 1.800 voertuigen tot 224.400. “De bestelwagenmarkt heeft het moeilijk nu de aanvoer van voertuigen stokt. Desondanks groeit het leasepark bestelwagens. We zien dat het marktaandeel van lease in nieuwe bestelwagens stijgt. Dat komt mede door de transitie naar 0-emissie bestelwagens. Die transitie vraagt om kapitaal en kennis en daar kunnen leasemaatschappijen in voorzien.”

Lees ook:

Handreiking helpt bij kostenplaatje EV 

Hoge inflatie drukt groei private lease - Automobielmanagement.nl

Hoge inflatie drukt groei private lease

De krapte op de arbeidsmarkt maakt de auto van de zaak nog populairder. Wel is het rustiger op de markt voor private lease. De hoge inflatie drukt verdere groei. Dat meldt de Vereniging van Nederlandse Autoleasebedrijven VNA.

lease, bedrijfswagen
De afzet van occasion-bestelwagens door de vakhandel daalde dit jaar tot en met augustus met 10,8 procent en kwam uit op 69.300 stuks.Shutterstock (2022)

In de eerste helft van 2022 is het Nederlandse autoleasepark met 24.500 voertuigen gegroeid tot 1.229.800 voertuigen (personenauto’s en bestelwagens). Dat betekent een toename van 2 procent ten opzichte van eind 2021. “Autoleasemaatschappijen stellen alles in het werk om, ondanks tekorten aan nieuwe voertuigen, te voldoen aan de groeiende vraag naar duurzame (auto)mobiliteit,” aldus de VNA.

Het beperkte aanbod van nieuwe auto’s in combinatie met de hoge inflatie heeft de groei in private lease tot stilstand gebracht. De koopkracht daalt dit jaar en ook het consumentenvertrouwen is zeer laag. Mede daarom bleef het park met 231.100 auto’s nagenoeg gelijk aan de eindstand van 2021. Binnen de vraag naar private lease is wel een duidelijke trend zichtbaar naar elektrische mobiliteit. Cijfers van RDC tonen aan de het marktaandeel van batterij elektrische auto’s (BEV’s) in nieuwe private leaseauto’s in de eerste helft van 2022 klom van 5,6 procent (jan-jun 2021) naar 23,7 procent. Voorzitter Renate Hemerik: “Private lease slaagt erin om meer particulieren elektrisch te laten rijden. Daarmee helpt de sector huishoudens te verduurzamen en tegelijkertijd hun brandstofkosten te verlagen.’’

Zakelijke lease

Het segment zakelijke lease personenauto’s ziet de vraag wel verder toenemen. Na een groei van 3,7 procent over geheel 2021 was er in de eerste helft van 2022 sprake van een toename van 3 procent. Dat betekent een stijging van het park naar 774.300 auto’s (+22.600). De auto van de zaak blijft populair in een krappe arbeidsmarkt. Hemerik: “De grote vraag naar zakelijke automobiliteit is fijn voor onze leden. Tegelijkertijd stellen de lange levertijden van nieuwe auto’s onze branche voor uitdagingen. Naast de inzet van nieuw wordt daarom met verlengde contracten en occasionlease het aanbod vergroot. De krapte in nieuwe en betaalbare elektrische voertuigen baart wel zorgen. Deze krapte, in combinatie met de hoge inflatie, zorgt voor stijgende prijzen van EV’s. Tegelijkertijd wordt de korting op de bijtelling voor zakelijke 0-emissie auto’s door de overheid teruggebracht. Dat kan verdere elektrificatie remmen.”

Tekort bedrijfswagen

Het tekort aan voertuigen manifesteert zich ook sterk in de bestelwagenmarkt. Er worden dit jaar veel minder nieuwe bestelwagens uitgeleverd. Ondanks die toeleveringsproblemen groeide het leasepark bestelwagens in Nederland in de eerste helft van 2022 met 0,8 procent ten opzichte van eind 2021. Dat betekent een toename van 1.800 voertuigen tot 224.400. “De bestelwagenmarkt heeft het moeilijk nu de aanvoer van voertuigen stokt. Desondanks groeit het leasepark bestelwagens. We zien dat het marktaandeel van lease in nieuwe bestelwagens stijgt. Dat komt mede door de transitie naar 0-emissie bestelwagens. Die transitie vraagt om kapitaal en kennis en daar kunnen leasemaatschappijen in voorzien.”

Lees ook:

Handreiking helpt bij kostenplaatje EV