Arbeidsinspectie: werkplek garage onvoldoende veilig

In veel garagebedrijven schiet de (machine)veiligheid ernstig te kort. Monteurs lopen er ernstige risico’s, blijkt uit een rapport van de Arbeidsinspectie.

Tussen januari 2009 en januari 2010 nam ze 1061 werkplaatsen of garages onder de loep. De Arbeidsinspectie keek naar de fysieke belasting van de monteurs, het beleid ten aanzien van gevaarlijke stoffen en de machineveiligheid c.q. veilige inrichting van de werkplek.

Alle controles samen resulteerden in 1826 overtredingen, met name wegens tekort aan machineveiligheid (715 keer). Zo waren hefbruggen niet (aantoonbaar) gekeurd of onderhouden. Ook bleken veiligheidsvoorzieningen op machines weggehaald of onklaar gemaakt, machines niet aan de muur of vloer verankerd (risico van omvallen of verschuiven) of monteurs gevaar te lopen van een opslagvliering te vallen bij gebrek van een leuning of hekwerk. De Arbeidsinspectie lieten 29 keer het werk preventief stilleggen, omdat ze de situatie te onveilig vond. Negen keer gebeurde dat wegens het risico in contact te komen met draaiende delen van machines; zeven keer ontbrak een kooi voor het oppompen van vrachtwagenbanden.

Van de geïnspecteerde garagebedrijven voor personenwagens was 43 procent merkdealer. Bij 83 procent van de garagebedrijven had de werkgever een preventiemedewerker aangesteld, hetgeen aanmerkelijk hoger is dan het landelijk gemiddelde. (49 procent).

Drie van de vier inspecties betroffen een garage voor personen- en bedrijfswagens, gevolgd door bedrijven op het gebied van trucks (6 procent), caravans/campers (5 procent), openbaarvervoerbussen (0,5 procent) en besloten-vervoerbussen (3 procent). De overige 11,5 procent kon niet onder één noemer worden gebracht.

 Arbeidsinspectie Garages in Beeld december-2010.

 

Reacties

he,he moest dat nou zo lang duren?

Geplaatst door: jan op

Als ik de berichten lees in de media zijn we de slechtste werkgevers met zeer gevaarlijke klussen. De berichtgeving is opnieuw erg tendentieus en in de praktijk vallen dit soort dingen echt reuze mee. Wij hebben ook een inspectie gehad en er zijn opmerkingen gekomen over de bandenrekken die gezekerd moeten worden ivm omvalgevaar. Met een klein beetje boeren mechanika in het hoofd is het onmogelijk dat een rek op een vlakke ondergrond door een aanrijding met een voertuig kantelt. Maar zoals altijd heeft in discussie gaan met dit soort lijstjesambtenaren geen zin, dus laat maar in het rapport opnemen. De dame in kwestie die ons bedrijf schouwde is met horrorverhalen uit de ochtendsessie met haar collega’s zo ons bedrijf binnengestapt en had geen enkele voeling met de praktijk. Er zullen genoeg misstanden zijn, maar je kunt het overdrijven……..

Geplaatst door: jsk op
Arbeidsinspectie: werkplek garage onvoldoende veilig - Automobielmanagement.nl

Arbeidsinspectie: werkplek garage onvoldoende veilig

In veel garagebedrijven schiet de (machine)veiligheid ernstig te kort. Monteurs lopen er ernstige risico’s, blijkt uit een rapport van de Arbeidsinspectie.

Tussen januari 2009 en januari 2010 nam ze 1061 werkplaatsen of garages onder de loep. De Arbeidsinspectie keek naar de fysieke belasting van de monteurs, het beleid ten aanzien van gevaarlijke stoffen en de machineveiligheid c.q. veilige inrichting van de werkplek.

Alle controles samen resulteerden in 1826 overtredingen, met name wegens tekort aan machineveiligheid (715 keer). Zo waren hefbruggen niet (aantoonbaar) gekeurd of onderhouden. Ook bleken veiligheidsvoorzieningen op machines weggehaald of onklaar gemaakt, machines niet aan de muur of vloer verankerd (risico van omvallen of verschuiven) of monteurs gevaar te lopen van een opslagvliering te vallen bij gebrek van een leuning of hekwerk. De Arbeidsinspectie lieten 29 keer het werk preventief stilleggen, omdat ze de situatie te onveilig vond. Negen keer gebeurde dat wegens het risico in contact te komen met draaiende delen van machines; zeven keer ontbrak een kooi voor het oppompen van vrachtwagenbanden.

Van de geïnspecteerde garagebedrijven voor personenwagens was 43 procent merkdealer. Bij 83 procent van de garagebedrijven had de werkgever een preventiemedewerker aangesteld, hetgeen aanmerkelijk hoger is dan het landelijk gemiddelde. (49 procent).

Drie van de vier inspecties betroffen een garage voor personen- en bedrijfswagens, gevolgd door bedrijven op het gebied van trucks (6 procent), caravans/campers (5 procent), openbaarvervoerbussen (0,5 procent) en besloten-vervoerbussen (3 procent). De overige 11,5 procent kon niet onder één noemer worden gebracht.

 Arbeidsinspectie Garages in Beeld december-2010.

 

Reacties

he,he moest dat nou zo lang duren?

Geplaatst door: jan op

Als ik de berichten lees in de media zijn we de slechtste werkgevers met zeer gevaarlijke klussen. De berichtgeving is opnieuw erg tendentieus en in de praktijk vallen dit soort dingen echt reuze mee. Wij hebben ook een inspectie gehad en er zijn opmerkingen gekomen over de bandenrekken die gezekerd moeten worden ivm omvalgevaar. Met een klein beetje boeren mechanika in het hoofd is het onmogelijk dat een rek op een vlakke ondergrond door een aanrijding met een voertuig kantelt. Maar zoals altijd heeft in discussie gaan met dit soort lijstjesambtenaren geen zin, dus laat maar in het rapport opnemen. De dame in kwestie die ons bedrijf schouwde is met horrorverhalen uit de ochtendsessie met haar collega’s zo ons bedrijf binnengestapt en had geen enkele voeling met de praktijk. Er zullen genoeg misstanden zijn, maar je kunt het overdrijven……..

Geplaatst door: jsk op