Autoverkoop 2010: kwart meer dan in 2009

Met nog één dag te gaan, staat in Nederland de teller van de verkoopaantallen over 2010 op 481.794 auto’s.

Indien de Nederlandse importeurs geen toeren uithalen – door op de laatste dag met een verrassend aantal extra registraties op de proppen te komen – zal de branche dit jaar zeer waarschijnlijk net boven de 482 duizend verkochte auto’s uitkomen. Dat is ongeveer een kwart meer dan in 2009.

De maandregistratie tot en met 30 december bedraagt 10.223 stuks, ruim driehonderd per dag. Voor de importeurs in Nederland lijken er weinig mogelijkheden te liggen om de onderlinge stand op de verkoopranglijst nog wezenlijk te veranderen.

Volkswagen is de overduidelijke winnaar van 2010 en zet daarmee de zegereeks van de afgelopen jaren voort. Toyota, Peugeot en Ford strijden om de tweede, derde en vierde plaats. Ondanks de negatieve (recall)publiciteit die de Japanners dit jaar over zich heen kregen kan ook Toyota bij ons een stevige tien procent plus ten opzichte van 2009 optekenen. A propos percentages: Renault, nummer vijf, mocht meer dan vijftig procent bijschrijven ten opzichte van afgelopen jaar – daarmee Opel achter zich latend.

Al met al ontwikkelde 2010 zich tot een jaar waarin de branche de weg omhoog snel wist terug te vinden, haaks op de prognose van Bovag en RAI, die begin 2010 nog inzetten op 375 duizend stuks. 

 

 

Autoverkoop 2010: kwart meer dan in 2009 - Automobielmanagement.nl

Autoverkoop 2010: kwart meer dan in 2009

Met nog één dag te gaan, staat in Nederland de teller van de verkoopaantallen over 2010 op 481.794 auto’s.

Indien de Nederlandse importeurs geen toeren uithalen – door op de laatste dag met een verrassend aantal extra registraties op de proppen te komen – zal de branche dit jaar zeer waarschijnlijk net boven de 482 duizend verkochte auto’s uitkomen. Dat is ongeveer een kwart meer dan in 2009.

De maandregistratie tot en met 30 december bedraagt 10.223 stuks, ruim driehonderd per dag. Voor de importeurs in Nederland lijken er weinig mogelijkheden te liggen om de onderlinge stand op de verkoopranglijst nog wezenlijk te veranderen.

Volkswagen is de overduidelijke winnaar van 2010 en zet daarmee de zegereeks van de afgelopen jaren voort. Toyota, Peugeot en Ford strijden om de tweede, derde en vierde plaats. Ondanks de negatieve (recall)publiciteit die de Japanners dit jaar over zich heen kregen kan ook Toyota bij ons een stevige tien procent plus ten opzichte van 2009 optekenen. A propos percentages: Renault, nummer vijf, mocht meer dan vijftig procent bijschrijven ten opzichte van afgelopen jaar – daarmee Opel achter zich latend.

Al met al ontwikkelde 2010 zich tot een jaar waarin de branche de weg omhoog snel wist terug te vinden, haaks op de prognose van Bovag en RAI, die begin 2010 nog inzetten op 375 duizend stuks.