Zelfstandige rijdt zakelijke kilometers liefst in privé-auto

Zelfstandigen rijden zakelijke kilometers liever in hun privé-auto om kosten onder controle te houden.

Dat blijkt uit een peiling van FNV Zelfstandigen, belangenbehartiger van 14.000 zzp’ers. Maar liefst tweederde van de ondernemers met een auto van de zaak geeft aan dat ze te maken hebben met bijtelling voor privégebruik. Al jarenlang zijn de kosten voor zakelijke kilometers vastgesteld op €0,19 cent per kilometer. De respondenten vinden dit bedrag oneerlijk, omdat de kosten voor autorijden ieder jaar stijgen. Meer dan de helft van de deelnemers zou het een beter idee vinden als er een andere fiscale regeling zou zijn. Daarnaast vinden ze de huidige regeling niet simpel en flexibel omdat het erg lastig is de ritten te administreren. Daarnaast vinden veel zelfstandigen dat de huidige regeling zich teveel richt vanuit een werknemers oogpunt. Een auto van de zaak is volgens ondernemers alleen aantrekkelijk voor bedrijven met een hoge omzet, omdat men de auto moet financiëren uit de bedrijfskosten en bijtelling uit de winst. Lukt dat niet, of nemen de autokosten een te grote hap van de omzet, dan moet de ondernemer het bedrijf privé ondersteunen door een auto ter beschikking te stellen.

Reacties

de regeling en bedragen zijn erg verouderd en houden geen relatie met de ontwikkelingen in de praktijk. echter de overheid houdt er wel aardig wat geld aan over. dus zal men niet zo snel tot actualisering ervan over gaan. aanpassing zou wel goed zijn voor de economie en vooral voor de ZZP’rs en kleine ondernemingen.

Geplaatst door: H. Warmenhoven op

Het zou de politiek en de Belastingdienst sieren om de 0,19 cent kilometervergoeding te indexeren op de ontwikkeling van de gemiddelde autokosten. Deze kan men zo opvragen bij de ANWB. Dus zo ingewikkeld hoeft het niet te zijn om tot een eerlijke vergoeding voor zakelijke kilometers te komen.

Geplaatst door: Albert Bos – Kendomar Consult op

Überhaupt is het systeem van belastingvrije kilometervergoeding een gedrocht. Wie bedenkt nu een éénheidstarief voor zo’n gedifferentieerd autoaanbod? Relateer het aan welke auto je privé bezit, wel zo eerlijk, immers je maakt ook de feitelijke kosten als je daarmee zakelijk rijdt. Zakelijke inzet van mijn privé wagen heeft me in 2010 fors geld gekost, dat kan niet de bedoeling zijn lijkt me!

Geplaatst door: Hans Derksen op
Zelfstandige rijdt zakelijke kilometers liefst in privé-auto - Automobielmanagement.nl

Zelfstandige rijdt zakelijke kilometers liefst in privé-auto

Zelfstandigen rijden zakelijke kilometers liever in hun privé-auto om kosten onder controle te houden.

Dat blijkt uit een peiling van FNV Zelfstandigen, belangenbehartiger van 14.000 zzp’ers. Maar liefst tweederde van de ondernemers met een auto van de zaak geeft aan dat ze te maken hebben met bijtelling voor privégebruik. Al jarenlang zijn de kosten voor zakelijke kilometers vastgesteld op €0,19 cent per kilometer. De respondenten vinden dit bedrag oneerlijk, omdat de kosten voor autorijden ieder jaar stijgen. Meer dan de helft van de deelnemers zou het een beter idee vinden als er een andere fiscale regeling zou zijn. Daarnaast vinden ze de huidige regeling niet simpel en flexibel omdat het erg lastig is de ritten te administreren. Daarnaast vinden veel zelfstandigen dat de huidige regeling zich teveel richt vanuit een werknemers oogpunt. Een auto van de zaak is volgens ondernemers alleen aantrekkelijk voor bedrijven met een hoge omzet, omdat men de auto moet financiëren uit de bedrijfskosten en bijtelling uit de winst. Lukt dat niet, of nemen de autokosten een te grote hap van de omzet, dan moet de ondernemer het bedrijf privé ondersteunen door een auto ter beschikking te stellen.

Reacties

de regeling en bedragen zijn erg verouderd en houden geen relatie met de ontwikkelingen in de praktijk. echter de overheid houdt er wel aardig wat geld aan over. dus zal men niet zo snel tot actualisering ervan over gaan. aanpassing zou wel goed zijn voor de economie en vooral voor de ZZP’rs en kleine ondernemingen.

Geplaatst door: H. Warmenhoven op

Het zou de politiek en de Belastingdienst sieren om de 0,19 cent kilometervergoeding te indexeren op de ontwikkeling van de gemiddelde autokosten. Deze kan men zo opvragen bij de ANWB. Dus zo ingewikkeld hoeft het niet te zijn om tot een eerlijke vergoeding voor zakelijke kilometers te komen.

Geplaatst door: Albert Bos – Kendomar Consult op

Überhaupt is het systeem van belastingvrije kilometervergoeding een gedrocht. Wie bedenkt nu een éénheidstarief voor zo’n gedifferentieerd autoaanbod? Relateer het aan welke auto je privé bezit, wel zo eerlijk, immers je maakt ook de feitelijke kosten als je daarmee zakelijk rijdt. Zakelijke inzet van mijn privé wagen heeft me in 2010 fors geld gekost, dat kan niet de bedoeling zijn lijkt me!

Geplaatst door: Hans Derksen op