Muller: Saab staat niet op instorten

Saab dreigt niet op korte termijn ten onder te gaan door een gebrek aan geld, zo meldt eigenaar Victor Muller. De productie is overigens inmiddels weer gestaakt.

Moederbedrijf Spyker Cars is bezig met het versterken van de kapitaalpositie en het aantrekken van nieuwe financiering. Dat heeft vertrekkend Saab topman Jan-Åke Jonsson in een interview laten weten.

Vorige week bleek dat de onderneming snel extra kapitaal moet aantrekken om de lopende activiteiten te kunnen financieren. Het bedrijf kampte vorig jaar door hoge kosten bij Saab met een negatieve kasstroom. De kasbehoefte viel bovendien hoger uit dan verwacht. Volgens Jonsson was in de tweede helft van het afgelopen kwartaal sprake van een verslechtering van de liquiditeitspositie, maar wordt hard gewerkt om die te verbeteren. Hij verwacht dat Saab spoedig over meer geldmiddelen zal kunnen beschikken.

Muller geeft aan met vertrouwen naar de toekomst van Saab te kijken. "Saab staat niet op het punt van instorten. Ik blijf optimistisch over de toekomstmogelijkheden voor Saab". Saab onderbrak vorige week de productie een aantal keer vanwege een geschil met zijn toeleveranciers. Die legden hun bevoorrading stil na een conflict over openstaande rekeningen en leveringsvoorwaarden. Saab heeft in Nederland in ieder geval een goede verkoopmaand achter de rug. de afzet verdubbelde ruimschoots van 47 naar 105 exemplaren. De nieuwe 9-5 nam hiervan 31 stuks voor zijn rekening. Dat waren er bijna even veel als van de Volvo S80, de meest directe concurrent. De groei van de verkopen is overigens ook in Nederland niet voldoende om de beoogde mondiale jaarafzet van tachtiduizend auto’s te realiseren. Extrapolatie leert dat Saab op basis van ‘onze’ resultaatverbetering zou kunnen rekenen op 71.500 verkopen. 

 

De productie bij de Zweedse autobouwer Saab, dochter van het Nederlandse Spyker Cars, is opnieuw stilgevallen, maakte Saab bekend (bron: BNR). Het bedrijf heeft weer te maken met leveringsproblemen. Saab zegt in onderhandeling te zijn met leveranciers. Vorige week viel de productie ook enkele malen stil nadat leveranciers de levering aan Saab hadden gestaakt. Er zou toen, maar ook nu dus, sprake zijn van onbetaalde rekeningen. "We hebben gesprekken met leveranciers en doen ons best om tot wederzijdse overeenstemming te komen", zei een woordvoerster van Saab. Vier of vijf leveranciers zouden niet leveren aan Spyker, aldus een Zweedse brancheorganisatie. Topman Victor Muller van Spyker Cars zei vandaag (dinsdag) dat het bedrijf rekent op meer onderbrekingen van de productie. "Dit is een voortgaand iets. Het zal nog wel even duren om iedereen weer netjes in het gareel te krijgen. We krijgen het onder controle."

Reacties

Ondertussen is de productie wederom gestopt …

Geplaatst door: Arie op

De oplossing is dat Antonov met de U-bocht constructie binnen gehaald wordt als financierder. GM was tegen bij verkoop en ook de Zweedse overheid. Zweden staat wel garant voor 400 miljoen, nee geen kronen maar EURO’s, en die zijn straks verdampd. Daarnaast wil Zweden dat de productie en de werkgelegenheid blijft, wat op zich logisch is. Vandaar dat de Zweedse overheid mee gaat met de U-bocht constructie en Antonov straks als de verlosser binnen haalt. Waar kennen we dat toch van, een overheid die altijd wel een excuus vindt om een eenmaal genomen afspraak toch weer terug draait? Zo heeft VM het dan toch voor elkaar, wat op zich een knap staaltje planning is, want dat wist VM al op het moment van aankoop dat dit zou gebeuren. En dan is het enige probleem wat opgelost dient te worden de aantallen. Maar die gaan straks een boost krijgen met de levering in China, let maar op. Hetzelfde gebeurde bij de leveringen van de Spijker.

Geplaatst door: Gert – Jan van Riet op

Mischien is het tijd voor een paar vette bonussen daar in de top. Het draait weer toppie en alles komt goed …..

Geplaatst door: jeroen op
Muller: Saab staat niet op instorten - Automobielmanagement.nl

Muller: Saab staat niet op instorten

Saab dreigt niet op korte termijn ten onder te gaan door een gebrek aan geld, zo meldt eigenaar Victor Muller. De productie is overigens inmiddels weer gestaakt.

Moederbedrijf Spyker Cars is bezig met het versterken van de kapitaalpositie en het aantrekken van nieuwe financiering. Dat heeft vertrekkend Saab topman Jan-Åke Jonsson in een interview laten weten.

Vorige week bleek dat de onderneming snel extra kapitaal moet aantrekken om de lopende activiteiten te kunnen financieren. Het bedrijf kampte vorig jaar door hoge kosten bij Saab met een negatieve kasstroom. De kasbehoefte viel bovendien hoger uit dan verwacht. Volgens Jonsson was in de tweede helft van het afgelopen kwartaal sprake van een verslechtering van de liquiditeitspositie, maar wordt hard gewerkt om die te verbeteren. Hij verwacht dat Saab spoedig over meer geldmiddelen zal kunnen beschikken.

Muller geeft aan met vertrouwen naar de toekomst van Saab te kijken. "Saab staat niet op het punt van instorten. Ik blijf optimistisch over de toekomstmogelijkheden voor Saab". Saab onderbrak vorige week de productie een aantal keer vanwege een geschil met zijn toeleveranciers. Die legden hun bevoorrading stil na een conflict over openstaande rekeningen en leveringsvoorwaarden. Saab heeft in Nederland in ieder geval een goede verkoopmaand achter de rug. de afzet verdubbelde ruimschoots van 47 naar 105 exemplaren. De nieuwe 9-5 nam hiervan 31 stuks voor zijn rekening. Dat waren er bijna even veel als van de Volvo S80, de meest directe concurrent. De groei van de verkopen is overigens ook in Nederland niet voldoende om de beoogde mondiale jaarafzet van tachtiduizend auto’s te realiseren. Extrapolatie leert dat Saab op basis van ‘onze’ resultaatverbetering zou kunnen rekenen op 71.500 verkopen. 

 

De productie bij de Zweedse autobouwer Saab, dochter van het Nederlandse Spyker Cars, is opnieuw stilgevallen, maakte Saab bekend (bron: BNR). Het bedrijf heeft weer te maken met leveringsproblemen. Saab zegt in onderhandeling te zijn met leveranciers. Vorige week viel de productie ook enkele malen stil nadat leveranciers de levering aan Saab hadden gestaakt. Er zou toen, maar ook nu dus, sprake zijn van onbetaalde rekeningen. "We hebben gesprekken met leveranciers en doen ons best om tot wederzijdse overeenstemming te komen", zei een woordvoerster van Saab. Vier of vijf leveranciers zouden niet leveren aan Spyker, aldus een Zweedse brancheorganisatie. Topman Victor Muller van Spyker Cars zei vandaag (dinsdag) dat het bedrijf rekent op meer onderbrekingen van de productie. "Dit is een voortgaand iets. Het zal nog wel even duren om iedereen weer netjes in het gareel te krijgen. We krijgen het onder controle."

Reacties

Ondertussen is de productie wederom gestopt …

Geplaatst door: Arie op

De oplossing is dat Antonov met de U-bocht constructie binnen gehaald wordt als financierder. GM was tegen bij verkoop en ook de Zweedse overheid. Zweden staat wel garant voor 400 miljoen, nee geen kronen maar EURO’s, en die zijn straks verdampd. Daarnaast wil Zweden dat de productie en de werkgelegenheid blijft, wat op zich logisch is. Vandaar dat de Zweedse overheid mee gaat met de U-bocht constructie en Antonov straks als de verlosser binnen haalt. Waar kennen we dat toch van, een overheid die altijd wel een excuus vindt om een eenmaal genomen afspraak toch weer terug draait? Zo heeft VM het dan toch voor elkaar, wat op zich een knap staaltje planning is, want dat wist VM al op het moment van aankoop dat dit zou gebeuren. En dan is het enige probleem wat opgelost dient te worden de aantallen. Maar die gaan straks een boost krijgen met de levering in China, let maar op. Hetzelfde gebeurde bij de leveringen van de Spijker.

Geplaatst door: Gert – Jan van Riet op

Mischien is het tijd voor een paar vette bonussen daar in de top. Het draait weer toppie en alles komt goed …..

Geplaatst door: jeroen op