Zakelijk youngtimer rijden fors duurder

Wie zakelijk in een auto van vijftien jaar of ouder rijdt, gaat daar fors meer voor betalen.

Als je als ondernemer BTW-plichtig bent, mag je de BTW die je betaalt in mindering brengen. Dat geldt ook voor de BTW over je autokosten, maar voor het deel dat je de auto privé gebruikt moet je een correctie toepassen. Om te zorgen dat je dit niet op basis van een uitgebreide kilometerregistratie hoeft te doen, bestaat er een BTW-forfait. Dat forfait is per 1 juli aangepast en wel in het nadeel van de zakelijke rijder.

Bij de regeling die tot 1 juli gold, betaalde je 12% van 35% van de waarde in het economisch verkeer. Volgens de nieuwe regeling moet je echter 2,7% van de nieuwprijs van je auto corrigeren.

Als je bijvoorbeeld in een auto met een waarde van 5.600 euro en een catalogusprijs van 56.000 euro rijdt, betaal je volgens de nieuwe regeling ruim 500 procent meer. Volgens de oude regeling zou je 235 euro (12% van 35% van 5.600 euro) betalen. Volgens de nieuwe regeling stijgt dat naar 1.512 euro (2,7% van 56.000 euro).

Wouter van Embden van de Stichting Autobelangen spreekt dan ook over een enorme stijging. Hij kondigt echter actie aan. Wie weet komt er dus verandering in; Van Embden wist in 2009 met zijn site bijtellingyoungtimer.nl al een verandering in de bijtelling tegen te houden.

Bron: DrivingFun

Reacties

Alsof het leven al niet ingewikkeld genoeg is ziet deze overheid toch iedere keer weer kans de zaken nog ingewikkelder te maken dan ze al zijn. 5 verschillende bijtellingstarieven, kilometerstaten, verschillende schorsingstarieven. Het houdt niet op in dit achterlijke ambtenarenland. Ergerlijker is dat je nooit ergens van op aan kunt want met onbeschoft grote regelmaat wordt alles maar weer even veranderd. Jaja, leuker kunnen ze het niet maken. Makkelijker dus ook niet.

Geplaatst door: Pijl op
Zakelijk youngtimer rijden fors duurder - Automobielmanagement.nl

Zakelijk youngtimer rijden fors duurder

Wie zakelijk in een auto van vijftien jaar of ouder rijdt, gaat daar fors meer voor betalen.

Als je als ondernemer BTW-plichtig bent, mag je de BTW die je betaalt in mindering brengen. Dat geldt ook voor de BTW over je autokosten, maar voor het deel dat je de auto privé gebruikt moet je een correctie toepassen. Om te zorgen dat je dit niet op basis van een uitgebreide kilometerregistratie hoeft te doen, bestaat er een BTW-forfait. Dat forfait is per 1 juli aangepast en wel in het nadeel van de zakelijke rijder.

Bij de regeling die tot 1 juli gold, betaalde je 12% van 35% van de waarde in het economisch verkeer. Volgens de nieuwe regeling moet je echter 2,7% van de nieuwprijs van je auto corrigeren.

Als je bijvoorbeeld in een auto met een waarde van 5.600 euro en een catalogusprijs van 56.000 euro rijdt, betaal je volgens de nieuwe regeling ruim 500 procent meer. Volgens de oude regeling zou je 235 euro (12% van 35% van 5.600 euro) betalen. Volgens de nieuwe regeling stijgt dat naar 1.512 euro (2,7% van 56.000 euro).

Wouter van Embden van de Stichting Autobelangen spreekt dan ook over een enorme stijging. Hij kondigt echter actie aan. Wie weet komt er dus verandering in; Van Embden wist in 2009 met zijn site bijtellingyoungtimer.nl al een verandering in de bijtelling tegen te houden.

Bron: DrivingFun

Reacties

Alsof het leven al niet ingewikkeld genoeg is ziet deze overheid toch iedere keer weer kans de zaken nog ingewikkelder te maken dan ze al zijn. 5 verschillende bijtellingstarieven, kilometerstaten, verschillende schorsingstarieven. Het houdt niet op in dit achterlijke ambtenarenland. Ergerlijker is dat je nooit ergens van op aan kunt want met onbeschoft grote regelmaat wordt alles maar weer even veranderd. Jaja, leuker kunnen ze het niet maken. Makkelijker dus ook niet.

Geplaatst door: Pijl op