AutomotiveNL wil 125 miljoen euro

Een eigen personenauto-industrie, die hebben we amper meer in Nederland. Maar als toeleverancier tellen we nog wel serieus mee. En om mee te blijven tellen heeft AutomotiveNL 125 miljoen euro nodig.

Paul Krieckaert, directeur van AutomotiveNL, vindt het belangrijk dat er een belangenbehartiger komt. Want op die manier kan er makkelijker steun gezocht worden bij de overheid. "Wij gaan ons richten op de toezegging van de minister waar we al een tijdje aan werken. Er is een nieuw innovatiebeleid in Nederland. Daarvoor heeft de minister de nodige euro’s uitgetrokken. Wij zitten nu op het punt dat we becijferen dat we 250 miljoen euro per jaar gaan besteden aan R&D. Daarvan willen we toch zeker minimaal de helft van de minister", aldus Krieckaert.

Er bestaan 2 speerpunten, zo legt Krieckaert uit. "We hebben al jaren een hele sterke positie op het gebied van de aandrijflijn. Een heel belangrijk tweede speerpunt is het nieuwe vakgebied smart mobility. Daarin worden ontwikkelingen in gedaan op het gebied van verkeersinformatie die op een slimme manier in de auto en door de auto vertaald kan worden naar rijgedrag. Dat is van belang vanwege de filevorming. Dat rijgedrag kan beïnvloed worden doordat de auto informatie krijgt over bijvoorbeeld het nemen van een andere weg of advies geeft over langzamer rijden of gas geven".

Minister Verhagen van Economische Zaken heeft geld beloofd aan de zogenoemde topsectoren, die daarvoor een innovatiecontract moeten indienen. En Krieckaert lijkt er zeker van dat Verhagen over de boeg komt: "Wij hebben hem gevraagd om de helft van 250 miljoen euro per jaar aan Automotive uit te geven. En ik denk dat hij dat gaat doen".

Bron: BNR

Reacties

Voeg daarbij stillere banden grote industrie in NL en Philips innovatieve auto verlichting en zo weet ik er nog wel een paar te noemen

Geplaatst door: Ruth Jacobus op
AutomotiveNL wil 125 miljoen euro - Automobielmanagement.nl

AutomotiveNL wil 125 miljoen euro

Een eigen personenauto-industrie, die hebben we amper meer in Nederland. Maar als toeleverancier tellen we nog wel serieus mee. En om mee te blijven tellen heeft AutomotiveNL 125 miljoen euro nodig.

Paul Krieckaert, directeur van AutomotiveNL, vindt het belangrijk dat er een belangenbehartiger komt. Want op die manier kan er makkelijker steun gezocht worden bij de overheid. "Wij gaan ons richten op de toezegging van de minister waar we al een tijdje aan werken. Er is een nieuw innovatiebeleid in Nederland. Daarvoor heeft de minister de nodige euro’s uitgetrokken. Wij zitten nu op het punt dat we becijferen dat we 250 miljoen euro per jaar gaan besteden aan R&D. Daarvan willen we toch zeker minimaal de helft van de minister", aldus Krieckaert.

Er bestaan 2 speerpunten, zo legt Krieckaert uit. "We hebben al jaren een hele sterke positie op het gebied van de aandrijflijn. Een heel belangrijk tweede speerpunt is het nieuwe vakgebied smart mobility. Daarin worden ontwikkelingen in gedaan op het gebied van verkeersinformatie die op een slimme manier in de auto en door de auto vertaald kan worden naar rijgedrag. Dat is van belang vanwege de filevorming. Dat rijgedrag kan beïnvloed worden doordat de auto informatie krijgt over bijvoorbeeld het nemen van een andere weg of advies geeft over langzamer rijden of gas geven".

Minister Verhagen van Economische Zaken heeft geld beloofd aan de zogenoemde topsectoren, die daarvoor een innovatiecontract moeten indienen. En Krieckaert lijkt er zeker van dat Verhagen over de boeg komt: "Wij hebben hem gevraagd om de helft van 250 miljoen euro per jaar aan Automotive uit te geven. En ik denk dat hij dat gaat doen".

Bron: BNR

Reacties

Voeg daarbij stillere banden grote industrie in NL en Philips innovatieve auto verlichting en zo weet ik er nog wel een paar te noemen

Geplaatst door: Ruth Jacobus op