Auto-industrie NL levert half procent werkgelegenheid

De Nederlandse auto-industrie is goed voor 32 duizend arbeidsjaren op fulltimebasis. Dit is een half procent van de totale Nederlandse werkgelegenheid.

Dat meldt het CBS. Van de 32 duizend worden negentienduizend arbeidsjaren ingezet bij de carrosseriebouw, het maken van aanhangwagens, opleggers, auto’s en auto-onderdelen. De resterende werkgelegenheid is te vinden bij toeleverende bedrijfstakken, zoals de metaalindustrie en de uitzendbranche.  De totale werkgelegenheid door de auto-industrie daalde van 47 duizend arbeidsjaren in 2000 naar 32 duizend in 2010. In de auto-industrie zelf gingen achtduizend arbeidsjaren verloren. In de toeleverende bedrijfstakken daalde de werkgelegenheid met zevenduizend arbeidsjaren.

 De meeste banen in de auto-industrie zijn te vinden bij bedrijven die niet zelf auto’s maken. Er werken zevenduizend mensen in de carrosseriebouw en de vervaardiging van aanhangwagens en opleggers. Daarnaast maken vierduizend mensen auto-onderdelen en -accessoires  zoals remmen, wielen en veiligheidsgordels. De bedrijven die auto’s maken zijn goed voor 8,5 duizend banen.

In 2010 zorgde de auto-industrie voor een werkgelegenheid van dertienduizend arbeidsjaren bij toeleveranciers. De toeleveranciers leveren direct aan de auto-industrie, zoals de metaalproductenindustrie, of indirect, zoals de staalindustrie. De staalindustrie is een schakel in een keten van toeleveranciers en levert via de metaalproductenindustrie aan de auto-industrie. Bij de uitzendbureaus was de auto-industrie goed voor bijna 3,5 duizend arbeidsjaren en bij de metaal waren dat ruim 2,5 duizend arbeidsjaren.

 

Auto-industrie NL levert half procent werkgelegenheid - Automobielmanagement.nl

Auto-industrie NL levert half procent werkgelegenheid

De Nederlandse auto-industrie is goed voor 32 duizend arbeidsjaren op fulltimebasis. Dit is een half procent van de totale Nederlandse werkgelegenheid.

Dat meldt het CBS. Van de 32 duizend worden negentienduizend arbeidsjaren ingezet bij de carrosseriebouw, het maken van aanhangwagens, opleggers, auto’s en auto-onderdelen. De resterende werkgelegenheid is te vinden bij toeleverende bedrijfstakken, zoals de metaalindustrie en de uitzendbranche.  De totale werkgelegenheid door de auto-industrie daalde van 47 duizend arbeidsjaren in 2000 naar 32 duizend in 2010. In de auto-industrie zelf gingen achtduizend arbeidsjaren verloren. In de toeleverende bedrijfstakken daalde de werkgelegenheid met zevenduizend arbeidsjaren.

 De meeste banen in de auto-industrie zijn te vinden bij bedrijven die niet zelf auto’s maken. Er werken zevenduizend mensen in de carrosseriebouw en de vervaardiging van aanhangwagens en opleggers. Daarnaast maken vierduizend mensen auto-onderdelen en -accessoires  zoals remmen, wielen en veiligheidsgordels. De bedrijven die auto’s maken zijn goed voor 8,5 duizend banen.

In 2010 zorgde de auto-industrie voor een werkgelegenheid van dertienduizend arbeidsjaren bij toeleveranciers. De toeleveranciers leveren direct aan de auto-industrie, zoals de metaalproductenindustrie, of indirect, zoals de staalindustrie. De staalindustrie is een schakel in een keten van toeleveranciers en levert via de metaalproductenindustrie aan de auto-industrie. Bij de uitzendbureaus was de auto-industrie goed voor bijna 3,5 duizend arbeidsjaren en bij de metaal waren dat ruim 2,5 duizend arbeidsjaren.