In 2010 waren er 53 aanbieders van cascoverzekeringen, 23 procent minder dan in 2006. Het aantal aanbieders van WA verzekeringen is volgens het onderzoeksbureau met 26 procent gedaald tot 45 aanbieders in 2010.

De markt voor autoverzekeringen is ook steeds meer een prijsvechtersmarkt geworden, concludeert MoneyView. De reden hiervoor is de relatieve eenvoud waarmee autoverzekeringen te vergelijken zijn. "Het goed willen scoren bij vergelijkingssites is de nieuwe strategie geworden. Veel intermediaire verzekeraars hebben de laatste jaren allerlei internetlabels ontwikkeld en verkopen dus via het rechtstreekse kanaal. Mede daarom is het rechtstreekse distributiekanaal sinds 2005 met 9 procent gegroeid."

Deze ontwikkeling lijkt voornamelijk ten koste te gaan van de traditionele tussenpersonen, die hun aandeel in het distributiekanaal zagen dalen met 7 procent. Overigens is het intermediair ook actief op het internet omdat zij met eigen labels op de markt zijn gekomen en zijn bepaalde vergelijkingssites zelf ook werkzaam zijn als tussenpersoon.