Leasebranche is crisisbestendig en (dus) tevreden

Het gaat eigenlijk helemaal niet slecht in leaseland. De markt toont zich warempel crisisbestendig, volgens haar branchevertegenwoordiger VNA.

Nederland werd in 2011 zelfs zo’n duizend leaseauto’s rijker. Het park klom van 682.400 voertuigen (bestel- en personenauto’s) naar 683.400 stuks, aldus de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen VNA.

In totaal rijden er 537 duizend personenleaseauto’s en 147 duizend leasebusjes over ’s lands wegen, samen goed voor pakweg acht procent van ons wagenpark. Het daadwerkelijk beslag op de totale wegencapaciteit van deze ogenschijnlijk bescheiden hoeveelheid auto’s is echter aanzienlijk groter; een gemiddelde leaseauto legt jaarlijks ruim 36 duizend kilometer af, tegenover dik dertienduizend kilometer door een doorsneevoertuig. Een op de vier auto’s die je onderweg tegenkomt, heeft dus een leasemaatschappij als eigenaar.

Waar VNA ook prat op gaat, is dat leaseauto’s een mooie bijdrage leveren aan de reductie van de CO2-uitstoot. Vorig jaar had bijvoorbeeld ruim zestig procent van de nieuwe leaseauto’s een A-energielabel, een jaar tevoren was dat nog maar 39 procent. Mooi cijfer, maar het is ook pronken met andermans veren aangezien die louter ingegeven is door het stimuleringsbeleid, met name het bijtellingsregime, van de overheid. Maar leaserijders blijven verslaafd aan fossiele brandstoffen: hybride-auto’s komen niet verder dan een stabiel aandeel van vier procent. Diesel is met 48 procent favoriet.

Het gemiddelde leasecontract wordt overigens voor 3,5 jaar (om precies te zijn voor 42,2 maanden) getekend maar in de praktijk wordt die afgesproken looptijd nogal eens overschreden: gemiddeld moet een leaseauto een halfjaar extra mee, tot 48,5 maanden. In de afgelopen tien jaar is die gebruiksduur gestaag toegenomen, in 2001 was een leaseauto nog maar (gemiddeld) 44,9 maanden in gebruik. Daarbij neemt het gemiddelde investeringsbedrag – in lijn met de markttrend – wel  gaandeweg af want de gemiddelde catalogusprijs die leasemaatschappijen voor auto’s in hun gehele vloot betaalden, lag in 2011 op 27.100 euro (excl. btw/incl. bpm),. Dat is twee procent lager dan in 2010.

Zie voor meer leasecijfers op http://www.aumacon.nl/

Leasebranche is crisisbestendig en (dus) tevreden - Automobielmanagement.nl

Leasebranche is crisisbestendig en (dus) tevreden

Het gaat eigenlijk helemaal niet slecht in leaseland. De markt toont zich warempel crisisbestendig, volgens haar branchevertegenwoordiger VNA.

Nederland werd in 2011 zelfs zo’n duizend leaseauto’s rijker. Het park klom van 682.400 voertuigen (bestel- en personenauto’s) naar 683.400 stuks, aldus de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen VNA.

In totaal rijden er 537 duizend personenleaseauto’s en 147 duizend leasebusjes over ’s lands wegen, samen goed voor pakweg acht procent van ons wagenpark. Het daadwerkelijk beslag op de totale wegencapaciteit van deze ogenschijnlijk bescheiden hoeveelheid auto’s is echter aanzienlijk groter; een gemiddelde leaseauto legt jaarlijks ruim 36 duizend kilometer af, tegenover dik dertienduizend kilometer door een doorsneevoertuig. Een op de vier auto’s die je onderweg tegenkomt, heeft dus een leasemaatschappij als eigenaar.

Waar VNA ook prat op gaat, is dat leaseauto’s een mooie bijdrage leveren aan de reductie van de CO2-uitstoot. Vorig jaar had bijvoorbeeld ruim zestig procent van de nieuwe leaseauto’s een A-energielabel, een jaar tevoren was dat nog maar 39 procent. Mooi cijfer, maar het is ook pronken met andermans veren aangezien die louter ingegeven is door het stimuleringsbeleid, met name het bijtellingsregime, van de overheid. Maar leaserijders blijven verslaafd aan fossiele brandstoffen: hybride-auto’s komen niet verder dan een stabiel aandeel van vier procent. Diesel is met 48 procent favoriet.

Het gemiddelde leasecontract wordt overigens voor 3,5 jaar (om precies te zijn voor 42,2 maanden) getekend maar in de praktijk wordt die afgesproken looptijd nogal eens overschreden: gemiddeld moet een leaseauto een halfjaar extra mee, tot 48,5 maanden. In de afgelopen tien jaar is die gebruiksduur gestaag toegenomen, in 2001 was een leaseauto nog maar (gemiddeld) 44,9 maanden in gebruik. Daarbij neemt het gemiddelde investeringsbedrag – in lijn met de markttrend – wel  gaandeweg af want de gemiddelde catalogusprijs die leasemaatschappijen voor auto’s in hun gehele vloot betaalden, lag in 2011 op 27.100 euro (excl. btw/incl. bpm),. Dat is twee procent lager dan in 2010.

Zie voor meer leasecijfers op http://www.aumacon.nl/