Autoverkoop India nu kommer en kwel

Dat het niet alleen in Europa maar ook in zogenaamde groeilanden slecht gaat met de automarkt, laten de laatste cijfers uit India zien. Daar zakten de autoverkopen in augustus met 19 procent in terwijl eerder voor dit jaar een groei van 12 procent was voorspeld. Ook motorfietsen en andere tweewielers raken uit de gratie want hier liepen de verkopen in augustus met 8,5 procent terug.

Dat betekent dat er in het enorme India niet meer dan 118.142 ‘echte’ personenauto’s werden verkocht. Als je dat op basis van het aantal inwoners zou omrekenen naar de Nederlandse verhoudingen dan kom je hier op 1.534 verkochte auto’s in een maand tijd. De scherpe daling, die overigens wel komt na maanden met een sterke groei, is volgens de Society of Indian Auto Manufacturers Siam onder meer te wijten aan de ernstige problemen bij de grootste autofabrikant Maruti Suzuki. Dat moest halverwege augustus een grote fabriek in Manesar sluiting nadat de werknemers aan het rellen waren geslagen en daarbij een manager de dood injoegen. De fabriek is weliswaar inmiddels weer op gang gebracht maar draait nog lang niet op de oude snelheid.

Daarnaast lijdt India echter ook onder de wereldwijde economische malaise waardoor de groei fors is getemperd. ‘’De economische neergang heeft de autosector zware klappen toegebracht. De rente is nog steeds hoog en de benzineprijzen dreigen nog hoger te worden dan ze toch al zijn. Zolang de omstandigheden in de buitenwereld niet verbeteren is er weinig kans op een opleving,” denkt directeur Sugato Sen van Siam. De autofabrikanten zelf verliezen de moed echter niet. ‘’Op korte termijn zie je misschien wat fluctuaties maar op lange termijn zal de Indiase automarkt enorm blijven groeien,” denkt Takayuki Ishida, directeur van Nissan in India. Hij en zijn collega’s wijzen er op dat 95 procent van de ruim 1,2 miljard inwoners van het land nog altjjd geen auto bezitten. Voorlopig denken de grote fabrikanten als Renault of Toyota of nationale spelers als Mahindra & Mahindra er dan ook bepaald niet over om hun plannen voor het opvoeren van de productie in India in de ijskast te zetten.

Reacties

Ik mis in het rijtje van grote merken als Renault of Toyota bijv de merken Ford en Opel die nu problemen hebben in Europa.

Geplaatst door: Ruth Jacobus op
Autoverkoop India nu kommer en kwel - Automobielmanagement.nl

Autoverkoop India nu kommer en kwel

Dat het niet alleen in Europa maar ook in zogenaamde groeilanden slecht gaat met de automarkt, laten de laatste cijfers uit India zien. Daar zakten de autoverkopen in augustus met 19 procent in terwijl eerder voor dit jaar een groei van 12 procent was voorspeld. Ook motorfietsen en andere tweewielers raken uit de gratie want hier liepen de verkopen in augustus met 8,5 procent terug.

Dat betekent dat er in het enorme India niet meer dan 118.142 ‘echte’ personenauto’s werden verkocht. Als je dat op basis van het aantal inwoners zou omrekenen naar de Nederlandse verhoudingen dan kom je hier op 1.534 verkochte auto’s in een maand tijd. De scherpe daling, die overigens wel komt na maanden met een sterke groei, is volgens de Society of Indian Auto Manufacturers Siam onder meer te wijten aan de ernstige problemen bij de grootste autofabrikant Maruti Suzuki. Dat moest halverwege augustus een grote fabriek in Manesar sluiting nadat de werknemers aan het rellen waren geslagen en daarbij een manager de dood injoegen. De fabriek is weliswaar inmiddels weer op gang gebracht maar draait nog lang niet op de oude snelheid.

Daarnaast lijdt India echter ook onder de wereldwijde economische malaise waardoor de groei fors is getemperd. ‘’De economische neergang heeft de autosector zware klappen toegebracht. De rente is nog steeds hoog en de benzineprijzen dreigen nog hoger te worden dan ze toch al zijn. Zolang de omstandigheden in de buitenwereld niet verbeteren is er weinig kans op een opleving,” denkt directeur Sugato Sen van Siam. De autofabrikanten zelf verliezen de moed echter niet. ‘’Op korte termijn zie je misschien wat fluctuaties maar op lange termijn zal de Indiase automarkt enorm blijven groeien,” denkt Takayuki Ishida, directeur van Nissan in India. Hij en zijn collega’s wijzen er op dat 95 procent van de ruim 1,2 miljard inwoners van het land nog altjjd geen auto bezitten. Voorlopig denken de grote fabrikanten als Renault of Toyota of nationale spelers als Mahindra & Mahindra er dan ook bepaald niet over om hun plannen voor het opvoeren van de productie in India in de ijskast te zetten.

Reacties

Ik mis in het rijtje van grote merken als Renault of Toyota bijv de merken Ford en Opel die nu problemen hebben in Europa.

Geplaatst door: Ruth Jacobus op