Forse daling autoverkoop: oktober -38%

De verkoop van nieuwe auto’s in ons land is – in de eerste maand nadat het btw-tarief op 21 procent gebracht werd – scherp gedaald. In oktober werden slechts 26.896 nieuwe personenauto’s geregistreerd, tegenover 43.635 stuks in dezelfde maand in 2011, een afname van 38,4 procent.

Hiermee is oktober in 2012 tot nu toe de veruit de slechtste verkoopmaand. Dit blijkt uit een analyse van RDC-cijfers door bureau Aumacon. In de drie voorliggende maanden – juli, augustus en september – nam de koopanimo ook al fors af, de verkoopdalingen waren toen respectievelijk met 27 procent, 16 procent en 28 procent. Deze terugslagreeks volgt op een tweede kwartaal waarin de autoverkopen – als gevolg van de afloop van fiscale stimuleringsmaatregelen – nog met 12 procent toenamen. Na tien maanden staat de verkoopteller voor Nederland dit jaar nu op 454.122 stuks, tegenover 497.520 stuks in de periode van januari tot en met oktober van vorig jaar – een afname van 8,7 procent. Marktanalysebureau Aumacon gaat in z’n jongste prognose voor 2012 nog steeds uit van een eindtotaal van 490 duizend stuks, wat een daling van 12 procent ten opzichte van 2011 zou betekenen. Voor 2013 is Aumacon aanzienlijk somberder: de analisten gaan voor het komende jaar uit van slechts 445.000 nieuwe auto’s.

Ford verkocht in oktober de meeste nieuwe auto’s (2.876 stuks, marktaandeel 10,7%), gevolgd door Peugeot (2.777/10,3%), Volkswagen (2.732/10,2%), Renault (2.578/9,6%) en Toyota (2.064/7,7%).

Na tien maanden bestaat de topvijf nu achtereenvolgens uit: 1. Volkswagen (54.969 stuks, marktaandeel 12,1%), 2. Renault (37.424/8,2%), 3. Peugeot (35.599/7,8%), 4. Ford (32.779/7,2%) en 5. Opel (32.098/7,1%).

 

Meer verkoopcijfers

Reacties

Min. Hr.de Jager !
zeer bedankt voor dit fantastische resultaat en de positieve bijdrage aan de Nederlandse Economie! Pardon, Den Haag en consorten. Wij Nederlanders stemmen 100% voor een wet dat bij onvoldoende prestatie in beroepsuitoefening van een minister het pensioen helaas komt te vervallen! proficiat! Sorry : het bijbaantje nà 70 jaar in de rekenkamer komt ook te vervallen !

Geplaatst door: JP op

@JP
Misschien is het business model wel enorm achterhaald. Geen enkele industrie houdt overproductie aan zoals de automobielindustrie (mede het gevolg van staatssteun). Koppel daaraan een retailnetwerk dat op een slaafse manier de afzet voor haar rekening en risico neemt en je bent er.
Overigens wordt minister de Jager in alle andere publicaties bedankt, zo niet gelauwerd, voor zijn verdiensten in de BPM materie. Zonder de kortingen op BPM, maar zeker de teruggaaf van de BPM bij export, hadden we dit jaar al veel meer faillissementen gehad. De BPMmaatregelen zijn de levenslijnen van het huidige retailkanaal.
Misschien moet een dealer zich meer af gaan vragen waarom de klanten steeds meer de rug keren naar de dealer(werkplaats) in plaats van de oorzaak bij een ander te zoeken.

Geplaatst door: Koos kluitmans op

Vind je het gek als een middeklasse auto na 3 jaar nog maar 1/3 van de nieuwprijs opbrengt. Nieuw betaal je de hoofdprijs bij inruil krijg je er geen reet voor terug.

Geplaatst door: Ruth Jacobus op
Forse daling autoverkoop: oktober -38% - Automobielmanagement.nl

Forse daling autoverkoop: oktober -38%

De verkoop van nieuwe auto’s in ons land is – in de eerste maand nadat het btw-tarief op 21 procent gebracht werd – scherp gedaald. In oktober werden slechts 26.896 nieuwe personenauto’s geregistreerd, tegenover 43.635 stuks in dezelfde maand in 2011, een afname van 38,4 procent.

Hiermee is oktober in 2012 tot nu toe de veruit de slechtste verkoopmaand. Dit blijkt uit een analyse van RDC-cijfers door bureau Aumacon. In de drie voorliggende maanden – juli, augustus en september – nam de koopanimo ook al fors af, de verkoopdalingen waren toen respectievelijk met 27 procent, 16 procent en 28 procent. Deze terugslagreeks volgt op een tweede kwartaal waarin de autoverkopen – als gevolg van de afloop van fiscale stimuleringsmaatregelen – nog met 12 procent toenamen. Na tien maanden staat de verkoopteller voor Nederland dit jaar nu op 454.122 stuks, tegenover 497.520 stuks in de periode van januari tot en met oktober van vorig jaar – een afname van 8,7 procent. Marktanalysebureau Aumacon gaat in z’n jongste prognose voor 2012 nog steeds uit van een eindtotaal van 490 duizend stuks, wat een daling van 12 procent ten opzichte van 2011 zou betekenen. Voor 2013 is Aumacon aanzienlijk somberder: de analisten gaan voor het komende jaar uit van slechts 445.000 nieuwe auto’s.

Ford verkocht in oktober de meeste nieuwe auto’s (2.876 stuks, marktaandeel 10,7%), gevolgd door Peugeot (2.777/10,3%), Volkswagen (2.732/10,2%), Renault (2.578/9,6%) en Toyota (2.064/7,7%).

Na tien maanden bestaat de topvijf nu achtereenvolgens uit: 1. Volkswagen (54.969 stuks, marktaandeel 12,1%), 2. Renault (37.424/8,2%), 3. Peugeot (35.599/7,8%), 4. Ford (32.779/7,2%) en 5. Opel (32.098/7,1%).

 

Meer verkoopcijfers

Reacties

Min. Hr.de Jager !
zeer bedankt voor dit fantastische resultaat en de positieve bijdrage aan de Nederlandse Economie! Pardon, Den Haag en consorten. Wij Nederlanders stemmen 100% voor een wet dat bij onvoldoende prestatie in beroepsuitoefening van een minister het pensioen helaas komt te vervallen! proficiat! Sorry : het bijbaantje nà 70 jaar in de rekenkamer komt ook te vervallen !

Geplaatst door: JP op

@JP
Misschien is het business model wel enorm achterhaald. Geen enkele industrie houdt overproductie aan zoals de automobielindustrie (mede het gevolg van staatssteun). Koppel daaraan een retailnetwerk dat op een slaafse manier de afzet voor haar rekening en risico neemt en je bent er.
Overigens wordt minister de Jager in alle andere publicaties bedankt, zo niet gelauwerd, voor zijn verdiensten in de BPM materie. Zonder de kortingen op BPM, maar zeker de teruggaaf van de BPM bij export, hadden we dit jaar al veel meer faillissementen gehad. De BPMmaatregelen zijn de levenslijnen van het huidige retailkanaal.
Misschien moet een dealer zich meer af gaan vragen waarom de klanten steeds meer de rug keren naar de dealer(werkplaats) in plaats van de oorzaak bij een ander te zoeken.

Geplaatst door: Koos kluitmans op

Vind je het gek als een middeklasse auto na 3 jaar nog maar 1/3 van de nieuwprijs opbrengt. Nieuw betaal je de hoofdprijs bij inruil krijg je er geen reet voor terug.

Geplaatst door: Ruth Jacobus op