Bestelautoverkoop maand oktober -13%

De verkoop van nieuwe bestelauto’s is in oktober verder achterop geraakt. Afgelopen maand werden 4.369 nieuwe bestellers afgeleverd, een jaar eerder waren dat er in oktober nog 5.036 stuks, een daling van 13,2 procent. ook in september was er al van een flinke daling sprake (-16,6%), nadat in juni, juli en augustus nog sprake was van een gemiddelde toename van zo’n tien procent.

Na tien maanden staat de verkoopteller voor 2012 nu op 50.970 stuks tegenover 51.472 stuks in de periode januari t/m oktober van 2011, een nipte afname van 1,0 procent. Voor geheel 2012 verwacht het analysebureau Aumacon in Leiden nog steeds een jaartotaal van zo’n 55 duizend stuks; in 2011 waren dat nog 58.662 stuks. Voor 2013 houdt men rekening met een verdere marktdaling naar 50 duizend bestelauto’s.

De beide topmerken in deze sector – Volkswagen en Mercedes-Benz – blijven klanten verliezen aan de plussende (meest Franse) concurrentie; Volkswagen gaat tot en met oktober 4,4 procent in verkopen achteruit, Mercedes verliest 8,7 procent. Naast de Franse merken doet dit jaar – onder de volumemerken – ook Opel het goed. Bij de kleinere merken zijn dit jaar vooral de nieuwe Fiat-merken – Dodge en Chrysler – succesvol in Nederland.

Meer cijfers 

 

Bestelautoverkoop maand oktober -13% - Automobielmanagement.nl

Bestelautoverkoop maand oktober -13%

De verkoop van nieuwe bestelauto’s is in oktober verder achterop geraakt. Afgelopen maand werden 4.369 nieuwe bestellers afgeleverd, een jaar eerder waren dat er in oktober nog 5.036 stuks, een daling van 13,2 procent. ook in september was er al van een flinke daling sprake (-16,6%), nadat in juni, juli en augustus nog sprake was van een gemiddelde toename van zo’n tien procent.

Na tien maanden staat de verkoopteller voor 2012 nu op 50.970 stuks tegenover 51.472 stuks in de periode januari t/m oktober van 2011, een nipte afname van 1,0 procent. Voor geheel 2012 verwacht het analysebureau Aumacon in Leiden nog steeds een jaartotaal van zo’n 55 duizend stuks; in 2011 waren dat nog 58.662 stuks. Voor 2013 houdt men rekening met een verdere marktdaling naar 50 duizend bestelauto’s.

De beide topmerken in deze sector – Volkswagen en Mercedes-Benz – blijven klanten verliezen aan de plussende (meest Franse) concurrentie; Volkswagen gaat tot en met oktober 4,4 procent in verkopen achteruit, Mercedes verliest 8,7 procent. Naast de Franse merken doet dit jaar – onder de volumemerken – ook Opel het goed. Bij de kleinere merken zijn dit jaar vooral de nieuwe Fiat-merken – Dodge en Chrysler – succesvol in Nederland.

Meer cijfers