Bovag: overheid verhoogt brandstofprijzen met 7 tot 11 cent

Overheidsmaatregelen zorgen er volgens Bovag voor dat de brandstofprijzen in de periode van 1 oktober 2012 tot en met 1 januari 2014 stijgen met 7 tot 11 cent per liter.

Gelet op de penibele situatie van ’s lands economie adviseert de belangenorganisatie de overheid om nog eens goed te kijken of de komende reeks stijgingen bij benzine, diesel en LPG wel moet doorgaan.

Op Autoleasewereld staan de diverse stappen uitgesplitst. In oktober jl. steeg het BTW-percentage van 19 naar 21, een maatregel die op twee fronten prijsopdrijvend werkt: BTW wordt immers niet alleen geheven over de ‘kale’ brandstofprijs, maar ook over het aandeel accijns. Per 1 januari a.s. volgt een jaarlijkse, automatische inflatiecorrectie op de accijnzen van 2,2% en over een jaar opnieuw. Daarnaast gaat op 1 januari 2014, zo zijn VVD en PvdA overeengekomen, de accijns op een liter diesel omhoog met drie cent en de accijns op LPG met zeven cent. Ervan uitgaande dat de ‘kale’ brandstofprijzen gelijk blijven, resulteren deze maatregelen binnen vijftien maanden in een stijging van 7,3 cent per liter benzine, 8,8 cent per liter diesel en 10,7 cent voor LPG.

Bovag verwijst naar het Verenigd Koninkrijk, waar onlangs een accijnsverhoging definitief is geschrapt, om de economie te ontzien. In eigen land zou wat Bovag betreft onder meer de automatische inflatiecorrectie per 2014 van tafel moeten.

Reacties

Rutte en Samsom weten wel hoe je de economie even kunt vlot trekken. Hun domme en ondoordachte plannen richten grote schade aan. Hoeveel meer schade gaat dit duo nog aanrichten ?.

Geplaatst door: eduard pijl op

Brandstof accijns is de beste manier om belasting te heffen. Eigenlijk zou je BPM en motorrijtuigen belasting moeten afschaffen en alles via de accijns. Helaas kan je dat niet in Nederland aleen, want de benzine zou wel eens een eurootje of 5 kunnen gaan kosten en de diesel nog meer. Dan pas gaan mensen nadenken over het gebruik van hun auto.

Overigens rij ik zelf zo’n benzine slurpende oudere Volvo en zelfs daarvoor is de afschrijving veel hoger dan de brandstofkosten

Geplaatst door: Rolf op
Bovag: overheid verhoogt brandstofprijzen met 7 tot 11 cent - Automobielmanagement.nl

Bovag: overheid verhoogt brandstofprijzen met 7 tot 11 cent

Overheidsmaatregelen zorgen er volgens Bovag voor dat de brandstofprijzen in de periode van 1 oktober 2012 tot en met 1 januari 2014 stijgen met 7 tot 11 cent per liter.

Gelet op de penibele situatie van ’s lands economie adviseert de belangenorganisatie de overheid om nog eens goed te kijken of de komende reeks stijgingen bij benzine, diesel en LPG wel moet doorgaan.

Op Autoleasewereld staan de diverse stappen uitgesplitst. In oktober jl. steeg het BTW-percentage van 19 naar 21, een maatregel die op twee fronten prijsopdrijvend werkt: BTW wordt immers niet alleen geheven over de ‘kale’ brandstofprijs, maar ook over het aandeel accijns. Per 1 januari a.s. volgt een jaarlijkse, automatische inflatiecorrectie op de accijnzen van 2,2% en over een jaar opnieuw. Daarnaast gaat op 1 januari 2014, zo zijn VVD en PvdA overeengekomen, de accijns op een liter diesel omhoog met drie cent en de accijns op LPG met zeven cent. Ervan uitgaande dat de ‘kale’ brandstofprijzen gelijk blijven, resulteren deze maatregelen binnen vijftien maanden in een stijging van 7,3 cent per liter benzine, 8,8 cent per liter diesel en 10,7 cent voor LPG.

Bovag verwijst naar het Verenigd Koninkrijk, waar onlangs een accijnsverhoging definitief is geschrapt, om de economie te ontzien. In eigen land zou wat Bovag betreft onder meer de automatische inflatiecorrectie per 2014 van tafel moeten.

Reacties

Rutte en Samsom weten wel hoe je de economie even kunt vlot trekken. Hun domme en ondoordachte plannen richten grote schade aan. Hoeveel meer schade gaat dit duo nog aanrichten ?.

Geplaatst door: eduard pijl op

Brandstof accijns is de beste manier om belasting te heffen. Eigenlijk zou je BPM en motorrijtuigen belasting moeten afschaffen en alles via de accijns. Helaas kan je dat niet in Nederland aleen, want de benzine zou wel eens een eurootje of 5 kunnen gaan kosten en de diesel nog meer. Dan pas gaan mensen nadenken over het gebruik van hun auto.

Overigens rij ik zelf zo’n benzine slurpende oudere Volvo en zelfs daarvoor is de afschrijving veel hoger dan de brandstofkosten

Geplaatst door: Rolf op