Dit blijkt uit cijfers van VWE Trendweb. De verkoop van gebruikte personenauto’s door autobedrijven aan consumenten (B2C) daalde van 1,067 miljoen naar 1,043 miljoen (-2,2%). Ook tussen consumenten onderling (C2C) werden er in 2012 minder gebruikte personenauto’s verkocht. Deze verkoopcijfers daalden van 760.800 naar 731.393 (-3,9%).
Onder de meest prominente occasionmerken heeft dit jaar een verschuiving plaatsgevonden: Volkswagen heeft Opel verdrongen als meest verkochte merk B2C-occasions. Verkopen van gebruikte Opels daalden van 108.224 naar 101.444 (-5%). Ook Mazda daalt opvallend veel met 18% minder B2C verkochte occasions. Ook C2C is Volkswagen het meest verkochte merk en dalen Opel (-10%) en Mazda (-21%).
Download het Nationaal Occasion Onderzoek 2012.
Top 5 modellen occasionverkopen B2C
Positie 2012 |
Positie 2011 |
Model |
Aantal 2012 |
Aantal 2011 |
Groei 2012 |
1 |
1 |
Volkswagen Golf |
42.159 |
44.806 |
-6% |
2 |
2 |
Opel Corsa |
31.869 |
33.193 |
-4% |
3 |
4 |
Volkswagen Polo |
29.674 |
27.499 |
8% |
4 |
3 |
Opel Astra |
28.190 |
33.191 |
-15% |
5 |
5 |
Ford Ka |
24.607 |
24.280 |
1% |
Top 5 modellen occasionverkopen C2C
Positie 2012 |
Positie 2011 |
Model |
Aantal 2012 |
Aantal 2011 |
Groei 2012 |
1 |
1 |
Volkswagen Golf |
49.048 |
53.236 |
-8% |
2 |
3 |
Volkswagen Polo |
28.550 |
26.729 |
7% |
3 |
2 |
Opel Corsa |
25.200 |
26.767 |
-6% |
4 |
4 |
Opel Astra |
20.287 |
24.255 |
-16% |
5 |
5 |
BMW 3-serie |
19.702 |
21.497 |
-8% |