Lichte daling occasionverkopen in 2012

De occasionverkopen in Nederland zijn in 2012 licht gedaald ten opzichte van vorig jaar, namelijk van bijna 1,07 miljoen naar ruim 1,04 miljoen.

Dit blijkt uit cijfers van VWE Trendweb. De verkoop van gebruikte personenauto’s door autobedrijven aan consumenten (B2C) daalde van 1,067 miljoen naar 1,043 miljoen (-2,2%). Ook tussen consumenten onderling (C2C) werden er in 2012 minder gebruikte personenauto’s verkocht. Deze verkoopcijfers daalden van 760.800 naar 731.393 (-3,9%).

Onder de meest prominente occasionmerken heeft dit jaar een verschuiving plaatsgevonden: Volkswagen heeft Opel verdrongen als meest verkochte merk B2C-occasions. Verkopen van gebruikte Opels daalden van 108.224 naar 101.444 (-5%). Ook Mazda daalt opvallend veel met 18% minder B2C verkochte occasions. Ook C2C is Volkswagen het meest verkochte merk en dalen Opel (-10%) en Mazda (-21%).

Download het Nationaal Occasion Onderzoek 2012.

 

Top 5 modellen occasionverkopen B2C

Positie 2012

Positie 2011

Model

Aantal 2012

Aantal 2011

Groei 2012

1

1

Volkswagen Golf

42.159

44.806

-6%

2

2

Opel Corsa

31.869

33.193

-4%

3

4

Volkswagen Polo

29.674

27.499

8%

4

3

Opel Astra

28.190

33.191

-15%

5

5

Ford Ka

24.607

24.280

1%

 

Top 5 modellen occasionverkopen C2C

Positie 2012

Positie 2011

Model

Aantal 2012

Aantal 2011

Groei 2012

1

1

Volkswagen Golf

49.048

53.236

-8%

2

3

Volkswagen Polo

28.550

26.729

7%

3

2

Opel Corsa

25.200

26.767

-6%

4

4

Opel Astra

20.287

24.255

-16%

5

5

BMW 3-serie

19.702

21.497

-8%

 

Lichte daling occasionverkopen in 2012 - Automobielmanagement.nl

Lichte daling occasionverkopen in 2012

De occasionverkopen in Nederland zijn in 2012 licht gedaald ten opzichte van vorig jaar, namelijk van bijna 1,07 miljoen naar ruim 1,04 miljoen.

Dit blijkt uit cijfers van VWE Trendweb. De verkoop van gebruikte personenauto’s door autobedrijven aan consumenten (B2C) daalde van 1,067 miljoen naar 1,043 miljoen (-2,2%). Ook tussen consumenten onderling (C2C) werden er in 2012 minder gebruikte personenauto’s verkocht. Deze verkoopcijfers daalden van 760.800 naar 731.393 (-3,9%).

Onder de meest prominente occasionmerken heeft dit jaar een verschuiving plaatsgevonden: Volkswagen heeft Opel verdrongen als meest verkochte merk B2C-occasions. Verkopen van gebruikte Opels daalden van 108.224 naar 101.444 (-5%). Ook Mazda daalt opvallend veel met 18% minder B2C verkochte occasions. Ook C2C is Volkswagen het meest verkochte merk en dalen Opel (-10%) en Mazda (-21%).

Download het Nationaal Occasion Onderzoek 2012.

 

Top 5 modellen occasionverkopen B2C

Positie 2012

Positie 2011

Model

Aantal 2012

Aantal 2011

Groei 2012

1

1

Volkswagen Golf

42.159

44.806

-6%

2

2

Opel Corsa

31.869

33.193

-4%

3

4

Volkswagen Polo

29.674

27.499

8%

4

3

Opel Astra

28.190

33.191

-15%

5

5

Ford Ka

24.607

24.280

1%

 

Top 5 modellen occasionverkopen C2C

Positie 2012

Positie 2011

Model

Aantal 2012

Aantal 2011

Groei 2012

1

1

Volkswagen Golf

49.048

53.236

-8%

2

3

Volkswagen Polo

28.550

26.729

7%

3

2

Opel Corsa

25.200

26.767

-6%

4

4

Opel Astra

20.287

24.255

-16%

5

5

BMW 3-serie

19.702

21.497

-8%