5% berijders betaalt verkeerde bijtelling

Werkgevers berekenen regelmatig de bijtelling onjuist door in de loonbelasting, zegt de Vereniging Auto van de Zaak (VAVDZ). Uit een steekproef onder berijders die aangesloten zijn bij de vereniging blijkt dat in 5% van de gevallen een verkeerde waarde van de auto wordt gehanteerd.

De juiste waarde is de consumentenprijs van de auto op het moment dat deze nieuw wordt geleverd, inclusief fabrieksopties. In veel gevallen worden ook afleveringskosten en dealeropties meegenomen in de berekening. Het verschil tussen deze twee is overigens simpel. Als er geen BPM over geheven wordt, moet het bedrag niet meegenomen worden in de berekening voor de bijtelling, zegt VAVDZ.

Werkgevers zijn volgens de VAVDZ of onwetend, of gaan bij twijfel "op safe" waardoor zij een te hoge catalogusprijs hanteren. Als de grondslag voor de auto eenmaal bepaald is, dan blijft de werkgever deze vaak de hele looptijd hanteren. In een aantal gevallen betaalt de berijder jarenlang teveel bijtelling. "Dit loopt al snel op tot € 250,- netto per jaar. Het komt ook voor dat een berijder te weinig bijtelling betaalt en dan het risico loopt een naheffing te krijgen van de Belastingdienst", aldus de VAVDZ.

De belangenvereniging heeft op haar site ook een module gezet waarin de juiste cataloguswaarde per individuele auto te vinden is.

Bron: Autoleasewereld

5% berijders betaalt verkeerde bijtelling - Automobielmanagement.nl

5% berijders betaalt verkeerde bijtelling

Werkgevers berekenen regelmatig de bijtelling onjuist door in de loonbelasting, zegt de Vereniging Auto van de Zaak (VAVDZ). Uit een steekproef onder berijders die aangesloten zijn bij de vereniging blijkt dat in 5% van de gevallen een verkeerde waarde van de auto wordt gehanteerd.

De juiste waarde is de consumentenprijs van de auto op het moment dat deze nieuw wordt geleverd, inclusief fabrieksopties. In veel gevallen worden ook afleveringskosten en dealeropties meegenomen in de berekening. Het verschil tussen deze twee is overigens simpel. Als er geen BPM over geheven wordt, moet het bedrag niet meegenomen worden in de berekening voor de bijtelling, zegt VAVDZ.

Werkgevers zijn volgens de VAVDZ of onwetend, of gaan bij twijfel "op safe" waardoor zij een te hoge catalogusprijs hanteren. Als de grondslag voor de auto eenmaal bepaald is, dan blijft de werkgever deze vaak de hele looptijd hanteren. In een aantal gevallen betaalt de berijder jarenlang teveel bijtelling. "Dit loopt al snel op tot € 250,- netto per jaar. Het komt ook voor dat een berijder te weinig bijtelling betaalt en dan het risico loopt een naheffing te krijgen van de Belastingdienst", aldus de VAVDZ.

De belangenvereniging heeft op haar site ook een module gezet waarin de juiste cataloguswaarde per individuele auto te vinden is.

Bron: Autoleasewereld