Structureel tekort gebruikte auto’s dreigt

Het fiscale beleid van de overheid krijgt een enorme impact op de gebruikte-autosector.

De voorraad bij de merkdealers van de volumemerken was in januari twintig procent lager dan in januari 2012. Bij de premiummerken is de terugval twaalf procent. Door deze ontwikkeling dreigt een tekort aan gebruikte auto’s, constateert CRM used car management.

Als een van de oorzaken noemt commercieel directeur  Jeroen van den Broek het fiscale regime. "Dat heeft een relatief groot aantal leaserijders voor juli 2012 doen besluiten een kleinere, fiscaal gunstigere auto te gaan rijden. Tegenover deze nieuw verkoop stonden relatief weinig inruilers."

Normaal gesproken constateert CRM used car management juist in de maand januari een stijging van de voorraadpositie bij merkdealers. "Dit lijkt er toch wel op dat we afstevenen op een structureel tekort van aanbod van gebruikte auto’s."

Volgens Rob Henneveld, eigenaar van adviesbureau Global Automotive Consultancy, toont de situatie welk effect het fiscale overheidsbeleid krijgt op de occasionsector. "Vraag en aanbod" van gebruikte auto’s worden in toenemende mate beïnvloed door verkoop nieuw als gevolg van alweer een nieuw fiscaal regime. Bestaande voorraden krimpen als gevolg zonder dat daar "verkoopbare" auto’s voor terugkomen en dat betekent minder transactiemogelijkheden. Gericht bijkopen is de enige oplossing om de omzet en het aanbod op peil te houden. Dat vergt extra inspanning." Meer over dit onderwerp wordt bekend gemaakt op het Remarketing Event (21 maart).

Meer over de problematiek van de beschikbaarheid van occasion werd al bekend in het Nationaal Occasion Onderzoek dat VWE en AM afgelopen december bekendmaakten.

 

Download gratis het Nationaal Occasion Onderzoek  

  

Reacties

Tekort gebruikte auto’s is ook een gevolg van de export de overheid gooit bakken BPM weg naar het buitenland

Geplaatst door: Bosman op

Helemaal gelijk hr.Bosman. En als de overheid dan “tekort”komt, halen zij het weer bij ons,werkers. Als ’t maar is om Europa tevreden te houden.Het gas geven zij ook voor een schijtprijs weg aan de russen,maar de Nederlander betaalt wèl teveel!Maar als de 2e hansjes duurder worden,verkopen wij er minder!

Geplaatst door: JP op

Hoezo tekort aan “gebruikt”. Er zijn zo’n 8 miljoen auto’s geregistreerd, allemaal “gebruikt” en beschikbaar voor verhandelen, zoals “inruilen”. Dan nog tekort in NL, kijk over de grens (iets verder dan de neus lang is) en je hebt volop aanvulling.

Geplaatst door: RoelHindriks op
Structureel tekort gebruikte auto’s dreigt - Automobielmanagement.nl

Structureel tekort gebruikte auto’s dreigt

Het fiscale beleid van de overheid krijgt een enorme impact op de gebruikte-autosector.

De voorraad bij de merkdealers van de volumemerken was in januari twintig procent lager dan in januari 2012. Bij de premiummerken is de terugval twaalf procent. Door deze ontwikkeling dreigt een tekort aan gebruikte auto’s, constateert CRM used car management.

Als een van de oorzaken noemt commercieel directeur  Jeroen van den Broek het fiscale regime. "Dat heeft een relatief groot aantal leaserijders voor juli 2012 doen besluiten een kleinere, fiscaal gunstigere auto te gaan rijden. Tegenover deze nieuw verkoop stonden relatief weinig inruilers."

Normaal gesproken constateert CRM used car management juist in de maand januari een stijging van de voorraadpositie bij merkdealers. "Dit lijkt er toch wel op dat we afstevenen op een structureel tekort van aanbod van gebruikte auto’s."

Volgens Rob Henneveld, eigenaar van adviesbureau Global Automotive Consultancy, toont de situatie welk effect het fiscale overheidsbeleid krijgt op de occasionsector. "Vraag en aanbod" van gebruikte auto’s worden in toenemende mate beïnvloed door verkoop nieuw als gevolg van alweer een nieuw fiscaal regime. Bestaande voorraden krimpen als gevolg zonder dat daar "verkoopbare" auto’s voor terugkomen en dat betekent minder transactiemogelijkheden. Gericht bijkopen is de enige oplossing om de omzet en het aanbod op peil te houden. Dat vergt extra inspanning." Meer over dit onderwerp wordt bekend gemaakt op het Remarketing Event (21 maart).

Meer over de problematiek van de beschikbaarheid van occasion werd al bekend in het Nationaal Occasion Onderzoek dat VWE en AM afgelopen december bekendmaakten.

 

Download gratis het Nationaal Occasion Onderzoek  

  

Reacties

Tekort gebruikte auto’s is ook een gevolg van de export de overheid gooit bakken BPM weg naar het buitenland

Geplaatst door: Bosman op

Helemaal gelijk hr.Bosman. En als de overheid dan “tekort”komt, halen zij het weer bij ons,werkers. Als ’t maar is om Europa tevreden te houden.Het gas geven zij ook voor een schijtprijs weg aan de russen,maar de Nederlander betaalt wèl teveel!Maar als de 2e hansjes duurder worden,verkopen wij er minder!

Geplaatst door: JP op

Hoezo tekort aan “gebruikt”. Er zijn zo’n 8 miljoen auto’s geregistreerd, allemaal “gebruikt” en beschikbaar voor verhandelen, zoals “inruilen”. Dan nog tekort in NL, kijk over de grens (iets verder dan de neus lang is) en je hebt volop aanvulling.

Geplaatst door: RoelHindriks op