Opvallend, zo meldt dataleverancier VWE, is de sterke verschuiving in het soort importoccasions. Bestond vorig jaar bijna een vijfde van alle import uit oldtimers, afgelopen kwartaal daalde het aandeel ’25-plussers’ met zestig procent ten opzichte van Q1 in 2012. De aangescherpte vrijstelling van wegenbelasting voor oldtimers is een belangrijke reden. De teruggang met ruim 2.100 oldtimers wordt volgens VWE gecompenseerd door een vrijwel even grote stijging in import van jonge auto’s (tot 5 jaar oud). Vooral de categorie 2 tot 3 jaar oude auto’s groeide sterk; van 2.007 naar 3.063 auto’s (+52,6 procent).
Verder leren de statistieken dat grotere auto’s veel minder worden geïmporteerd en kleine auto’s juist veel meer. De grootste groei is te zien bij de A- en B-segmenten; import in het A-segment gaat van 1.808 in Q1 2012 naar 2.659 dit jaar (+47,1 procent), het B-segment van 2.282 naar 3.228 (+41,5 procent). Ook midi-SUV’s en midi-MPV’s worden populairder. Dalingen zijn te zien bij de grotere D-, E- en F-segmenten, maar ook bij terreinwagens en sportieve modellen.
Een overzicht van import per segment:
Segment |
Aantal 2013 Q1 |
Aantal 2012 Q1 |
Groei 2013 |
A: Mini |
2.659 |
1.808 |
47,1% |
B: Klein |
3.228 |
2.282 |
41,5% |
C: Klein midden |
2.435 |
2.101 |
15,9% |
D: Midden |
2.007 |
2.426 |
-17,3% |
E: Groot midden |
1.623 |
2.196 |
-26,1% |
F: Groot |
299 |
446 |
-33,0% |
G: Sportief |
109 |
129 |
-15,5% |
H: Sport |
221 |
295 |
-25,1% |
I: Super sport |
200 |
191 |
4,7% |
J: Luxe |
10 |
9 |
11,1% |
M: Midi-MPV |
1.183 |
889 |
33,1% |
N: MPV |
166 |
166 |
0,0% |
O: Open |
822 |
1.020 |
-19,4% |
S: Midi-SUV |
682 |
460 |
48,3% |
T: Terreinwagens |
135 |
342 |
-60,5% |
U: SUV |
1.011 |
913 |
10,7% |
Y: Personenbus klein |
105 |
88 |
19,3% |
Z: Personenbus groot |
18 |
27 |
-33,3% |
Onbekend* |
2.104 |
2.571 |
-18,2% |
Bron: VWE Trendweb