Stichting Brandstofverlies start proces tegen autofabrikanten

De nieuw opgerichte Stichting Brandstofverlies start een collectief proces tegen autofabrikanten en de Europese Unie. Want automobilisten worden massaal misleid door het opgeven van een veel lager brandstofverbruik dan in werkelijkheid wordt behaald. En dat is bij wet verboden.

Uit onderzoek naar de tien meest zuinige auto’s, opgesteld door de ANWB en Stichting Natuur en Milieu, blijkt dat de onderzochte merken en modellen tussen de 25% tot 40% meer verbruiken dan door de fabrikant is opgegeven. Door gegevens van tankpasleverancier Travelcard te analyseren heeft onderzoekinstituut TNO een formule ontwikkeld, waardoor de gemiddelde afwijking ten opzichte van het opgegeven verbruik berekend kan worden.

Van de 65 onderzochte auto’s was de gemiddelde afwijking 31%. Uitschieters naar boven waren de dieselmotoren van de Volvo V40 (36,4%), de Citroen DS5 en de Peugeot 508 (36,1%). Bij een jaarlijkse kilometrage van 16.000 km betaal je over 3 jaar al circa Euro 1.675,- te veel, stelt de stichting. Mensen kunnen op de website brandstofverlies.nl gratis een berekening maken van de schade.

Staatssecretaris van Milieu Wilma Mansveld heeft hierover een rapport van TNO naar de kamer gestuurd. De autofabrikanten en de importeurs weten, net als de Europese Unie overigens, maar al te goed dat de opgaven niet deugen, maar weigeren het juiste verbruik te communiceren. Naar overtuiging van de Stichting Brandstofverlies is hiermee sprake van misleiding. En dat is bij wet verboden.

Stichting Brandstofverlies.nl vindt dat de Europese Unie zich voor het karretje van de autofabrikanten heeft laten spannen. De EU wist natuurlijk dat de tests niet zouden kloppen, maar ging daar toch mee akkoord aldus Brandstofverlies. "Niemand rijdt bijvoorbeeld direct weg met een warme motor en een constante snelheid."

Gedupeerden die de afgelopen vijf jaar een auto hebben aangeschaft, kunnen zich melden via de website brandstofverlies.nl. Dit geldt zowel voor de aanschaf van een nieuwe als een gebruikte auto.

Stichting Brandstofverlies is een initiatief van Stichting Meldpunt Collectief Onrecht (SMCO). Het heeft een bewezen trackrecord als het gaat om collectieve rechtszaken. Meest recent is de succesvolle claim tegen de Staatsloterij via de Stichting Loterijverlies. Het Gerechtshof in Den Haag heeft verklaard dat de Staatsloterij jarenlang misleidende mededelingen heeft gedaan over onder meer de winkansen, het aantal gewonnen prijzen en de hoogte van de prijzen.

Reacties

Tegen de fabrikanten ???
Fabrikanten doen NIETS verkeerd, ze meten het brandstofverbruik volgens 70/220/EG onder toezicht van een door de EG erkende test-instantie .Ze kunnen en mogen geen andere cijfers publiceren .
Is het de stichting niet meer te doen om het inschrijfgeld ?

Geplaatst door: Laszlo Mogyorossy op

Volgens mij komt het meeste brandstofverlies toch echt door onzuinig reiden…In de zomer red ik het door de fabriek opgegeven verbruik van 1:22 voor mijn Renault Twingo gewoon, in de winter is het 1:21, ben er zeer tevreden over en voel me absoluut niet misleid. Misschien moeten mensen bij een groot verschil eerst eens naar hun reistijl gaan kijken.

Geplaatst door: Nanda op

Wat een vreemde actie. Mijn Peugeot rijdt gemiddeld zuiniger dan de fabrieksopgave. Dit wordt op de site als onvolledige informatie gemeld. Moet volgens stichting brandstofverlies zelfs de waarden corrigeren/manipuleren? Moet niet gekker worden…..

Geplaatst door: Rene op
Stichting Brandstofverlies start proces tegen autofabrikanten - Automobielmanagement.nl

Stichting Brandstofverlies start proces tegen autofabrikanten

De nieuw opgerichte Stichting Brandstofverlies start een collectief proces tegen autofabrikanten en de Europese Unie. Want automobilisten worden massaal misleid door het opgeven van een veel lager brandstofverbruik dan in werkelijkheid wordt behaald. En dat is bij wet verboden.

Uit onderzoek naar de tien meest zuinige auto’s, opgesteld door de ANWB en Stichting Natuur en Milieu, blijkt dat de onderzochte merken en modellen tussen de 25% tot 40% meer verbruiken dan door de fabrikant is opgegeven. Door gegevens van tankpasleverancier Travelcard te analyseren heeft onderzoekinstituut TNO een formule ontwikkeld, waardoor de gemiddelde afwijking ten opzichte van het opgegeven verbruik berekend kan worden.

Van de 65 onderzochte auto’s was de gemiddelde afwijking 31%. Uitschieters naar boven waren de dieselmotoren van de Volvo V40 (36,4%), de Citroen DS5 en de Peugeot 508 (36,1%). Bij een jaarlijkse kilometrage van 16.000 km betaal je over 3 jaar al circa Euro 1.675,- te veel, stelt de stichting. Mensen kunnen op de website brandstofverlies.nl gratis een berekening maken van de schade.

Staatssecretaris van Milieu Wilma Mansveld heeft hierover een rapport van TNO naar de kamer gestuurd. De autofabrikanten en de importeurs weten, net als de Europese Unie overigens, maar al te goed dat de opgaven niet deugen, maar weigeren het juiste verbruik te communiceren. Naar overtuiging van de Stichting Brandstofverlies is hiermee sprake van misleiding. En dat is bij wet verboden.

Stichting Brandstofverlies.nl vindt dat de Europese Unie zich voor het karretje van de autofabrikanten heeft laten spannen. De EU wist natuurlijk dat de tests niet zouden kloppen, maar ging daar toch mee akkoord aldus Brandstofverlies. "Niemand rijdt bijvoorbeeld direct weg met een warme motor en een constante snelheid."

Gedupeerden die de afgelopen vijf jaar een auto hebben aangeschaft, kunnen zich melden via de website brandstofverlies.nl. Dit geldt zowel voor de aanschaf van een nieuwe als een gebruikte auto.

Stichting Brandstofverlies is een initiatief van Stichting Meldpunt Collectief Onrecht (SMCO). Het heeft een bewezen trackrecord als het gaat om collectieve rechtszaken. Meest recent is de succesvolle claim tegen de Staatsloterij via de Stichting Loterijverlies. Het Gerechtshof in Den Haag heeft verklaard dat de Staatsloterij jarenlang misleidende mededelingen heeft gedaan over onder meer de winkansen, het aantal gewonnen prijzen en de hoogte van de prijzen.

Reacties

Tegen de fabrikanten ???
Fabrikanten doen NIETS verkeerd, ze meten het brandstofverbruik volgens 70/220/EG onder toezicht van een door de EG erkende test-instantie .Ze kunnen en mogen geen andere cijfers publiceren .
Is het de stichting niet meer te doen om het inschrijfgeld ?

Geplaatst door: Laszlo Mogyorossy op

Volgens mij komt het meeste brandstofverlies toch echt door onzuinig reiden…In de zomer red ik het door de fabriek opgegeven verbruik van 1:22 voor mijn Renault Twingo gewoon, in de winter is het 1:21, ben er zeer tevreden over en voel me absoluut niet misleid. Misschien moeten mensen bij een groot verschil eerst eens naar hun reistijl gaan kijken.

Geplaatst door: Nanda op

Wat een vreemde actie. Mijn Peugeot rijdt gemiddeld zuiniger dan de fabrieksopgave. Dit wordt op de site als onvolledige informatie gemeld. Moet volgens stichting brandstofverlies zelfs de waarden corrigeren/manipuleren? Moet niet gekker worden…..

Geplaatst door: Rene op