ABN Amro: te trage showroomkrimp beperkt rendement

Structurele krimp van het aantal showrooms is de enige manier om het rendement van autobedrijven te verbeteren. Dat stelt ABN Amro in Visie op Retail, waarin de bank per sector de balans opmaakt.

Krimp van de hoeveelheid showrooms doet het aantal verkochte voertuigen per locatie stijgen, maar dit proces verloopt volgens de bank te traag. De reden daarvoor is dat in de huidige markt panden met verlies moeten worden afgestoten. Zo lang de gebouwen noodgedwongen in bezit blijven, wordt het niks met de locatiekrimp – en evenmin met het rendement.

Kansen ziet ABN Amro voor de autobranche in een betere benadering van de klant. "In het huidige businessmodel is het gebruik van klantinformatie uit eigen systemen verre van optimaal." Met een meer pro-actieve benadering is zowel bij de autoverkoop als bij de aftersales "nog veel te winnen."

In de eerste helft van het jaar gingen er 146 autobedrijven over de kop, ruim een vijfde meer vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. De omzet van de merkdealers en garagebedrijven daalde in de eerste 6 maanden van dit jaar met ruim 16,5 procent. Theo de Kort, auto-expert bij ABN Amro, voorziet dat het aantal faillissementen in de tweede helft van het jaar verder oploopt tot ongeveer 250. Vooral de kleinere dealers en de bedrijven die de afgelopen jaren grote bedragen staken in dure autopaleizen zitten volgens De Kort nu in zwaar weer.

ABN AMRO Autoretail sectorupdate..

 

Reacties

Theo de Kort, auto-expert bij ABN Amro is waarschijnlijk chef open deuren. Werkelijk niets in de publicatie wijst op enige visie en is niets meer dan een vaststelling van voldongen feiten. ‘Autopaleizen’? Hoeveel van die paleizen heeft de ABN Amro bank gefinancierd ? Mede door de ongebreidelde honger van de banken is menig autobedrijf de bietenbrug op gegaan.
‘De klant centraal stellen’. Pfffff. Hoe vager kan je het stellen. En meer van dit gewauwel: ‘Nog veel te winnen’. Wat dan en hoe? In plaats van een kritische kanttekening te plaatsen bij de rol van bijvoorbeeld producenten (overproductie) en de rol van importeurs (overbodig want alleen een marketingfunctie is essentieel) wordt doorgeborduurd en gereflecteerd op de bestaande situatie.
Als auto-expert bij een financiële instelling mag je meer verwachten. Toch?

Geplaatst door: Jelle van der Hoek op
ABN Amro: te trage showroomkrimp beperkt rendement - Automobielmanagement.nl

ABN Amro: te trage showroomkrimp beperkt rendement

Structurele krimp van het aantal showrooms is de enige manier om het rendement van autobedrijven te verbeteren. Dat stelt ABN Amro in Visie op Retail, waarin de bank per sector de balans opmaakt.

Krimp van de hoeveelheid showrooms doet het aantal verkochte voertuigen per locatie stijgen, maar dit proces verloopt volgens de bank te traag. De reden daarvoor is dat in de huidige markt panden met verlies moeten worden afgestoten. Zo lang de gebouwen noodgedwongen in bezit blijven, wordt het niks met de locatiekrimp – en evenmin met het rendement.

Kansen ziet ABN Amro voor de autobranche in een betere benadering van de klant. "In het huidige businessmodel is het gebruik van klantinformatie uit eigen systemen verre van optimaal." Met een meer pro-actieve benadering is zowel bij de autoverkoop als bij de aftersales "nog veel te winnen."

In de eerste helft van het jaar gingen er 146 autobedrijven over de kop, ruim een vijfde meer vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. De omzet van de merkdealers en garagebedrijven daalde in de eerste 6 maanden van dit jaar met ruim 16,5 procent. Theo de Kort, auto-expert bij ABN Amro, voorziet dat het aantal faillissementen in de tweede helft van het jaar verder oploopt tot ongeveer 250. Vooral de kleinere dealers en de bedrijven die de afgelopen jaren grote bedragen staken in dure autopaleizen zitten volgens De Kort nu in zwaar weer.

ABN AMRO Autoretail sectorupdate..

 

Reacties

Theo de Kort, auto-expert bij ABN Amro is waarschijnlijk chef open deuren. Werkelijk niets in de publicatie wijst op enige visie en is niets meer dan een vaststelling van voldongen feiten. ‘Autopaleizen’? Hoeveel van die paleizen heeft de ABN Amro bank gefinancierd ? Mede door de ongebreidelde honger van de banken is menig autobedrijf de bietenbrug op gegaan.
‘De klant centraal stellen’. Pfffff. Hoe vager kan je het stellen. En meer van dit gewauwel: ‘Nog veel te winnen’. Wat dan en hoe? In plaats van een kritische kanttekening te plaatsen bij de rol van bijvoorbeeld producenten (overproductie) en de rol van importeurs (overbodig want alleen een marketingfunctie is essentieel) wordt doorgeborduurd en gereflecteerd op de bestaande situatie.
Als auto-expert bij een financiële instelling mag je meer verwachten. Toch?

Geplaatst door: Jelle van der Hoek op