Voldoende voor beschikbare websites technische info

Grofweg de helft van de automerken beschikt momenteel over een ‘redelijk tot goede’ website met technische informatie. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van de Bovag Onafhankelijke Autobedrijven.

Twee studenten van de HTS Autotechniek Arnhem onderzochten de ti-websites waarop autofabrikanten technische informatie over hun producten ter beschikking stellen. Van de twintig ti-sites die konden worden onderzocht, scoorden er zestien een voldoende. Het gemiddelde cijfer is 7,1 en positieve uitschieters (8+) zijn Peugeot-Citroën, Fiat/Alfa/Lancia en Toyota/Lexus Van de 36 grootste merken in Nederland blijken er 23 over een technische informatie-website te beschikken. Drie daarvan (Opel, Mazda, Volvo) waren om uiteenlopende redenen niet toegankelijk en vielen daarom buiten het bestek van het onderzoek, net als de merken die de technische informatie mogelijk op andere wijze verstrekken (Skoda, Chevrolet, Saab, Subaru, Chrysler, Jeep, Dodge, Daihatsu, Hyundai, Kia, Mitsubishi, Suzuki. Honda heeft wel TI-site maar die is alleen in Spaans/Portugees en Frans. Aldus resteren twintig websites waarover de onderzoekers een oordeel hebben geveld. Ze deden dat in nauwe samenwerking met leden van Onafhankelijke Autobedrijven en enkele specialisten uit het bestuur van de afdeling. Gemiddeld krijgen de geteste sites met 7,1 een dikke voldoende. Alfa, Fiat, Lancia, Peugeot, Citroën, Lexus en Toyota scoorden hoger dan een 8. Koploper werd Alfa Romeo met een 8,8. Het is overigens op z’n minst opmerkelijk te noemen dat het onderzoek zich baseert op maar twee cases, namelijk het vervangen van een distributieriem en een storing aan het abs. Voorzitter Bertho Eckhardt van de onafhankelijke autobedrijven: “Het is verheugend dat Monti zijn uitwerking niet mist. De meeste fabrikanten leveren nu technische informatie via een website en verreweg het grootste deel van die sites scoort een ruime voldoende. Toyota werd een paar jaar geleden nog op de vingers getikt door de EU en komt nu als topper uit de bus. Uiteraard zien we er in Europees verband scherp op toe dat ook merken die hun zaakjes nu nog niet voldoende op orde hebben, snel de voorgeschreven info beschikbaar stellen.” Eckhardt wil zijn leden er ‘nog nadrukkelijker’ op wijzen dat ze van de beschikbare informatie gebruik kunnen maken. Bij veel leden zou dat besef nog niet voldoende zijn doorgedrongen. Overigens is de relatie tussen de onafhankelijken en de naburige merkdealers over het algemeen uitstekend, vindt de voorzitter. De Europese verordening 1400/2002, beter bekend als Monti of block exemption regulation, schrijft voor dat autofabrikanten de technische informatie beschikbaar moeten stellen die nodig is voor onderhoud en reparatie aan hun producten en wel tegen redelijke condities. Een voor de hand liggende manier om dat te doen is een website maar het kan ook via cd-roms, dvd’s of een helpdesk.

Voldoende voor beschikbare websites technische info - Automobielmanagement.nl

Voldoende voor beschikbare websites technische info

Grofweg de helft van de automerken beschikt momenteel over een ‘redelijk tot goede’ website met technische informatie. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van de Bovag Onafhankelijke Autobedrijven.

Twee studenten van de HTS Autotechniek Arnhem onderzochten de ti-websites waarop autofabrikanten technische informatie over hun producten ter beschikking stellen. Van de twintig ti-sites die konden worden onderzocht, scoorden er zestien een voldoende. Het gemiddelde cijfer is 7,1 en positieve uitschieters (8+) zijn Peugeot-Citroën, Fiat/Alfa/Lancia en Toyota/Lexus Van de 36 grootste merken in Nederland blijken er 23 over een technische informatie-website te beschikken. Drie daarvan (Opel, Mazda, Volvo) waren om uiteenlopende redenen niet toegankelijk en vielen daarom buiten het bestek van het onderzoek, net als de merken die de technische informatie mogelijk op andere wijze verstrekken (Skoda, Chevrolet, Saab, Subaru, Chrysler, Jeep, Dodge, Daihatsu, Hyundai, Kia, Mitsubishi, Suzuki. Honda heeft wel TI-site maar die is alleen in Spaans/Portugees en Frans. Aldus resteren twintig websites waarover de onderzoekers een oordeel hebben geveld. Ze deden dat in nauwe samenwerking met leden van Onafhankelijke Autobedrijven en enkele specialisten uit het bestuur van de afdeling. Gemiddeld krijgen de geteste sites met 7,1 een dikke voldoende. Alfa, Fiat, Lancia, Peugeot, Citroën, Lexus en Toyota scoorden hoger dan een 8. Koploper werd Alfa Romeo met een 8,8. Het is overigens op z’n minst opmerkelijk te noemen dat het onderzoek zich baseert op maar twee cases, namelijk het vervangen van een distributieriem en een storing aan het abs. Voorzitter Bertho Eckhardt van de onafhankelijke autobedrijven: “Het is verheugend dat Monti zijn uitwerking niet mist. De meeste fabrikanten leveren nu technische informatie via een website en verreweg het grootste deel van die sites scoort een ruime voldoende. Toyota werd een paar jaar geleden nog op de vingers getikt door de EU en komt nu als topper uit de bus. Uiteraard zien we er in Europees verband scherp op toe dat ook merken die hun zaakjes nu nog niet voldoende op orde hebben, snel de voorgeschreven info beschikbaar stellen.” Eckhardt wil zijn leden er ‘nog nadrukkelijker’ op wijzen dat ze van de beschikbare informatie gebruik kunnen maken. Bij veel leden zou dat besef nog niet voldoende zijn doorgedrongen. Overigens is de relatie tussen de onafhankelijken en de naburige merkdealers over het algemeen uitstekend, vindt de voorzitter. De Europese verordening 1400/2002, beter bekend als Monti of block exemption regulation, schrijft voor dat autofabrikanten de technische informatie beschikbaar moeten stellen die nodig is voor onderhoud en reparatie aan hun producten en wel tegen redelijke condities. Een voor de hand liggende manier om dat te doen is een website maar het kan ook via cd-roms, dvd’s of een helpdesk.