Wagenpark NL in 2016 is twee procent kleiner dan nu

Om inzicht te krijgen in de ontwikkeling van de vraag in de aftersalesmarkt in de komende jaren, is door VWE een voorspelling gemaakt van hoe de samenstelling van het Nederlandse wagenpark er in 2016 zal uitzien. De conclusie is dat het wagenpark 2,1 procent krimpt.

Een beknopte presentatie van het onderzoek wordt vanmiddag (14 november) gegeven op het AM Driving Business Event door directeur Michel Corveleijn van VWE uit Heerhugowaard. Hiervoor is op basis van de occasionverkopen, importen, exporten en demontages van het afgelopen jaar doorgerekend wat het cumulatieve effect ervan op het wagenpark is dat en uiteindelijk een krimp ontstaat van 2,1 procent. Deze en vele andere conclusies komen voort uit het tweede Nationaal Occasion Onderzoek (NOO), dat is uitgevoerd door VWE voertuiginformatie en -documentatie in samenwerking met het vakblad Automobiel Management. Marc van der Elst, onderzoeker van VWE, onderzocht de trends van de Nederlandse occasionmarkt. Dit jaar heeft ook een rondetafelsessie plaatsgevonden met diverse experts uit de wereld van de gebruikte auto. De informatie en de inzichten van die bijeenkomst zijn gebruikt bij de samenstelling van het Occasion Onderzoek 2013.

De conclusie dat het totale wagenpark van personenauto’s in drie jaar tijd met ruim twee procent zal afnemen is gebaseerd op de constatering dat in grote lijnen 520 duizend auto’s per jaar verdwijnen terwijl er 460 duizend bijkomen. "Cumulatief zullen er in Nederland over drie jaar zo’n 166 duizend auto’s minder zijn", zo concludeert Van der Elst. Het teruglopende aanbod voor aftersales is het duidelijkst bij de merken Opel, Mazda, Nissan en Chevrolet/Daewoo. Van der Elst: "Deze merken hebben over de afgelopen jaren veelal een daling in nieuwverkopen gezien en zijn tegelijkertijd populair voor export. Door deze twee effecten tezamen gaat het aantal auto’s ervan in het Nederlandse wagenpark fors dalen." Daartegenover staat groei van vooral Kia, maar ook van het aantal auto’s van de merken Toyota, Skoda en Mini. Meer conclusies en andere onderzoeksresultaten vindt u terug in het Nationaal Occasion Onderzoek 2013. Het onderzoek is in digitale vorm gratis te downloaden via de websites www.automobielmanagement.nl en www.vwe.nl/noo 

 

Wagenpark NL in 2016 is twee procent kleiner dan nu - Automobielmanagement.nl

Wagenpark NL in 2016 is twee procent kleiner dan nu

Om inzicht te krijgen in de ontwikkeling van de vraag in de aftersalesmarkt in de komende jaren, is door VWE een voorspelling gemaakt van hoe de samenstelling van het Nederlandse wagenpark er in 2016 zal uitzien. De conclusie is dat het wagenpark 2,1 procent krimpt.

Een beknopte presentatie van het onderzoek wordt vanmiddag (14 november) gegeven op het AM Driving Business Event door directeur Michel Corveleijn van VWE uit Heerhugowaard. Hiervoor is op basis van de occasionverkopen, importen, exporten en demontages van het afgelopen jaar doorgerekend wat het cumulatieve effect ervan op het wagenpark is dat en uiteindelijk een krimp ontstaat van 2,1 procent. Deze en vele andere conclusies komen voort uit het tweede Nationaal Occasion Onderzoek (NOO), dat is uitgevoerd door VWE voertuiginformatie en -documentatie in samenwerking met het vakblad Automobiel Management. Marc van der Elst, onderzoeker van VWE, onderzocht de trends van de Nederlandse occasionmarkt. Dit jaar heeft ook een rondetafelsessie plaatsgevonden met diverse experts uit de wereld van de gebruikte auto. De informatie en de inzichten van die bijeenkomst zijn gebruikt bij de samenstelling van het Occasion Onderzoek 2013.

De conclusie dat het totale wagenpark van personenauto’s in drie jaar tijd met ruim twee procent zal afnemen is gebaseerd op de constatering dat in grote lijnen 520 duizend auto’s per jaar verdwijnen terwijl er 460 duizend bijkomen. "Cumulatief zullen er in Nederland over drie jaar zo’n 166 duizend auto’s minder zijn", zo concludeert Van der Elst. Het teruglopende aanbod voor aftersales is het duidelijkst bij de merken Opel, Mazda, Nissan en Chevrolet/Daewoo. Van der Elst: "Deze merken hebben over de afgelopen jaren veelal een daling in nieuwverkopen gezien en zijn tegelijkertijd populair voor export. Door deze twee effecten tezamen gaat het aantal auto’s ervan in het Nederlandse wagenpark fors dalen." Daartegenover staat groei van vooral Kia, maar ook van het aantal auto’s van de merken Toyota, Skoda en Mini. Meer conclusies en andere onderzoeksresultaten vindt u terug in het Nationaal Occasion Onderzoek 2013. Het onderzoek is in digitale vorm gratis te downloaden via de websites www.automobielmanagement.nl en www.vwe.nl/noo