Nog 1100 remmentestbanken in vier maanden

De nieuwste cijfers van de RDW laten zien aan dat ruim 1.100 APK-bedrijven nog geen remmentestbank hebben, terwijl dat vanaf 1 mei 2014 wel noodzakelijk is om nog APK-keuringen te mogen blijven uitvoeren.

Dat meldt RAI Vereniging. Het is al sinds 2009 bekend dat na die datum het gebruik van de zelfregistrerende remvertragingsmeter niet meer zal zijn toegestaan.

In december 2013 hebben ruim 150 APK-bedrijven officieel hun (nieuwe) remmentestbanken in gebruik genomen. Dat zijn gemiddeld bijna 8 remmentestbanken per werkdag. Om op schema te liggen en alle APK-bedrijven geleidelijk over de resterende tijd verdeeld te voorzien van een nieuwe remmentestbank, hadden dat er eigenlijk in de laatste maand van het afgelopen jaar gemiddeld circa 13 per werkdag moeten zijn. En in totaal in december zo’n 260.

Uitdaging

Het kan voor de achterblijvende APK-bedrijven, die nog geen remmentestbank besteld hebben, de komende maanden dan ook nog een aardige uitdaging worden om deze tijdig geleverd te krijgen.

Op enige clementie van de RDW hoeft het APK-bedrijf niet te rekenen, dat heeft de BOVAG in juni 2013 ook aan haar leden laten weten. Dat is ook een logische keuze van de RDW, de overgangsperiode van vijf jaar is immers al op 22 april 2009 in Staatscourant 76 bekendgemaakt.

Nog 1100 remmentestbanken in vier maanden - Automobielmanagement.nl

Nog 1100 remmentestbanken in vier maanden

De nieuwste cijfers van de RDW laten zien aan dat ruim 1.100 APK-bedrijven nog geen remmentestbank hebben, terwijl dat vanaf 1 mei 2014 wel noodzakelijk is om nog APK-keuringen te mogen blijven uitvoeren.

Dat meldt RAI Vereniging. Het is al sinds 2009 bekend dat na die datum het gebruik van de zelfregistrerende remvertragingsmeter niet meer zal zijn toegestaan.

In december 2013 hebben ruim 150 APK-bedrijven officieel hun (nieuwe) remmentestbanken in gebruik genomen. Dat zijn gemiddeld bijna 8 remmentestbanken per werkdag. Om op schema te liggen en alle APK-bedrijven geleidelijk over de resterende tijd verdeeld te voorzien van een nieuwe remmentestbank, hadden dat er eigenlijk in de laatste maand van het afgelopen jaar gemiddeld circa 13 per werkdag moeten zijn. En in totaal in december zo’n 260.

Uitdaging

Het kan voor de achterblijvende APK-bedrijven, die nog geen remmentestbank besteld hebben, de komende maanden dan ook nog een aardige uitdaging worden om deze tijdig geleverd te krijgen.

Op enige clementie van de RDW hoeft het APK-bedrijf niet te rekenen, dat heeft de BOVAG in juni 2013 ook aan haar leden laten weten. Dat is ook een logische keuze van de RDW, de overgangsperiode van vijf jaar is immers al op 22 april 2009 in Staatscourant 76 bekendgemaakt.