ANWB houdt proef met connected car

De ANWB begint dit voorjaar met een proef onder duizend ANWB-leden rond ‘connected car’. Door een auto te verbinden met internet komt een continue stroom van gegevens beschikbaar over onder meer de accuspanning, het benzineverbruik, de locatie, de snelheid en de CO2-uitstoot.

De proef moet uitwijzen of leden geld kunnen besparen, veiliger kunnen rijden of autopech kan worden voorspeld.

Zo kunnen bijvoorbeeld gegevens over de accuspanning de automobilist helpen om problemen met de auto op te lossen of te voorkomen, zegt de ANWB.

Ook kan de informatie een bijdrage leveren aan de verkeersveiligheid en helpen de autokosten omlaag te brengen. "Zo kunnen ‘connected’ auto’s het brandstofverbruik volgen en geeft het inzicht in de gevolgen van de rijstijl. Verder is het op termijn mogelijk onveilige verkeerssituaties te herkennen en vervolgens elkaar te waarschuwen bij gevaar", aldus het bericht.

Hoe gaat het in zijn werk? In iedere moderne auto zitten computers die voortdurend gegevens verzamelen. Via een dongel, die onder de stuurkolom geplaatst kan worden, zijn deze gegevens uit te lezen. Deze informatie is via een app of een webportal te raadplegen, zodat de autobezitter een beeld krijgt van deze gegevens.

De ANWB zegt in Europa voorop te lopen in het onderzoeken en ontwikkelen van diensten die gebruik maken van live voertuigdata en werkt daarbij samen met andere bedrijven en organisaties.

ANWB houdt proef met connected car - Automobielmanagement.nl

ANWB houdt proef met connected car

De ANWB begint dit voorjaar met een proef onder duizend ANWB-leden rond ‘connected car’. Door een auto te verbinden met internet komt een continue stroom van gegevens beschikbaar over onder meer de accuspanning, het benzineverbruik, de locatie, de snelheid en de CO2-uitstoot.

De proef moet uitwijzen of leden geld kunnen besparen, veiliger kunnen rijden of autopech kan worden voorspeld.

Zo kunnen bijvoorbeeld gegevens over de accuspanning de automobilist helpen om problemen met de auto op te lossen of te voorkomen, zegt de ANWB.

Ook kan de informatie een bijdrage leveren aan de verkeersveiligheid en helpen de autokosten omlaag te brengen. "Zo kunnen ‘connected’ auto’s het brandstofverbruik volgen en geeft het inzicht in de gevolgen van de rijstijl. Verder is het op termijn mogelijk onveilige verkeerssituaties te herkennen en vervolgens elkaar te waarschuwen bij gevaar", aldus het bericht.

Hoe gaat het in zijn werk? In iedere moderne auto zitten computers die voortdurend gegevens verzamelen. Via een dongel, die onder de stuurkolom geplaatst kan worden, zijn deze gegevens uit te lezen. Deze informatie is via een app of een webportal te raadplegen, zodat de autobezitter een beeld krijgt van deze gegevens.

De ANWB zegt in Europa voorop te lopen in het onderzoeken en ontwikkelen van diensten die gebruik maken van live voertuigdata en werkt daarbij samen met andere bedrijven en organisaties.