Bijtellingspercentage leaseauto’s structureel te hoog

Leaserijders betalen structureel te veel belasting over hun auto. Dat leert volgens LeasePlan Nederland onderzoek dat het liet uitvoeren door een groot landelijk belastingadvieskantoor.

Belangrijkste conclusie: de huidige tarieven komen niet langer overeen met de reële economische waarde van het privérijden. De overheid heeft al geldelijk voordeel bij een bijtelling van elf procent, zo leren de integrale kosten van enkele representatieve modellen uit de vloot van de leasemaatschappij. Op grond van de uitkomsten pleit LeasePlan voor één kostendekkend bijtellingstarief van elf procent, met enkel een korting voor (volledig) elektrische auto’s.

Fiscale bijtelling is ooit ingevoerd vanuit de gedachte dat een zakenauto ook privédoeleinden kan dienen. Met de bijtelling wordt dan de economische waarde van het privérijden belast. Sinds 2008 is bijtelling echter steeds vaker gebruikt om niet-fiscale doelen te bereiken, zoals de ambitie van het kabinet om 200 duizend elektrische auto’s op de weg te hebben in 2020. Deze niet-fiscale doelen hebben inmiddels een aanzienlijke invloed op de hoogte van de bijtelling. "Feitelijk betalen leaserijders structureel te veel bijtelling", zegt Berno Kleinherenbrink, directievoorzitter van LeasePlan Nederland. "Wij vinden dat de bijtelling berekend zou moeten worden over de integrale kosten van een auto, inclusief onder andere verzekering, onderhoudskosten, brandstof en btw, in plaats van staffeling aan de hand van CO2-uitstoot. En dan kom je eerder uit op elf procent." Dat tarief ligt volgens Kleinherenbrink veel meer in lijn met tarieven in omringende landen. LeasePlan heeft advocatenkantoor  Nauta Dutilh daarom laten onderzoeken of er mogelijke aanknopingspunten zijn om de huidige fiscale bijtellingsregeling juridisch te bestrijden. "Deze blijken er wel degelijk te zijn."

Het pleidooi voor een uniform tarief van elf procent geldt als een opstap naar een fiscaal systeem dat privégebruik van een auto eerlijker belast. Kleinherenbrink: "Liefst gekoppeld aan betaling naar (privé)gebruik. Dan bereik je echt minder kilometers, minder files en een beter milieu. Maar zo lang de tijd daarvoor nog niet rijp is, is een reëler bijtellingspercentage een stap in de goede richting."

Reacties

Uitstekende constatering van LeasePlan. Het verbaast me dat VNA als branche-gesprekspartner voor de fiscus niet al eerder de uitkomst van dit onderzoek duidelijk heeft gebruikt om daarmee de onzalige “tussenoplossing” te voorkomen. Eén bijtellingspercentage is en blijft in principe onrechtvaardig, maar bij 11% (of 10 of 12%) zal de grootste onvrede wel vervagen en wordt de bijtelling door de meerderheid als acceptabele regel wordt opgevat.

Geplaatst door: Roel Hindriks op
Bijtellingspercentage leaseauto’s structureel te hoog - Automobielmanagement.nl

Bijtellingspercentage leaseauto’s structureel te hoog

Leaserijders betalen structureel te veel belasting over hun auto. Dat leert volgens LeasePlan Nederland onderzoek dat het liet uitvoeren door een groot landelijk belastingadvieskantoor.

Belangrijkste conclusie: de huidige tarieven komen niet langer overeen met de reële economische waarde van het privérijden. De overheid heeft al geldelijk voordeel bij een bijtelling van elf procent, zo leren de integrale kosten van enkele representatieve modellen uit de vloot van de leasemaatschappij. Op grond van de uitkomsten pleit LeasePlan voor één kostendekkend bijtellingstarief van elf procent, met enkel een korting voor (volledig) elektrische auto’s.

Fiscale bijtelling is ooit ingevoerd vanuit de gedachte dat een zakenauto ook privédoeleinden kan dienen. Met de bijtelling wordt dan de economische waarde van het privérijden belast. Sinds 2008 is bijtelling echter steeds vaker gebruikt om niet-fiscale doelen te bereiken, zoals de ambitie van het kabinet om 200 duizend elektrische auto’s op de weg te hebben in 2020. Deze niet-fiscale doelen hebben inmiddels een aanzienlijke invloed op de hoogte van de bijtelling. "Feitelijk betalen leaserijders structureel te veel bijtelling", zegt Berno Kleinherenbrink, directievoorzitter van LeasePlan Nederland. "Wij vinden dat de bijtelling berekend zou moeten worden over de integrale kosten van een auto, inclusief onder andere verzekering, onderhoudskosten, brandstof en btw, in plaats van staffeling aan de hand van CO2-uitstoot. En dan kom je eerder uit op elf procent." Dat tarief ligt volgens Kleinherenbrink veel meer in lijn met tarieven in omringende landen. LeasePlan heeft advocatenkantoor  Nauta Dutilh daarom laten onderzoeken of er mogelijke aanknopingspunten zijn om de huidige fiscale bijtellingsregeling juridisch te bestrijden. "Deze blijken er wel degelijk te zijn."

Het pleidooi voor een uniform tarief van elf procent geldt als een opstap naar een fiscaal systeem dat privégebruik van een auto eerlijker belast. Kleinherenbrink: "Liefst gekoppeld aan betaling naar (privé)gebruik. Dan bereik je echt minder kilometers, minder files en een beter milieu. Maar zo lang de tijd daarvoor nog niet rijp is, is een reëler bijtellingspercentage een stap in de goede richting."

Reacties

Uitstekende constatering van LeasePlan. Het verbaast me dat VNA als branche-gesprekspartner voor de fiscus niet al eerder de uitkomst van dit onderzoek duidelijk heeft gebruikt om daarmee de onzalige “tussenoplossing” te voorkomen. Eén bijtellingspercentage is en blijft in principe onrechtvaardig, maar bij 11% (of 10 of 12%) zal de grootste onvrede wel vervagen en wordt de bijtelling door de meerderheid als acceptabele regel wordt opgevat.

Geplaatst door: Roel Hindriks op