Google: Zelfrijdende auto over vijf jaar ‘standaard’

Zelfrijdende auto’s zijn over vijf jaar net zo normaal op de weg als auto’s mét een bestuurder. Dat zegt Chris Urmson, directeur van de projectgroep voor autonoom rijdende auto’s bij Google. Urmson had daar tijdens een technologie-conferentie ook een aardige, persoonlijke verklaring voor: “Mijn zoon is elf en moet over vier en een half jaar zijn rij-examen doen.”

Alle gekheid op een stokje, wees hij er nog eens op dat de Google-auto, als je dat al een auto kan noemen, iets heel anders is dan zelfrijdende auto’s van de bestaande fabrikanten. "Onze auto heeft zelfs geen stuur of andere dingen op en rond het dashboard waarmee je de auto kúnt besturen. Anderen voegen steeds meer autonome elementen toe in de hoop dat de berijders van hun auto langzaam maar zeker het stuur uit handen durven te geven."  

Daarnaast zijn er andere redenen om vaart te zetten achter het project: "Mensen rijden steeds meer en zitten daardoor steeds vaker in een file, daar kan deze technologie een eind aan maken. Bovendien is het vele malen veiliger. Elk jaar komen er 1,2 miljoen mensen om in het verkeer, dat komt overeen met dagelijks een groot vliegtuigongeluk."

Google: Zelfrijdende auto over vijf jaar ‘standaard’ - Automobielmanagement.nl

Google: Zelfrijdende auto over vijf jaar ‘standaard’

Zelfrijdende auto’s zijn over vijf jaar net zo normaal op de weg als auto’s mét een bestuurder. Dat zegt Chris Urmson, directeur van de projectgroep voor autonoom rijdende auto’s bij Google. Urmson had daar tijdens een technologie-conferentie ook een aardige, persoonlijke verklaring voor: “Mijn zoon is elf en moet over vier en een half jaar zijn rij-examen doen.”

Alle gekheid op een stokje, wees hij er nog eens op dat de Google-auto, als je dat al een auto kan noemen, iets heel anders is dan zelfrijdende auto’s van de bestaande fabrikanten. "Onze auto heeft zelfs geen stuur of andere dingen op en rond het dashboard waarmee je de auto kúnt besturen. Anderen voegen steeds meer autonome elementen toe in de hoop dat de berijders van hun auto langzaam maar zeker het stuur uit handen durven te geven."  

Daarnaast zijn er andere redenen om vaart te zetten achter het project: "Mensen rijden steeds meer en zitten daardoor steeds vaker in een file, daar kan deze technologie een eind aan maken. Bovendien is het vele malen veiliger. Elk jaar komen er 1,2 miljoen mensen om in het verkeer, dat komt overeen met dagelijks een groot vliegtuigongeluk."