Ook occasionverkoop onderuit; maar prijzen weer naar hoogtepunt

De Nederlandse autobedrijven verkochten in mei tezamen 92 duizend occasions aan eindgebruikers, een afname van 2,9 procent ten opzichte van mei 2014 toen het om 95 duizend stuks ging. Daarmee komt een einde aan een reeks van vijf maanden waarin de B2C-occasionverkoop maandelijks toenam.

De occasionverkoop deelt daarmee in de malaise die zich al langer voordoet in de verkoop van nieuwe auto’s, zo blijkt uit cijfers van VWE, bewerkt door Aumacon. Ook in de particulierenmarkt (C2C) en professionele handel (B2B) vielen dalingen te noteren. Zo werden er vorige maand door particulieren ruim 55 duizend occasions onderling verhandeld, in mei vorig jaar waren dat nog bijna 58 duizend stuks, een daling van 4,2 procent. In de professionele handel (B2B) was de daling in mei zelfs 9,5 procent; 54 duizend occasions tegenover 59,5 duizend stuks in mei 2014. Zie voor meer cijfers op http://www.dealersupportnet.nl/

Samen noteerden de autobedrijven dit jaar tot en met mei totaal ruim 456 duizend occasions, tegenover 438 duizend stuks in de eerste vijf maanden van 2014 – een toename van 4,3 procent. Het C2C-segment viel in diezelfde periode terug naar 278 duizend stuks tegenover 289 duizend stuks tot en met mei 2014, een verlies van 3,8 procent. De B2B-handel viel terug naar 305 duizend stuks tegenover 311 duizend stuks vorig jaar, minus 1,9 procent.

De algemene occasionprijsindex van Autodata stond begin op 1 juni 1,1 procent hoger dan in mei. De prijsindex staat nu op 98,65 punten. Dit is nipt minder dan de 98,66 punten die in maart bereikt werden: de hoogste stand van de afgelopen jaren.
Midden mei kon de Nederlandse consument op internet kiezen uit 500 duizend verschillende occasions, zo blijkt uit cijfers van Autobiz. Daarvan is 18,5 procent (92,5 duizend stuks) afkomstig van particulieren, de overige 407,5 duizend stuks stonden bij autobedrijven te koop. Alhoewel nog in de minderheid, loopt de aangeboden hoeveelheid van particulieren het snelst op dit jaar. In januari boden particulieren nog maar ruim 72 duizend occasions aan, tegenover ruim 396 duizend occasions door autobedrijven.
Op 1 juli presenteert VWE het jaarlijkse Nationaal Occasion Onderzoek op het Driving Business Aftermarket Event van Automobiel Management in Putten.

Reacties

Is een deel van deze daling niet toe te schrijven aan de extra feestdag welke we dit jaar in de maand mei hadden?

Bevrijdingsdag,
Hemelvaart en Pinksteren in 1 maand is wel iets te veel van het goede. Vorig jaar viel Pinksteren in de maand juni en was ook Bevrijdingsdag geen officiële vrije dag.

We zien namelijk bij Dealerdirect juist een enorme stijging van dit jaar mei ten opzichte van mei 2014.

Geplaatst door: Bas Oude Luttikhuis op
Ook occasionverkoop onderuit; maar prijzen weer naar hoogtepunt - Automobielmanagement.nl

Ook occasionverkoop onderuit; maar prijzen weer naar hoogtepunt

De Nederlandse autobedrijven verkochten in mei tezamen 92 duizend occasions aan eindgebruikers, een afname van 2,9 procent ten opzichte van mei 2014 toen het om 95 duizend stuks ging. Daarmee komt een einde aan een reeks van vijf maanden waarin de B2C-occasionverkoop maandelijks toenam.

De occasionverkoop deelt daarmee in de malaise die zich al langer voordoet in de verkoop van nieuwe auto’s, zo blijkt uit cijfers van VWE, bewerkt door Aumacon. Ook in de particulierenmarkt (C2C) en professionele handel (B2B) vielen dalingen te noteren. Zo werden er vorige maand door particulieren ruim 55 duizend occasions onderling verhandeld, in mei vorig jaar waren dat nog bijna 58 duizend stuks, een daling van 4,2 procent. In de professionele handel (B2B) was de daling in mei zelfs 9,5 procent; 54 duizend occasions tegenover 59,5 duizend stuks in mei 2014. Zie voor meer cijfers op http://www.dealersupportnet.nl/

Samen noteerden de autobedrijven dit jaar tot en met mei totaal ruim 456 duizend occasions, tegenover 438 duizend stuks in de eerste vijf maanden van 2014 – een toename van 4,3 procent. Het C2C-segment viel in diezelfde periode terug naar 278 duizend stuks tegenover 289 duizend stuks tot en met mei 2014, een verlies van 3,8 procent. De B2B-handel viel terug naar 305 duizend stuks tegenover 311 duizend stuks vorig jaar, minus 1,9 procent.

De algemene occasionprijsindex van Autodata stond begin op 1 juni 1,1 procent hoger dan in mei. De prijsindex staat nu op 98,65 punten. Dit is nipt minder dan de 98,66 punten die in maart bereikt werden: de hoogste stand van de afgelopen jaren.
Midden mei kon de Nederlandse consument op internet kiezen uit 500 duizend verschillende occasions, zo blijkt uit cijfers van Autobiz. Daarvan is 18,5 procent (92,5 duizend stuks) afkomstig van particulieren, de overige 407,5 duizend stuks stonden bij autobedrijven te koop. Alhoewel nog in de minderheid, loopt de aangeboden hoeveelheid van particulieren het snelst op dit jaar. In januari boden particulieren nog maar ruim 72 duizend occasions aan, tegenover ruim 396 duizend occasions door autobedrijven.
Op 1 juli presenteert VWE het jaarlijkse Nationaal Occasion Onderzoek op het Driving Business Aftermarket Event van Automobiel Management in Putten.

Reacties

Is een deel van deze daling niet toe te schrijven aan de extra feestdag welke we dit jaar in de maand mei hadden?

Bevrijdingsdag,
Hemelvaart en Pinksteren in 1 maand is wel iets te veel van het goede. Vorig jaar viel Pinksteren in de maand juni en was ook Bevrijdingsdag geen officiële vrije dag.

We zien namelijk bij Dealerdirect juist een enorme stijging van dit jaar mei ten opzichte van mei 2014.

Geplaatst door: Bas Oude Luttikhuis op