‘Connected car’ verbonden met managementsysteem dealer

De ‘connected car’, auto’s die verbonden zijn met het internet, bieden dealers uitstekende mogelijkheden. Binnen niet al te lange tijd kunnen die auto’s rechtstreeks verbonden zijn met het managementsysteem bij de dealer en zo allerlei essentiële informatie doorgeven.

Dat stelde analist Mike Norridge van CDK Global tijdens een aftersales congres van het Engelse AM-online.

Volgens hem zal over een jaar of vijf 90 procent van alle nieuwe auto’s telematica aan boord hebben. Veel fabrikanten zien dat tot nu toe alleen gebruikt worden voor entertainment, informatie en navigatie, maar er zijn veel meer mogelijkheden – zeker voor de dealer. Een aantal providers, waaronder Vodafone, biedt nu al tools om on-board diagnoses uit te voeren. CDK Global zelf heeft met BMW al een systeem opgezet waarbij een callcenter de autorijder belt als de auto voor een servicebeurt naar de garage moet. Dat systeem is tot nu toe echter niet gekoppeld aan het dealernetwerk. "Als je het voor de automobilist makkelijker maakt om zaken met de dealer te regelen, dan verhoog je de klanttevredenheid en kan je tegelijk intern veel beter plannen."

Reacties

Helaas maakt dit artikel nogmaals duidelijk dat het gros van de autoindustrie blijft hangen in het klassieke denken vanuit de eigen positie en de customer lock-in. Bij de data die wordt geproduceerd wordt primair aan de dealer gedacht maar al die geproduceerde data hoort toe aan de eigenaar van het voertuig dat het produceert. Dat als startpunt gebruiken voor toepassingen snappen velen blijkbaar nog steeds niet. En ook over het feit dat deze data waarde vertegenwoordigd – voor de producent (de automobilist)- denkt men doorgaans niet na. Ford is hier waarschijnlijk de grote uitzondering qua denken en dat kon nog wel eens een groot verschil gaan maken in de nabije toekomst. Andere merken zijn gewaarschuwd.

Geplaatst door: van Zanten op

Onlangs kocht ik een nieuwe BMW. In de brochure wordt Condition Based Service vermeld wat zoveel inhoudt dat de auto via een zogenaamde BMW TeleService Call informatie uitwisselt over de staat van onderhoud via de ingebouwde Connected Drive. Op Internet vond ik dat BMW is aangesloten bij de Auto Alliance; een genootschap met een convenant (gedragscodes), bijvoorbeeld voor het verzamelen van gegevens.

Mijn poging om via de BMW dealer te achterhalen welke informatie wordt verzameld werd onmiddellijk de kop ingedrukt met het antwoord: “Daar krijgen wij geen informatie over van BMW”. Ook op vele andere soortgelijke vragen wilde de dealer geen bevredigend antwoord geven. Uiteindelijk besloot ik bij een meer betrouwbare BMW dealer de nieuwe X5 te kopen.

Vanwege eigenbelang zijn de autofabrikanten niet geïnteresseerd in het volgende vrijblijvend advies van mij. “Zorg er voor dat de auto een eigen beveiligd Wi-Fi netwerk heeft (enkel in de auto) waarmee ik zelf met een smartphone of tablet de informatie kan uitlezen. Een andere optie kan zijn dat ik zelf kan opteren voor het ontvangen van een beveiligde (encrypted) E-mail waarin de belangrijkste informatie staat. Iemand die dit zelf niet wil of kan, mag er altijd voor kiezen om die informatie naar de eigen dealer te sturen”.

Vooruitlopend op een eventuele discussie, ik ben bekend met On-Board Diagnostics (OBD, OBD2) maar ikzelf wil geen aparte apparatuur aanschaffen en ik ben niet van plan om steeds naar de dealer te gaan….

Geplaatst door: Van Haren op
‘Connected car’ verbonden met managementsysteem dealer - Automobielmanagement.nl

‘Connected car’ verbonden met managementsysteem dealer

De ‘connected car’, auto’s die verbonden zijn met het internet, bieden dealers uitstekende mogelijkheden. Binnen niet al te lange tijd kunnen die auto’s rechtstreeks verbonden zijn met het managementsysteem bij de dealer en zo allerlei essentiële informatie doorgeven.

Dat stelde analist Mike Norridge van CDK Global tijdens een aftersales congres van het Engelse AM-online.

Volgens hem zal over een jaar of vijf 90 procent van alle nieuwe auto’s telematica aan boord hebben. Veel fabrikanten zien dat tot nu toe alleen gebruikt worden voor entertainment, informatie en navigatie, maar er zijn veel meer mogelijkheden – zeker voor de dealer. Een aantal providers, waaronder Vodafone, biedt nu al tools om on-board diagnoses uit te voeren. CDK Global zelf heeft met BMW al een systeem opgezet waarbij een callcenter de autorijder belt als de auto voor een servicebeurt naar de garage moet. Dat systeem is tot nu toe echter niet gekoppeld aan het dealernetwerk. "Als je het voor de automobilist makkelijker maakt om zaken met de dealer te regelen, dan verhoog je de klanttevredenheid en kan je tegelijk intern veel beter plannen."

Reacties

Helaas maakt dit artikel nogmaals duidelijk dat het gros van de autoindustrie blijft hangen in het klassieke denken vanuit de eigen positie en de customer lock-in. Bij de data die wordt geproduceerd wordt primair aan de dealer gedacht maar al die geproduceerde data hoort toe aan de eigenaar van het voertuig dat het produceert. Dat als startpunt gebruiken voor toepassingen snappen velen blijkbaar nog steeds niet. En ook over het feit dat deze data waarde vertegenwoordigd – voor de producent (de automobilist)- denkt men doorgaans niet na. Ford is hier waarschijnlijk de grote uitzondering qua denken en dat kon nog wel eens een groot verschil gaan maken in de nabije toekomst. Andere merken zijn gewaarschuwd.

Geplaatst door: van Zanten op

Onlangs kocht ik een nieuwe BMW. In de brochure wordt Condition Based Service vermeld wat zoveel inhoudt dat de auto via een zogenaamde BMW TeleService Call informatie uitwisselt over de staat van onderhoud via de ingebouwde Connected Drive. Op Internet vond ik dat BMW is aangesloten bij de Auto Alliance; een genootschap met een convenant (gedragscodes), bijvoorbeeld voor het verzamelen van gegevens.

Mijn poging om via de BMW dealer te achterhalen welke informatie wordt verzameld werd onmiddellijk de kop ingedrukt met het antwoord: “Daar krijgen wij geen informatie over van BMW”. Ook op vele andere soortgelijke vragen wilde de dealer geen bevredigend antwoord geven. Uiteindelijk besloot ik bij een meer betrouwbare BMW dealer de nieuwe X5 te kopen.

Vanwege eigenbelang zijn de autofabrikanten niet geïnteresseerd in het volgende vrijblijvend advies van mij. “Zorg er voor dat de auto een eigen beveiligd Wi-Fi netwerk heeft (enkel in de auto) waarmee ik zelf met een smartphone of tablet de informatie kan uitlezen. Een andere optie kan zijn dat ik zelf kan opteren voor het ontvangen van een beveiligde (encrypted) E-mail waarin de belangrijkste informatie staat. Iemand die dit zelf niet wil of kan, mag er altijd voor kiezen om die informatie naar de eigen dealer te sturen”.

Vooruitlopend op een eventuele discussie, ik ben bekend met On-Board Diagnostics (OBD, OBD2) maar ikzelf wil geen aparte apparatuur aanschaffen en ik ben niet van plan om steeds naar de dealer te gaan….

Geplaatst door: Van Haren op