Autobouwers houden Apple en Google van zich af

Autofabrikanten proberen zoveel mogelijk te voorkomen dat bedrijven als Apple en Google allerlei data kunnen onttrekken aan de door hen geleverde infotainment systemen zoals Apple’s Car Play of Google’s Android Auto en de koppeling daarvan aan smartphones.

De autobedrijven hopen in de niet al te verre toekomst flink te kunnen verdienen aan de e-commerce die via dat soort systemen mogelijk is maar dan moeten de Apple’s en Google’s van deze wereld die kansen niet wegkapen. Sommige autofabrikanten hebben al expliciet laten weten geen data over bijvoorbeeld de technische prestaties van de auto aan de technologiereuzen door te geven. "Wij moeten de toegang tot dergelijke gegevens zelf onder controle houden en daarmee ook de kans om daarmee waarde te creëren," aldus Don Butler, bij Ford verantwoordelijk voor connected vehicles and services.

Reacties

En waarom zou de automobilist al zijn data aan de fabrikanten moeten verstrekken die er vervolgens geld aan gaat verdienen? Wat krijgen we daar als eigenaar van de auto (en daarmee de data) dan voor terug?

Geplaatst door: van Zanten op
Autobouwers houden Apple en Google van zich af - Automobielmanagement.nl

Autobouwers houden Apple en Google van zich af

Autofabrikanten proberen zoveel mogelijk te voorkomen dat bedrijven als Apple en Google allerlei data kunnen onttrekken aan de door hen geleverde infotainment systemen zoals Apple’s Car Play of Google’s Android Auto en de koppeling daarvan aan smartphones.

De autobedrijven hopen in de niet al te verre toekomst flink te kunnen verdienen aan de e-commerce die via dat soort systemen mogelijk is maar dan moeten de Apple’s en Google’s van deze wereld die kansen niet wegkapen. Sommige autofabrikanten hebben al expliciet laten weten geen data over bijvoorbeeld de technische prestaties van de auto aan de technologiereuzen door te geven. "Wij moeten de toegang tot dergelijke gegevens zelf onder controle houden en daarmee ook de kans om daarmee waarde te creëren," aldus Don Butler, bij Ford verantwoordelijk voor connected vehicles and services.

Reacties

En waarom zou de automobilist al zijn data aan de fabrikanten moeten verstrekken die er vervolgens geld aan gaat verdienen? Wat krijgen we daar als eigenaar van de auto (en daarmee de data) dan voor terug?

Geplaatst door: van Zanten op