De maand september was dit jaar in 30 Europese-landen (27 EU-lidstaten plus 3 Efta-landen) in totaal goed voor 1.394.223 nieuwe auto’s, 9,8 procent meer dan in september 2014 toen de teller eindigde op 1.269.781 stuks. Na negen maanden staat de autoverkoop in Europa – vergeleken met dezelfde periode in 2014 – op een winst van 8,8 procent: 10.776.666 stuks dit jaar tegenover 9.905.865 stuks vorig jaar.
Alle autofabrikanten doen dit jaar betere zaken in Europa. Naast koploper VW-Groep (+7,4 procent) klimmen de eerstvolgende autogroepen PSA en Renault met resp. 4,9 procent en 7,9 procent. Toenames met dubbele cijfers worden gerealiseerd door BMW, FCA en Daimler. De Opel Group profiteert met een magere plus 1,2 procent het minst van de opverende markt.
De groei van de autoverkopen is ook in vrijwel alle Europese landen terug te zien. In de top-3 landen – Duitsland, Verenigd Koninkrijk en Frankrijk – blijft de groei iets onder de totaalmarktgroei. In de daaropvolgende landen Italië en Spanje klimmen de verkopen dit jaar met resp. 15,3 procent en 22,4 procent. Nederland neemt na België de zevende plek in; in ons land zijn de autoverkopen – met een toename van 6,1 procent – bezig aan een licht herstel na het dieptepunt in 2014.
Zie voor meer cijfers op http://www.dealersupportnet.nl/
|
||||||||||
|
Personenauto’s in 27 EU- en 3 Efta-landen |
|||||||||
|
periode: januari t/m september |
|||||||||
|
||||||||||
|
fabrikanten |
2015 |
2014 |
% +/- |
||||||
|
1 |
Volkswagen-Groep |
2.696.447 |
2.509.781 |
+7,4 |
|||||
|
2 |
PSA-groep |
1.121.881 |
1.069.962 |
+4,9 |
|||||
|
3 |
Renault/Dacia |
1.009.047 |
934.783 |
+7,9 |
|||||
|
4 |
Ford-groep |
784.252 |
733.095 |
+7,0 |
|||||
|
5 |
Opel Group |
729.829 |
721.173 |
+1,2 |
|||||
|
6 |
BMW-groep |
696.355 |
620.167 |
+12,3 |
|||||
|
7 |
FCA-groep |
667.898 |
588.551 |
+13,5 |
|||||
|
8 |
Hyundai/Kia |
650.563 |
598.546 |
+8,7 |
|||||
|
9 |
Daimler |
626.233 |
534.433 |
+17,2 |
|||||
|
10 |
Toyota Group |
458.560 |
426.023 |
+7,6 |
|||||
|
11 |
Nissan |
437.187 |
362.485 |
+20,6 |
|||||
|
12 |
Volvo Car Corporation |
198.390 |
183.274 |
+8,2 |
|||||
|
13 |
Mazda |
160.711 |
138.789 |
+15,8 |
|||||
|
14 |
Suzuki |
136.787 |
126.800 |
+7,9 |
|||||
|
15 |
Jaguar/Land Rover |
132.313 |
111.730 |
+18,4 |
|||||
|
totaal EU 27 + Efta |
10.776.666 |
9.905.865 |
+8,8 |
||||||
|
||||||||||
|
Bron: ACEA; bewerking: AUMACON |
Ik neem aan dat het hier om het op kenteken zetten van auto’s gaat en niet om order-intake. Gezien de levertijd van nieuwe auto’s zal het VW-schandaal pas over enkele maanden duidelijk zichtbaar zijn. Het lijken me dus overhaaste conclusies!
Inderdaad Mario. Ik snap dan wel dat radio 538 dit in hun nieuws noemt, maar dat een automotive site dit ook zo noemt vind ik wel schokkend. Of is deze site van AutoWeek niveau ?
Blijft een degelijke en met Audi Premium merk, de nieuwe voertuigen zijn conform aan “euro 6”
So What ?
Alleen de pers en enkele mensen vechten er tegenop om een paar centjes extra te kunnen verdienen …
80% van de mensen kan hen niet schelen !
Prima, er zijn gelukkig nog mensen met gezond verstand!! De hetze in de media,(Telegraaf bovenkop: VW…etc..rijders in zak en as) is stupide, en wordt extra gevoed door milieufanaten, die niet eens weten wat er aan de hand is.
Geldt ook voor de nationale politici en de onbenullen in Brussel.
Eens met Mario. Eind september kwam deze zwendel pas aan het licht. Onmogelijk om dit in de registraties van september af te lezen. Nieuws van een bedenkelijk niveau.
Het zal het gros van de lease rijders niets kunnen schelen als de bijtelling maar niet stijgt