EurotaxGlass: Hybride EV minder in trek op tweedehands markt

De nieuwste plug-in hybride auto’s (PHEV’s) zijn veel minder in trek als occasion dan op de nieuwmarkt. Die EV’s verkopen als ‘derde brandstof optie’ tweedehands auto zal voorlopig dan ook een moeilijke zaak blijken.

EurotaxGlass: Hybride EV minder in trek op tweedehands markt

Dat stelt het Britse auto-informatiebureau EurotaxGlass. Het probleem zit ‘m vooral in het beperkte bereik als de auto elektrisch wordt aangedreven. Hoofd waarderingen Rupert Pontin van EurotaxGlass: "Kopers van een tweedehands auto staan voor de keus: diesel of een PHEV. De grote vraag is het werkelijke brandstofverbruik. PHEV halen puur elektrisch hooguit 50 kilometer en schakelen dan over op de benzinemotor. Als je meestal korte stukjes rijdt met zo nu en dan een langere rit of als je regelmatig in een milieuzone moet rijden, dan is een PHEV misschien een goede keus. Maar als je altijd langere afstanden aflegt, dan ga je voor een diesel. Een PHEV kopen is alleen interessant als nieuwe auto vanwege de belastingvoordelen."

Volgens Pontin weten kopers op de tweedehandsmarkt uitstekend dat er PHEV’s beschikbaar zijn. "Ze willen daar ook best aan, al was het maar om ethische redenen. Maar de meesten blijven voorlopig toch achterdochtig, ook al omdat ze geen idee hebben hoeveel een reparatie zou kosten bij zo’n meer complexe auto. Bovendien heb je op dit moment ook geen idee over de mogelijke inruilwaarde als je er op jouw beurt weer van af wil."

Reacties

Alweer een doodsteek voor deze zeer milieuonvriendelijke dingen. Wanneer wordt de subsidie op deze nonsens auto’s gestopt? Ze zijn uiterst milieuonvriendelijk. Alleen al het maken en recyclen. Daarnaast zuipen deze monsters benzine omdat het extra gewicht van de alektro-aandrijving moet worden meegezeuld. En over de milieubelasting van het opwekken van energie voor deze auot’s door (kolen)centrales hoor je niemand. Dus koop een gewone zuinige benzine-auto of een schone diesel.

Geplaatst door: Peter IJsseldijk op

Geachte heer IJsseldijk,
U reactie is zo stellig dat u blijkbaar uit ervaring spreekt. Ik rijd privé al bijna drie jaar een Chevrolet Volt en heb na 110.000 km een gemiddeld brandstofverbruik van circa 2 liter per 100 km. Als ik op de motor (range extender) rijd haal ik gemakkelijk 1:17. Het stoomverbruik bij EMISSIELOOS rijden op de accu is slechts 0,15 kWh per km (dat is vergelijkbaar met energie-inhoud van 0,015 liter diesel!). Over welke zuinige benzine auto of schone diesel die dat kan heeft u het? Voor mij als particulier biedt de auto (zonder subsidie) de beste rijkwaliteiten, de laagste energiekosten en de miste schade aan mijn omgeving ooit. De mogelijke extra belasting van de accu’s vallen in het niet bij de ontlasting van de luchtvervuiling. En accu’s zijn bovendien wereldwijd één van de best gerecycleerde producten. Ten slotte komt de stoom afgezien uit mijn zonnecellen, bij alle laadpalen in NL uit schone bronnen. En zelfs al zou dat niet zo zijn, blijkt uit onderzoek dat rijden op stroom uit kolencentrales over de keten nog steeds iets schoner te zijn dan rijden op benzine of diesel.

Geplaatst door: Frank Rieck op

PS: Niet onbelangrijk, van de 110.000 km was 70% elektrisch. Ik geeft toe at doen de meeste PHEV ‘leaseauto van de baas’ rijders niet na. Zij betalen de energiekosten dan ook niet zelf en hebben daarvoor ook naar mijn mening (te)veel subsidie gehad.

Geplaatst door: Frank Rieck op
EurotaxGlass: Hybride EV minder in trek op tweedehands markt - Automobielmanagement.nl

EurotaxGlass: Hybride EV minder in trek op tweedehands markt

De nieuwste plug-in hybride auto’s (PHEV’s) zijn veel minder in trek als occasion dan op de nieuwmarkt. Die EV’s verkopen als ‘derde brandstof optie’ tweedehands auto zal voorlopig dan ook een moeilijke zaak blijken.

EurotaxGlass: Hybride EV minder in trek op tweedehands markt

Dat stelt het Britse auto-informatiebureau EurotaxGlass. Het probleem zit ‘m vooral in het beperkte bereik als de auto elektrisch wordt aangedreven. Hoofd waarderingen Rupert Pontin van EurotaxGlass: "Kopers van een tweedehands auto staan voor de keus: diesel of een PHEV. De grote vraag is het werkelijke brandstofverbruik. PHEV halen puur elektrisch hooguit 50 kilometer en schakelen dan over op de benzinemotor. Als je meestal korte stukjes rijdt met zo nu en dan een langere rit of als je regelmatig in een milieuzone moet rijden, dan is een PHEV misschien een goede keus. Maar als je altijd langere afstanden aflegt, dan ga je voor een diesel. Een PHEV kopen is alleen interessant als nieuwe auto vanwege de belastingvoordelen."

Volgens Pontin weten kopers op de tweedehandsmarkt uitstekend dat er PHEV’s beschikbaar zijn. "Ze willen daar ook best aan, al was het maar om ethische redenen. Maar de meesten blijven voorlopig toch achterdochtig, ook al omdat ze geen idee hebben hoeveel een reparatie zou kosten bij zo’n meer complexe auto. Bovendien heb je op dit moment ook geen idee over de mogelijke inruilwaarde als je er op jouw beurt weer van af wil."

Reacties

Alweer een doodsteek voor deze zeer milieuonvriendelijke dingen. Wanneer wordt de subsidie op deze nonsens auto’s gestopt? Ze zijn uiterst milieuonvriendelijk. Alleen al het maken en recyclen. Daarnaast zuipen deze monsters benzine omdat het extra gewicht van de alektro-aandrijving moet worden meegezeuld. En over de milieubelasting van het opwekken van energie voor deze auot’s door (kolen)centrales hoor je niemand. Dus koop een gewone zuinige benzine-auto of een schone diesel.

Geplaatst door: Peter IJsseldijk op

Geachte heer IJsseldijk,
U reactie is zo stellig dat u blijkbaar uit ervaring spreekt. Ik rijd privé al bijna drie jaar een Chevrolet Volt en heb na 110.000 km een gemiddeld brandstofverbruik van circa 2 liter per 100 km. Als ik op de motor (range extender) rijd haal ik gemakkelijk 1:17. Het stoomverbruik bij EMISSIELOOS rijden op de accu is slechts 0,15 kWh per km (dat is vergelijkbaar met energie-inhoud van 0,015 liter diesel!). Over welke zuinige benzine auto of schone diesel die dat kan heeft u het? Voor mij als particulier biedt de auto (zonder subsidie) de beste rijkwaliteiten, de laagste energiekosten en de miste schade aan mijn omgeving ooit. De mogelijke extra belasting van de accu’s vallen in het niet bij de ontlasting van de luchtvervuiling. En accu’s zijn bovendien wereldwijd één van de best gerecycleerde producten. Ten slotte komt de stoom afgezien uit mijn zonnecellen, bij alle laadpalen in NL uit schone bronnen. En zelfs al zou dat niet zo zijn, blijkt uit onderzoek dat rijden op stroom uit kolencentrales over de keten nog steeds iets schoner te zijn dan rijden op benzine of diesel.

Geplaatst door: Frank Rieck op

PS: Niet onbelangrijk, van de 110.000 km was 70% elektrisch. Ik geeft toe at doen de meeste PHEV ‘leaseauto van de baas’ rijders niet na. Zij betalen de energiekosten dan ook niet zelf en hebben daarvoor ook naar mijn mening (te)veel subsidie gehad.

Geplaatst door: Frank Rieck op