Cecra: Dealer en universeel willen toegang tot telematica-data

In en rond de auto komen steeds meer diensten die gebruik maken van de in-car telematica. Dat kan resulteren in een sterke verbetering van het ‘consumenten- en sociale welzijn’. Zo’n lichtende toekomst kan echter alleen waargemaakt worden als ook dealers en universele autobedrijven toegang hebben tot de data die voor het goed functioneren van die diensten nodig zijn.

Cecra: Dealer en universeel willen toegang tot telematica-data

Dat schrijft de Europese koepel voor autobranche-organisaties Cecra. Het aantal diensten op basis van de car-connectivity is enorm, denkt de organisatie. Dat kan variëren van verkeersinformatie tot verzekeringszaken en op afstand beoordelen van schade en noodzakelijk onderhoud. "Europese autodealers en universele garagebedrijven verwelkomen deze technologische vooruitgang en investeren ook zwaar in de ontwikkeling van applicaties om aan de verwachtingen van de klanten te voldoen."

Het grote probleem is echter dat de autofabrikanten de data die door al die connectiviteit worden gegenereerd voor zichzelf houden. "De telematica systemen zijn zodanig ontworpen dat alleen de fabrikanten rechtstreeks toegang hebben tot de data. Die technische belemmering beperkt de vrije concurrentie op de Europese markt voor data-gerelateerde diensten en beperkt ook de vrije keus van de consument."

Cecra: Dealer en universeel willen toegang tot telematica-data - Automobielmanagement.nl

Cecra: Dealer en universeel willen toegang tot telematica-data

In en rond de auto komen steeds meer diensten die gebruik maken van de in-car telematica. Dat kan resulteren in een sterke verbetering van het ‘consumenten- en sociale welzijn’. Zo’n lichtende toekomst kan echter alleen waargemaakt worden als ook dealers en universele autobedrijven toegang hebben tot de data die voor het goed functioneren van die diensten nodig zijn.

Cecra: Dealer en universeel willen toegang tot telematica-data

Dat schrijft de Europese koepel voor autobranche-organisaties Cecra. Het aantal diensten op basis van de car-connectivity is enorm, denkt de organisatie. Dat kan variëren van verkeersinformatie tot verzekeringszaken en op afstand beoordelen van schade en noodzakelijk onderhoud. "Europese autodealers en universele garagebedrijven verwelkomen deze technologische vooruitgang en investeren ook zwaar in de ontwikkeling van applicaties om aan de verwachtingen van de klanten te voldoen."

Het grote probleem is echter dat de autofabrikanten de data die door al die connectiviteit worden gegenereerd voor zichzelf houden. "De telematica systemen zijn zodanig ontworpen dat alleen de fabrikanten rechtstreeks toegang hebben tot de data. Die technische belemmering beperkt de vrije concurrentie op de Europese markt voor data-gerelateerde diensten en beperkt ook de vrije keus van de consument."