De afgelopen jaren liet de zakelijke rijder de keuze voor een nieuwe auto vooral afhangen van de bijtellingscategorie, wat resulteerde in hoge verkoopaantallen van een bepaald model met een specifieke motorisering, zoals plug-ins. Anno 2017 zijn er nog maar twee bijtellingscategorieën: 4 procent voor emissieloze auto’s (elektrisch en waterstof) en 22 procent bijtelling voor auto’s met minimaal 1gram CO2 uitstoot. Dit maakt dat de leaserijder weer met het hart kiest en dit is te zien in de verkopen.
Tevens constateert de VZR dat de gemiddelde catalogusprijs van een leaseauto daalt. Dit komt door twee zaken: er wordt minder gekozen voor plug-ins die relatief dure techniek aan boord hebben en door het gelijktrekken van de bijtellingscategorieën kan er niet meer gekozen worden voor duurdere leaseauto’s met een lagere bijtelling. Een andere bijkomstigheid is goed nieuws voor de schatkist: doordat er minder gekozen wordt voor plug-in modellen stijgt de gemiddelde BPM per leaseauto. Dit is een positief bericht voor onze overheid die de afgelopen jaren de BPM-inkomsten flink heeft zien dalen.
En nu hopen dat ze echt met het hart kiezen, dan komen er eindelijk weer leuke auto’s op de weg. Nu is het nog steeds de bijtelling die een zwaar aandeel heeft, alleen minder erg dan met de 0% dingen.