Het een en ander blijkt uit een analyse van de nieuwe autoverkopen van 2017 door RAI Vereniging. De particulier blijkt er dus weer zin in te hebben; de interesse in kleinere SUV’s draagt bij aan een hogere gemiddelde prijs.
De zakelijke klant geeft in totaal wel een hoger bedrag uit voor een auto: gemiddeld lag de verkoopwaarde vorig jaar op 33.574 euro. Tien jaar geleden echter gaf de zakelijke rijder meer uit aan een auto: gemiddeld 34.569 euro. De zakelijke rijder wordt dus zuiniger, vooral ingegeven door de bijtelling.
Marktverstorend
Wat belastingen betreft: De RAI Vereniging maakt zich zorgen over de BPM die de verkoopprijs van een nieuwe auto verder omhoogdrijft. Het geeft een marktverstorend effect, zegt voorzitter Steven van Eijck. In 2017 steeg de gemiddelde BPM op een nieuwe auto met ruim 17 procent van 3.927 naar 4.620 euro. Van Eijck vindt dit zeer onwenselijk. "Aangezien is afgesproken om de BPM tot 2021 met 14 procent af te bouwen. Deze ontwikkeling drijft de prijzen van nieuwe auto’s in Nederland omhoog. Mede hierdoor werd in 2017 een record van 209.328 auto’s parallel geïmporteerd. Een belangrijk deel daarvan vervangt nieuwkoop in Nederland. De BPM werkt niet alleen marktverstorend, maar remt ook de komst van meer veilige en duurzame nieuwe auto’s. Dit staat haaks op de ambities van dit kabinet om mobiliteit juist te vergroenen en het stijgende aantal verkeersslachtoffers terug te dringen."