Nederlander bezuinigt niet op benzine

Automobilisten betalen zich blauw aan brandstof maar bezuinigen liever op vakantie en kleding. En rekeningrijden zal de files niet oplossen, menen Nederlanders.

Dat blijkt uit onderzoek van het Postbank Economisch Bureau onder honderdduizenden bezoekers van Postbank.nl. Voor veel Nederlandse gezinnen geldt de auto na wonen als de belangrijkste maandelijkse kostenpost. Veranderingen in brandstofprijzen en belastingen hebben dus een grote invloed op het huishoudbudget. In Nederland zijn er evenveel auto’s als huishoudens. Maar dat de auto eerder wordt gezien als noodzaak dan als luxe, blijkt uit de vraag waarop mensen het eerst zouden bezuinigen als dat nodig is. Meer dan de helft (53 procent) van de gepeilde bezoekers zou eerst op vakantie bezuinigen, een kwart op kleding en achttien procent op de auto. Als consumenten dan toch bezuinigen op autorijden, hoe zouden ze dat dan kunnen doen? Brandstof wordt door bijna de helft als grootste kostenpost gezien. Daarna worden afschrijving (22 procent), onderhoud (tien procent) en de autoverzekering (zes procent) genoemd. Toch rijdt de meerderheid niet brandstofbesparend – het zogenaamde ‘nieuwe rijden’. De grootste kostenpost – brandstof – is niet de belangrijkste bezuinigingskandidaat. Als het nodig is om op de autokosten te besparen dan zouden twee op de vijf (39 procent) kiezen voor langer afschrijven en een derde (34 procent) voor minder rijden. Langer afschrijven betekent dat de aanschaf van een nieuwe(re) auto wordt uitgesteld. Dat hoeft niet voordeliger uit te pakken. Immers, de bestaande auto blijft in waarde dalen en de kans op hogere onderhoudskosten neemt toe. Als de benzine 2 euro per liter zou kosten, dan is dat voor vijftien procent van de respondenten reden om de auto weg te doen. Zeven op de tien (72 procent) behoudt toch liever zijn auto (en voor veertien procent is het niet van toepassing). Wel is er een groep die de auto vaker laat staan bij deze prijzen. Twee op de vijf (39 procent) zegt minder auto te gaan rijden als een liter benzine twee euro kost. De groep die zijn gedrag niet aanpast – of niet aan kàn passen – is groter. De helft (48 procent) van de gepeilde bezoekers ziet in de hoge prijzen geen reden om minder auto te gaan rijden. Hogere wegenbelasting heeft een veel grotere invloed op de beslissing de auto weg te doen dan duurdere benzine. Een verhoging van de maandelijkse kosten met honderd euro is voor 28 procent reden om de auto weg te doen. Slechts één op de tien Nederlanders denkt dat rekeningrijden de files doet verdwijnen, 85 procent denkt van niet.

Nederlander bezuinigt niet op benzine - Automobielmanagement.nl

Nederlander bezuinigt niet op benzine

Automobilisten betalen zich blauw aan brandstof maar bezuinigen liever op vakantie en kleding. En rekeningrijden zal de files niet oplossen, menen Nederlanders.

Dat blijkt uit onderzoek van het Postbank Economisch Bureau onder honderdduizenden bezoekers van Postbank.nl. Voor veel Nederlandse gezinnen geldt de auto na wonen als de belangrijkste maandelijkse kostenpost. Veranderingen in brandstofprijzen en belastingen hebben dus een grote invloed op het huishoudbudget. In Nederland zijn er evenveel auto’s als huishoudens. Maar dat de auto eerder wordt gezien als noodzaak dan als luxe, blijkt uit de vraag waarop mensen het eerst zouden bezuinigen als dat nodig is. Meer dan de helft (53 procent) van de gepeilde bezoekers zou eerst op vakantie bezuinigen, een kwart op kleding en achttien procent op de auto. Als consumenten dan toch bezuinigen op autorijden, hoe zouden ze dat dan kunnen doen? Brandstof wordt door bijna de helft als grootste kostenpost gezien. Daarna worden afschrijving (22 procent), onderhoud (tien procent) en de autoverzekering (zes procent) genoemd. Toch rijdt de meerderheid niet brandstofbesparend – het zogenaamde ‘nieuwe rijden’. De grootste kostenpost – brandstof – is niet de belangrijkste bezuinigingskandidaat. Als het nodig is om op de autokosten te besparen dan zouden twee op de vijf (39 procent) kiezen voor langer afschrijven en een derde (34 procent) voor minder rijden. Langer afschrijven betekent dat de aanschaf van een nieuwe(re) auto wordt uitgesteld. Dat hoeft niet voordeliger uit te pakken. Immers, de bestaande auto blijft in waarde dalen en de kans op hogere onderhoudskosten neemt toe. Als de benzine 2 euro per liter zou kosten, dan is dat voor vijftien procent van de respondenten reden om de auto weg te doen. Zeven op de tien (72 procent) behoudt toch liever zijn auto (en voor veertien procent is het niet van toepassing). Wel is er een groep die de auto vaker laat staan bij deze prijzen. Twee op de vijf (39 procent) zegt minder auto te gaan rijden als een liter benzine twee euro kost. De groep die zijn gedrag niet aanpast – of niet aan kàn passen – is groter. De helft (48 procent) van de gepeilde bezoekers ziet in de hoge prijzen geen reden om minder auto te gaan rijden. Hogere wegenbelasting heeft een veel grotere invloed op de beslissing de auto weg te doen dan duurdere benzine. Een verhoging van de maandelijkse kosten met honderd euro is voor 28 procent reden om de auto weg te doen. Slechts één op de tien Nederlanders denkt dat rekeningrijden de files doet verdwijnen, 85 procent denkt van niet.