Zakelijke rijder kan duizenden euro’s belasting besparen met een auto van vijftien jaar of ouder

Zakelijke rijders kunnen een aanzienlijk bedrag besparen als zij een auto kopen van vijftien jaar of ouder. Het voordeel kan voor een auto in de prijsklasse van 35 duizend euro oplopen tot 3770 euro netto per jaar.

Veel zakelijke rijders zijn niet op de hoogte van een belastingmaatregel die zegt dat over een auto van vijftien jaar of ouder geen 25 procent over de nieuwwaarde van de auto bij het inkomen moet worden opgeteld maar slechts 25 procent over de dágwaarde. Dat stelt www.bijtellingsvriendelijk.nl

 

Stel de nieuwprijs van een auto op 35 duizend euro. Dan is de fiscale bijtelling 8750 euro per jaar, dat komt bij een belastingdruk van 52 procent neer op een privéafdracht van 4550 euro. Als de zakelijke rijder een auto van vijftien jaar of ouder koopt met een dagwaarde van 6000 euro dan is de fiscale bijtelling 1500 euro. Jaarlijks betaalt de zakelijke rijder dan 780 euro per jaar voor het privégebruik van de auto, een besparing dus van 3770 euro per jaar. Kosten voor onderhoud, afschrijving, verzekering, wegenbelasting en brandstof zijn voor rekening van de zaak of de eigen onderneming.

 

De belastingdienst gaat uit van het feit dat auto’s van vijftien jaar en ouder niet alleen economisch maar ook technisch afgeschreven zijn. Maar de laatste vijftien jaar is de technische vooruitgang zo groot dat daar geen sprake meer van is. Vroeger was een auto bij honderdduizend kilometer aan een revisie toe en tegenwoordig is hij bij die kilometerstand bij wijze van spreken net ingereden.      

 

Er valt winst te behalen voor alle zakelijke rijders die om welke reden dan ook, niet in een nieuwe auto willen of kunnen rijden maar wel een goed en veilig vervoermiddel nodig hebben, tegen zo laag mogelijke kosten.  

 

Reacties

Ik snap dit niet: bijtelling geldt toch alleen voor leaseauto’s? Er is toch geen leasemaatschappij te vinden die auto van 15+ wil leasen? Op papier een leuk verhaal, maar er klopt niks van. Toch?

Geplaatst door: Peter op

Reactie op Peter: leasemaatschappijen zetten inderdaad liever nieuwe auto’s in, maar occasionlease komt mondjesmaat toch voor.
Niet iedere zakelijk gereden auto is echter een lease-auto. Voor mijn eigen bedrijfje heb ik bijv. gekozen de auto op mijn prive naam te zetten en km-vergoeding te geven voor zakelijke kilometers, juist ter vermijding van de bijtelling. Als ik mijn huidige auto nog 10 jaar rijd zou dit interessant kunnen worden: verkoop ik hem aan de zaak, neem ik daar alle kosten en heb prive nog maar een hele lage bijtelling.

Geplaatst door: Roelof op

Een mooie regeling, hoe krom kan onze wetgeving zijn? Er is volgens dit verhaal belasting-voordeel te behalen door zakelijk met een oude, dus meer vervuilende auto te rijden in plaats van met een nieuwe, schone.
Aan de andere kant: hoe langer een auto in gebruik blijft, des te minder snel hij via ARN tot afval verwerkt moet worden.
Als afsluiting nog een quote van Gerard Maessen, een van de vroegere directeuren van Van Kalmthout: “Ik laat je niet in oud roest naar mijn klanten gaan.” En daar zit ook wat in.
Als ik mag kiezen: doe mij maar een fris nieuw karretje, schoon, stil en met de nieuwste veiligheidsvoorzieningen. Die heb je in het hedendaagse (spits-)verkeer hard nodig.

Geplaatst door: Ivar Volder NGV-Holland op

Goedendag

Wij hebben nog een Volvo 740 Estate Turbodiesel darkgreymetallic intercooler met overdrive staan in werkelijke nieuwstaat van 1988 maar dan ook werkelijk als nieuw voor slechts 3500.- waarvan dan de bijtelling dan ongeveer 400 euro per jaar zal bedragen.

leuker kunnen we het niet maken, dus schaf aan en pak het voordeel en zet hem desnoods op de oprijlaan, schors hem en over 5 jaar is hij belastingvrij en dan helemaal aantrekkelijk, oh ja, nog even ter herinnering voor de snelle lezers onder ons …………….hij is werkelijk als “Nieuw”

vr. groet A. Ploegh
http://www.garageploegh.nl

Geplaatst door: A. Ploegh op
Zakelijke rijder kan duizenden euro’s belasting besparen met een auto van vijftien jaar of ouder - Automobielmanagement.nl

Zakelijke rijder kan duizenden euro’s belasting besparen met een auto van vijftien jaar of ouder

Zakelijke rijders kunnen een aanzienlijk bedrag besparen als zij een auto kopen van vijftien jaar of ouder. Het voordeel kan voor een auto in de prijsklasse van 35 duizend euro oplopen tot 3770 euro netto per jaar.

Veel zakelijke rijders zijn niet op de hoogte van een belastingmaatregel die zegt dat over een auto van vijftien jaar of ouder geen 25 procent over de nieuwwaarde van de auto bij het inkomen moet worden opgeteld maar slechts 25 procent over de dágwaarde. Dat stelt www.bijtellingsvriendelijk.nl

 

Stel de nieuwprijs van een auto op 35 duizend euro. Dan is de fiscale bijtelling 8750 euro per jaar, dat komt bij een belastingdruk van 52 procent neer op een privéafdracht van 4550 euro. Als de zakelijke rijder een auto van vijftien jaar of ouder koopt met een dagwaarde van 6000 euro dan is de fiscale bijtelling 1500 euro. Jaarlijks betaalt de zakelijke rijder dan 780 euro per jaar voor het privégebruik van de auto, een besparing dus van 3770 euro per jaar. Kosten voor onderhoud, afschrijving, verzekering, wegenbelasting en brandstof zijn voor rekening van de zaak of de eigen onderneming.

 

De belastingdienst gaat uit van het feit dat auto’s van vijftien jaar en ouder niet alleen economisch maar ook technisch afgeschreven zijn. Maar de laatste vijftien jaar is de technische vooruitgang zo groot dat daar geen sprake meer van is. Vroeger was een auto bij honderdduizend kilometer aan een revisie toe en tegenwoordig is hij bij die kilometerstand bij wijze van spreken net ingereden.      

 

Er valt winst te behalen voor alle zakelijke rijders die om welke reden dan ook, niet in een nieuwe auto willen of kunnen rijden maar wel een goed en veilig vervoermiddel nodig hebben, tegen zo laag mogelijke kosten.  

 

Reacties

Ik snap dit niet: bijtelling geldt toch alleen voor leaseauto’s? Er is toch geen leasemaatschappij te vinden die auto van 15+ wil leasen? Op papier een leuk verhaal, maar er klopt niks van. Toch?

Geplaatst door: Peter op

Reactie op Peter: leasemaatschappijen zetten inderdaad liever nieuwe auto’s in, maar occasionlease komt mondjesmaat toch voor.
Niet iedere zakelijk gereden auto is echter een lease-auto. Voor mijn eigen bedrijfje heb ik bijv. gekozen de auto op mijn prive naam te zetten en km-vergoeding te geven voor zakelijke kilometers, juist ter vermijding van de bijtelling. Als ik mijn huidige auto nog 10 jaar rijd zou dit interessant kunnen worden: verkoop ik hem aan de zaak, neem ik daar alle kosten en heb prive nog maar een hele lage bijtelling.

Geplaatst door: Roelof op

Een mooie regeling, hoe krom kan onze wetgeving zijn? Er is volgens dit verhaal belasting-voordeel te behalen door zakelijk met een oude, dus meer vervuilende auto te rijden in plaats van met een nieuwe, schone.
Aan de andere kant: hoe langer een auto in gebruik blijft, des te minder snel hij via ARN tot afval verwerkt moet worden.
Als afsluiting nog een quote van Gerard Maessen, een van de vroegere directeuren van Van Kalmthout: “Ik laat je niet in oud roest naar mijn klanten gaan.” En daar zit ook wat in.
Als ik mag kiezen: doe mij maar een fris nieuw karretje, schoon, stil en met de nieuwste veiligheidsvoorzieningen. Die heb je in het hedendaagse (spits-)verkeer hard nodig.

Geplaatst door: Ivar Volder NGV-Holland op

Goedendag

Wij hebben nog een Volvo 740 Estate Turbodiesel darkgreymetallic intercooler met overdrive staan in werkelijke nieuwstaat van 1988 maar dan ook werkelijk als nieuw voor slechts 3500.- waarvan dan de bijtelling dan ongeveer 400 euro per jaar zal bedragen.

leuker kunnen we het niet maken, dus schaf aan en pak het voordeel en zet hem desnoods op de oprijlaan, schors hem en over 5 jaar is hij belastingvrij en dan helemaal aantrekkelijk, oh ja, nog even ter herinnering voor de snelle lezers onder ons …………….hij is werkelijk als “Nieuw”

vr. groet A. Ploegh
http://www.garageploegh.nl

Geplaatst door: A. Ploegh op