Elektrische auto leidt tot snellere slijtage wegen

Elektrische auto’s leiden tot meer slijtage van de wegen waar ze op rijden dan benzine- of dieselversies. Dat komt doordat EV’s door de batterijpakketten veel zwaarder zijn dan andere wagens, betoogt het AD dit weekend. Zo weegt een Tesla Model S tot 2.200 kilo, zeker 600 kilo meer dan een vergelijkbare benzine-auto.

Elektrische auto leidt tot snellere slijtage wegen

Een VW e-Golf is door de accu’s 400 kilo zwaarder dan de benzineversie van diezelfde wagen. De effecten worden nog verergerd doordat elektrische auto’s juist erg snel optrekken wat niet alleen slecht is voor de banden maar ook voor de weg. Rijkswaterstaat is volgens het AD bezig met een analyse van data in een poging te bepalen hoeveel extra schade die zware EV’s aanrichten. Die schade valt nu nog wel mee omdat er nog maar zo’n 60.000 elektrische voertuigen in ons land rondrijden. Maar als alle plannen doorgaan moeten dat er rond 2030 zeker anderhalf miljoen zijn en dan begint het zwaarte-effect echt mee te tellen. De vraag rijst dan of er voor die auto’s niet gewoon wegenbelasting betaald zal moeten worden.

“Als de banden onder die zware scheurijzers zo snel slijten,  zal de weg het ook te verduren hebben,” zegt Sandra Erkens, hoogleraar toegepaste wegbouwkunde aan de TU Delft in de krant. “De toplaag, die zorgt voor veiligheid en comfort, slijt zeker door het contact met de banden. Ik verwacht dat als de banden sneller slijten  – onder verder dezelfde omstandigheden – dat ook geldt voor de weg.” In Noorwegen, waar EV’s al het merendeel van de nieuw- verkochte auto’s uitmaken, wordt al nagedacht over een speciale wegenbelasting voor elektrische auto’s die meer dan 2000 kilo wegen om het extra wegenonderhoud te betalen.

Elektrische auto leidt tot snellere slijtage wegen - Automobielmanagement.nl

Elektrische auto leidt tot snellere slijtage wegen

Elektrische auto’s leiden tot meer slijtage van de wegen waar ze op rijden dan benzine- of dieselversies. Dat komt doordat EV’s door de batterijpakketten veel zwaarder zijn dan andere wagens, betoogt het AD dit weekend. Zo weegt een Tesla Model S tot 2.200 kilo, zeker 600 kilo meer dan een vergelijkbare benzine-auto.

Elektrische auto leidt tot snellere slijtage wegen

Een VW e-Golf is door de accu’s 400 kilo zwaarder dan de benzineversie van diezelfde wagen. De effecten worden nog verergerd doordat elektrische auto’s juist erg snel optrekken wat niet alleen slecht is voor de banden maar ook voor de weg. Rijkswaterstaat is volgens het AD bezig met een analyse van data in een poging te bepalen hoeveel extra schade die zware EV’s aanrichten. Die schade valt nu nog wel mee omdat er nog maar zo’n 60.000 elektrische voertuigen in ons land rondrijden. Maar als alle plannen doorgaan moeten dat er rond 2030 zeker anderhalf miljoen zijn en dan begint het zwaarte-effect echt mee te tellen. De vraag rijst dan of er voor die auto’s niet gewoon wegenbelasting betaald zal moeten worden.

“Als de banden onder die zware scheurijzers zo snel slijten,  zal de weg het ook te verduren hebben,” zegt Sandra Erkens, hoogleraar toegepaste wegbouwkunde aan de TU Delft in de krant. “De toplaag, die zorgt voor veiligheid en comfort, slijt zeker door het contact met de banden. Ik verwacht dat als de banden sneller slijten  – onder verder dezelfde omstandigheden – dat ook geldt voor de weg.” In Noorwegen, waar EV’s al het merendeel van de nieuw- verkochte auto’s uitmaken, wordt al nagedacht over een speciale wegenbelasting voor elektrische auto’s die meer dan 2000 kilo wegen om het extra wegenonderhoud te betalen.