Cijfers Aston Martin bevestigen malaise

Dat het slecht gaat met Aston Martin heeft het bedrijf vorige week al aangekondigd in een winstwaarschuwing. De malaise wordt nu ook bevestigd in de halfjaarcijfers. 

Cijfers Aston Martin bevestigen malaise

Daaruit blijkt dat de Britse supercar bouwer in de eerste zes maanden van dit jaar een operationeel verlies heeft geleden van omgerekend 41 miljoen euro terwijl een jaar eerder nog ruim 70 miljoen winst werd gerealiseerd. De omzet daalde meer bescheiden met vier procent naar ruim 440 miljoen euro.

Aston Martin wist in deze periode zoals gemeld met 2.442 exemplaren wel zes procent meer auto’s te verkopen. Dat is vooral te danken aan de vraag naar de Vantage en DBS Superleggera en het succes van enkele special editions zoals de Valkyrie. De komst van de eerste SUV, de DBX, verloopt nog steeds volgens plan. Aston Martin wil daarvoor een heel nieuwe fabriek bouwen in Wales. Directeur Andy Palmer onderstreept daarbij dat de nadruk blijft liggen op kostenbesparingen. Ook wil hij ervoor zorgen ‘dat we de juiste financieringsstructuur klaar hebben’ waarbij hij overigens niets zegt over vermeende plannen van de Italiaanse grootaandeelhouder InvestIndustrial om haar belang op te voeren en Aston Martin mogelijk van de beurs te halen.

Cijfers Aston Martin bevestigen malaise - Automobielmanagement.nl

Cijfers Aston Martin bevestigen malaise

Dat het slecht gaat met Aston Martin heeft het bedrijf vorige week al aangekondigd in een winstwaarschuwing. De malaise wordt nu ook bevestigd in de halfjaarcijfers. 

Cijfers Aston Martin bevestigen malaise

Daaruit blijkt dat de Britse supercar bouwer in de eerste zes maanden van dit jaar een operationeel verlies heeft geleden van omgerekend 41 miljoen euro terwijl een jaar eerder nog ruim 70 miljoen winst werd gerealiseerd. De omzet daalde meer bescheiden met vier procent naar ruim 440 miljoen euro.

Aston Martin wist in deze periode zoals gemeld met 2.442 exemplaren wel zes procent meer auto’s te verkopen. Dat is vooral te danken aan de vraag naar de Vantage en DBS Superleggera en het succes van enkele special editions zoals de Valkyrie. De komst van de eerste SUV, de DBX, verloopt nog steeds volgens plan. Aston Martin wil daarvoor een heel nieuwe fabriek bouwen in Wales. Directeur Andy Palmer onderstreept daarbij dat de nadruk blijft liggen op kostenbesparingen. Ook wil hij ervoor zorgen ‘dat we de juiste financieringsstructuur klaar hebben’ waarbij hij overigens niets zegt over vermeende plannen van de Italiaanse grootaandeelhouder InvestIndustrial om haar belang op te voeren en Aston Martin mogelijk van de beurs te halen.