Autobranche dringt aan op aanpassing bpm

De autobranche roept het kabinet andermaal op de aanschafbelasting op auto’s en motoren aan te passen. Door strengere emissie-testen valt die heffing voor veel auto’s hoger uit, stellen brancheorganisaties Bovag en RAI Vereniging. De autoverkopen zijn daardoor in de voorbije zeven maanden met ruim een tiende gedaald.

Uitstel afdracht BPM in verband met Coronacrisis

De aanschafbelasting (bpm) wordt per model bepaald aan de hand van de uitstoot- ofwel emissiewaarden. Die vallen door de nieuwe testmethode WLTP, die vorig jaar september verplicht is, vaak hoger uit. De tabellen voor de bpm zijn daar echter nog niet op aangepast met fors hogere aanschafprijzen tot gevolg, aldus Bovag en RAI Vereniging.

Al met al werden van januari tot en met juli 259.662 nieuwe personenauto’s op kenteken gezet, een daling van 10,2 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die teruggang is in alle categorieën terug te zien, van kleine stadsauto’s tot terreinwagens. De drie populairste merken in juli waren Volkswagen, Opel en Ford.

Reacties

[…] Brancheorganisaties wijten de dalingen aan ‘ongewenste belastingeffecten door de nieuwe emissietes…’. Deze verbeterde methode zorgt in het algemeen voor hogere theoretische CO2-waarden, terwijl de tarieven voor de aanschafbelasting BPM daar niet op aangepast zijn. Bovag en Rai stellen dan ook dat door de invoering van deze nieuwe methode (in september 2018) veel personenauto’s fors duurder zijn geworden en dat daardoor de markt inzakt. Marktanalist Aumacon ziet ook WLTP-effecten, maar constateert daarnaast een grotere voorkeur voor het veel minder prijsgevoelige leasing ontstaan. Met name private lease is dit jaar (+7,0 procent vergeleken met vorig jaar) aan een verdere opmars bezig. Het zijn daarentegen vooral de ‘gewone ‘particuliere aankopen (- 29,8 procent) die aan populariteit inleveren. Daarnaast zijn er dit jaar bijna 10 procent minder eigen brancheregistraties (‘selfies’) genoteerd. Maar de belangrijkste reden voor de marktdaling lijkt toch wel de hoge kwaliteit van de moderne auto, waardoor er langer met hetzelfde exemplaar wordt doorgereden en bij vervanging voor een occasion wordt gekozen. De marktprognose voor nieuwe auto’s staat dit jaar op 415 duizend stuks, dicht bij het absolute laagterecord van net iets minder dan 400 duizend stuks.   […]

Geplaatst door: Automobielmanagement.nl > Autoverkopen richting nieuw laagterecord op
Autobranche dringt aan op aanpassing bpm - Automobielmanagement.nl

Autobranche dringt aan op aanpassing bpm

De autobranche roept het kabinet andermaal op de aanschafbelasting op auto’s en motoren aan te passen. Door strengere emissie-testen valt die heffing voor veel auto’s hoger uit, stellen brancheorganisaties Bovag en RAI Vereniging. De autoverkopen zijn daardoor in de voorbije zeven maanden met ruim een tiende gedaald.

Uitstel afdracht BPM in verband met Coronacrisis

De aanschafbelasting (bpm) wordt per model bepaald aan de hand van de uitstoot- ofwel emissiewaarden. Die vallen door de nieuwe testmethode WLTP, die vorig jaar september verplicht is, vaak hoger uit. De tabellen voor de bpm zijn daar echter nog niet op aangepast met fors hogere aanschafprijzen tot gevolg, aldus Bovag en RAI Vereniging.

Al met al werden van januari tot en met juli 259.662 nieuwe personenauto’s op kenteken gezet, een daling van 10,2 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die teruggang is in alle categorieën terug te zien, van kleine stadsauto’s tot terreinwagens. De drie populairste merken in juli waren Volkswagen, Opel en Ford.

Reacties

[…] Brancheorganisaties wijten de dalingen aan ‘ongewenste belastingeffecten door de nieuwe emissietes…’. Deze verbeterde methode zorgt in het algemeen voor hogere theoretische CO2-waarden, terwijl de tarieven voor de aanschafbelasting BPM daar niet op aangepast zijn. Bovag en Rai stellen dan ook dat door de invoering van deze nieuwe methode (in september 2018) veel personenauto’s fors duurder zijn geworden en dat daardoor de markt inzakt. Marktanalist Aumacon ziet ook WLTP-effecten, maar constateert daarnaast een grotere voorkeur voor het veel minder prijsgevoelige leasing ontstaan. Met name private lease is dit jaar (+7,0 procent vergeleken met vorig jaar) aan een verdere opmars bezig. Het zijn daarentegen vooral de ‘gewone ‘particuliere aankopen (- 29,8 procent) die aan populariteit inleveren. Daarnaast zijn er dit jaar bijna 10 procent minder eigen brancheregistraties (‘selfies’) genoteerd. Maar de belangrijkste reden voor de marktdaling lijkt toch wel de hoge kwaliteit van de moderne auto, waardoor er langer met hetzelfde exemplaar wordt doorgereden en bij vervanging voor een occasion wordt gekozen. De marktprognose voor nieuwe auto’s staat dit jaar op 415 duizend stuks, dicht bij het absolute laagterecord van net iets minder dan 400 duizend stuks.   […]

Geplaatst door: Automobielmanagement.nl > Autoverkopen richting nieuw laagterecord op