Hyundai en KT testen 5G-netwerk voor zelfrijdende auto

Hyundai Mobis en het Koreaanse telecombedrijf KT hebben recent hun real time navigatietechnologie getest op het 5G-netwerkt van KT voor autonome auto’s. De technologie moet deze voertuigen in staat stellen live data uit te wisselen.

De real time navigatietechnologisch die werd getest stuurt verkeersdata vanuit elk voertuig naar een centrale server, die vervolgens de gebruikte wegenkaarten update en deze upload naar de auto’s in het netwerk. In theorie beschikt elke auto hiermee over dezelfde, in real time bijgewerkte wegenkaart. Cruciaal hierbij is de snelheid van het 5G-netwerk.

Noodstop

Om die snelheid en ook de nauwkeurigheid te testen zetten KT en Hyundai drie zelfrijdende auto’s in. In de test reden de drie auto’s in colonne op het testcircuit van Hyundai. De voorste auto werd gedwongen een noodstop uit te voeren. Auto nummer twee moest vervolgens de data van de eerste auto ontvangen en interpreteren en ook tot stilstand komen.

Vehicle-to-Everything

De test was erop gericht om te zien of auto nummer drie, die iets achter de voorste twee voertuigen reed, in staat was om tijdig van rijbaan te wisselen op basis van de bijgewerkte navigatiedata. Tijdens het testen werd bovendien een video van de remmende voorste auto naar de passagiers gestuurd in de achterste auto via het 5G-netwerk. Dit gebeurde met Vehicle-to-Everything (V2X) technologie.

Hyundai en KT testen 5G-netwerk voor zelfrijdende auto - Automobielmanagement.nl

Hyundai en KT testen 5G-netwerk voor zelfrijdende auto

Hyundai Mobis en het Koreaanse telecombedrijf KT hebben recent hun real time navigatietechnologie getest op het 5G-netwerkt van KT voor autonome auto’s. De technologie moet deze voertuigen in staat stellen live data uit te wisselen.

De real time navigatietechnologisch die werd getest stuurt verkeersdata vanuit elk voertuig naar een centrale server, die vervolgens de gebruikte wegenkaarten update en deze upload naar de auto’s in het netwerk. In theorie beschikt elke auto hiermee over dezelfde, in real time bijgewerkte wegenkaart. Cruciaal hierbij is de snelheid van het 5G-netwerk.

Noodstop

Om die snelheid en ook de nauwkeurigheid te testen zetten KT en Hyundai drie zelfrijdende auto’s in. In de test reden de drie auto’s in colonne op het testcircuit van Hyundai. De voorste auto werd gedwongen een noodstop uit te voeren. Auto nummer twee moest vervolgens de data van de eerste auto ontvangen en interpreteren en ook tot stilstand komen.

Vehicle-to-Everything

De test was erop gericht om te zien of auto nummer drie, die iets achter de voorste twee voertuigen reed, in staat was om tijdig van rijbaan te wisselen op basis van de bijgewerkte navigatiedata. Tijdens het testen werd bovendien een video van de remmende voorste auto naar de passagiers gestuurd in de achterste auto via het 5G-netwerk. Dit gebeurde met Vehicle-to-Everything (V2X) technologie.