ING ziet scherpe prijsdaling gebruikte auto’s

Prijzen op de tweedehandse automarkt dalen steeds sneller. Naar verwachting wordt het dieptepunt midden 2009 bereikt en zijn consumentenprijzen voor dezelfde auto met dezelfde leeftijd dan tot tien procent in waarde gedaald t.o.v. een jaar eerder. Dit blijkt uit het rapport over occasions van ING Economisch Bureau.

Vooral grotere auto’s (‘jong gebruikt’) en diesels zijn lastiger te verkopen, concludeert ING.

De hoofdoorzaken zijn verschillend: er is een trend naar kleinere en milieuvriendelijkere auto’s, concurrentie van nieuwverkoop en de economische groeivertraging. Aan de andere kant zijn de bpm-afbouw, een snellere doorlooptijd van nieuwe automodellen en verkoop via internet minder zwaarwegende factoren, oordeelt de bank. Een autobedrijf kan de huidige crisis managen met een adequaat occasionbeleid. Dat bestaat uit een strak inkoopbeleid, korte statijden en actuele voorraadwaardering.
Ondanks de sombere vooruitzichten ziet Bert Woltheus, ING branchemanager Industrie en Automotive, kansen voor de sector. "Een prijsdaling van zes tot tien procent is voor de consument een aardig bedrag maar de vraag is of dit een reden zal zijn de aankoop uit te stellen. De prijsdaling was ook in 2008 al zichtbaar en toch blijven de totale occasionverkopen op een niveau van zo’n 1,8 miljoen stuks per jaar. Autobedrijven hebben nu ervaring opgedaan met deze daling en mits zij zorgen voor een goede omloopsnelheid van hun voorraad cq adequaat voorraadbeheer, moeten zij deze daling goed kunnen verwerken."

 

 

Reacties

De sterke prijsdalingen doen zich voornamelijk voor in het grotere segment. Diesels zijn nog steeds uit de gratie ondanks de gedaalde brandstofprijzen. Dit begon al voor de economische crisis toen de (groot)handel versneld zijn voorraden aan het afbouwen was. Nu is iedereen voorzichtig, de consument stelt de aankoop uit en voorraden en statijden lopen op. Gelukkig daalt de rente en de brandstofprijs snel. Parallel hieraan is de slechte orderintake waardoor er nog geen noodzaak is om cash te genereren. Ik geef toe, het gaat niet goed maar raak vooral niet in paniek.

Geplaatst door: Erik van der Maat op

Het kon niet uitblijven: door de enorme PUSCH strategie van de merken (lees importeurs) wordt de markt al jaren verkracht (evenals de dealers!)
Daarnaast is het heel normaal dat de economie maar ook de maatschappij een rustperiode nodig heeft, het kan niet altijd meer, meer en meer zijn. Mensen hebben het nodig om op (financiele) adem te komen.
Het is echter jammer dat er nu een doorgeschoten rustklimaat en sentiment heerst, straks moeten we weer rennen om een inhaalslag te maken. Een meer constante flow was veel gunstiger voor consument en bedrijfsleven.
De overheid dient hun marktverstorende regels minder snel en niet allemaal tegelijk in te voeren.
Verder zal de branche efficienter en met minder poes-pas moeten gaan werken en wellicht wat merk-emotie aan de kant dienen te zetten (naast het noodgedwongen verminderen van de outlets!)
Voor de universelen die nu weinig te klagen valt zal er mijns inziens een naijleffect komen en zullen wellicht ook op termijn te maken krijgen met noodzakelijke schaalvergroting als gevolg van technische ontwikkelingen en verhoogde kostenstructuren als gevolg van een complexere samenleving (lees:eisen personeel en consument)
Leuke uitdagingen, toch !?

Geplaatst door: Edwin Corstjens op
ING ziet scherpe prijsdaling gebruikte auto’s - Automobielmanagement.nl

ING ziet scherpe prijsdaling gebruikte auto’s

Prijzen op de tweedehandse automarkt dalen steeds sneller. Naar verwachting wordt het dieptepunt midden 2009 bereikt en zijn consumentenprijzen voor dezelfde auto met dezelfde leeftijd dan tot tien procent in waarde gedaald t.o.v. een jaar eerder. Dit blijkt uit het rapport over occasions van ING Economisch Bureau.

Vooral grotere auto’s (‘jong gebruikt’) en diesels zijn lastiger te verkopen, concludeert ING.

De hoofdoorzaken zijn verschillend: er is een trend naar kleinere en milieuvriendelijkere auto’s, concurrentie van nieuwverkoop en de economische groeivertraging. Aan de andere kant zijn de bpm-afbouw, een snellere doorlooptijd van nieuwe automodellen en verkoop via internet minder zwaarwegende factoren, oordeelt de bank. Een autobedrijf kan de huidige crisis managen met een adequaat occasionbeleid. Dat bestaat uit een strak inkoopbeleid, korte statijden en actuele voorraadwaardering.
Ondanks de sombere vooruitzichten ziet Bert Woltheus, ING branchemanager Industrie en Automotive, kansen voor de sector. "Een prijsdaling van zes tot tien procent is voor de consument een aardig bedrag maar de vraag is of dit een reden zal zijn de aankoop uit te stellen. De prijsdaling was ook in 2008 al zichtbaar en toch blijven de totale occasionverkopen op een niveau van zo’n 1,8 miljoen stuks per jaar. Autobedrijven hebben nu ervaring opgedaan met deze daling en mits zij zorgen voor een goede omloopsnelheid van hun voorraad cq adequaat voorraadbeheer, moeten zij deze daling goed kunnen verwerken."

 

 

Reacties

De sterke prijsdalingen doen zich voornamelijk voor in het grotere segment. Diesels zijn nog steeds uit de gratie ondanks de gedaalde brandstofprijzen. Dit begon al voor de economische crisis toen de (groot)handel versneld zijn voorraden aan het afbouwen was. Nu is iedereen voorzichtig, de consument stelt de aankoop uit en voorraden en statijden lopen op. Gelukkig daalt de rente en de brandstofprijs snel. Parallel hieraan is de slechte orderintake waardoor er nog geen noodzaak is om cash te genereren. Ik geef toe, het gaat niet goed maar raak vooral niet in paniek.

Geplaatst door: Erik van der Maat op

Het kon niet uitblijven: door de enorme PUSCH strategie van de merken (lees importeurs) wordt de markt al jaren verkracht (evenals de dealers!)
Daarnaast is het heel normaal dat de economie maar ook de maatschappij een rustperiode nodig heeft, het kan niet altijd meer, meer en meer zijn. Mensen hebben het nodig om op (financiele) adem te komen.
Het is echter jammer dat er nu een doorgeschoten rustklimaat en sentiment heerst, straks moeten we weer rennen om een inhaalslag te maken. Een meer constante flow was veel gunstiger voor consument en bedrijfsleven.
De overheid dient hun marktverstorende regels minder snel en niet allemaal tegelijk in te voeren.
Verder zal de branche efficienter en met minder poes-pas moeten gaan werken en wellicht wat merk-emotie aan de kant dienen te zetten (naast het noodgedwongen verminderen van de outlets!)
Voor de universelen die nu weinig te klagen valt zal er mijns inziens een naijleffect komen en zullen wellicht ook op termijn te maken krijgen met noodzakelijke schaalvergroting als gevolg van technische ontwikkelingen en verhoogde kostenstructuren als gevolg van een complexere samenleving (lees:eisen personeel en consument)
Leuke uitdagingen, toch !?

Geplaatst door: Edwin Corstjens op