Hoewel de Britten pas later in lockdown gingen dan de meeste andere Europese landen kwamen er toch al veel minder potentiële klanten naar de showroom, concludeert auto-organisatie SMMT. Die bond gaat er nu van uit dat in heel 2020 zeker een kwart minder nieuwe auto’s op de weg zullen komen dan vorig jaar. Directeur Mike Hawes: “De daling in maart komt niet als een verrassing. Het had nog erger kunnen zijn als we niet veel al bestelde auto’s hebben kunnen afleveren. We moeten geen al te harde conclusies trekken uit deze cijfers, behalve dan dat we duidelijk zien wat er gebeurt als de economie tot stilstand komt.”
Verloren omzet
Het Britse onderzoeks- en adviesbureau AutoAnalysis heeft berekend dat het massaal stilleggen van de autofabrieken in Europa en Noord-Amerika de auto-industrie meer dan 100 miljard aan verloren omzet kan gaan kosten. In Europa worden volgens het bureau door de ingrijpende maatregelen 2,6 miljoen minder auto’s verkocht met een totale schade van meer dan 60 miljard terwijl het in de VS om twee miljoen auto’s en rond de 40 miljard omzetverlies gaat. Volgens de Britse onderzoeker kost elke week dat de fabriekssluitingen voortduren tussen de 7,5 en 10 miljard aan verloren omzet.