Honda breidt recycling EV-batterijen uit

Het Franse SNAM gaat batterijen uit elektrische en hybride auto’s van Honda in een groot aantal Europese landen inzamelen om ze zo mogelijk te recyclen. SNAM onderzoekt of de ‘tweedehands’ batterijen te gebruiken zijn voor de opslag van vernieuwbare energie in industriële toepassingen en wil er, als dat niet het geval is, de waardevolle materialen als cobalt en lithium uit halen.

Honda meldt 11e dode door Takata-airbag in VS

Honda Motor Europe heeft daartoe de bestaande samenwerking met SNAM, voluit de Société Nouvelle d’Affinage des Métaux, uitgebreid. Via een speciaal webplatform kunnen dealers het ophalen van de batterijen bij SNAM regelen. Dat gebeurt dan binnen twee weken vanuit centrale magazijnen zodat de dealers de batterijen niet zelf hoeven op te slaan. Honda werkt al sinds 2013 samen met de Franse specialist om de traceerbaarheid van batterijen te verzekeren en er ook voor te zorgen dat ze verder worden verwerkt volgens de daarvoor geldende Europese regels.

22 landen

De samenwerking wordt nu uitgebreid naar 22 landen waarbij beide partners gaan onderzoeken of een meer duurzaam hergebruik mogelijk zou zijn. Tom Gardner, senior vice-president Honda Motor Europe: ‘’Nu de vraag naar onze steeds uitbreidende range van hybride en elektrische modellen blijft toenemen, wordt het ook belangrijker om de batterijen op de meest milieuvriendelijke manier te managen. Recente marktontwikkelingen zouden het mogelijk kunnen maken dat we ze een tweede leven kunnen geven voor de energievoorziening aan bedrijven of met verbeterde recycle technieken waardevolle grondstoffen terug te winnen die gebruikt kunnen worden voor de productie van nieuwe batterijen.’’

Honda breidt recycling EV-batterijen uit - Automobielmanagement.nl

Honda breidt recycling EV-batterijen uit

Het Franse SNAM gaat batterijen uit elektrische en hybride auto’s van Honda in een groot aantal Europese landen inzamelen om ze zo mogelijk te recyclen. SNAM onderzoekt of de ‘tweedehands’ batterijen te gebruiken zijn voor de opslag van vernieuwbare energie in industriële toepassingen en wil er, als dat niet het geval is, de waardevolle materialen als cobalt en lithium uit halen.

Honda meldt 11e dode door Takata-airbag in VS

Honda Motor Europe heeft daartoe de bestaande samenwerking met SNAM, voluit de Société Nouvelle d’Affinage des Métaux, uitgebreid. Via een speciaal webplatform kunnen dealers het ophalen van de batterijen bij SNAM regelen. Dat gebeurt dan binnen twee weken vanuit centrale magazijnen zodat de dealers de batterijen niet zelf hoeven op te slaan. Honda werkt al sinds 2013 samen met de Franse specialist om de traceerbaarheid van batterijen te verzekeren en er ook voor te zorgen dat ze verder worden verwerkt volgens de daarvoor geldende Europese regels.

22 landen

De samenwerking wordt nu uitgebreid naar 22 landen waarbij beide partners gaan onderzoeken of een meer duurzaam hergebruik mogelijk zou zijn. Tom Gardner, senior vice-president Honda Motor Europe: ‘’Nu de vraag naar onze steeds uitbreidende range van hybride en elektrische modellen blijft toenemen, wordt het ook belangrijker om de batterijen op de meest milieuvriendelijke manier te managen. Recente marktontwikkelingen zouden het mogelijk kunnen maken dat we ze een tweede leven kunnen geven voor de energievoorziening aan bedrijven of met verbeterde recycle technieken waardevolle grondstoffen terug te winnen die gebruikt kunnen worden voor de productie van nieuwe batterijen.’’