Bouw Britse batterijenfabriek in gevaar

Britishvolt, een Brits bedrijf dat in het noorden van Engeland een megafabriek voor EV-batterijen wil bouwen, komt steeds meer in financiële nood. Vanwege die problemen is oprichter en ceo Orral Nadjari met onmiddellijke ingang vertrokken. De leiding wordt nu overgenomen door Graham Hoare, vroeger bestuursvoorzitter van Ford of Britain.

Bovendien heeft ook dit bedrijf te kampen met de beperkingen in de leveringsketenBritishvolt (2022)

Het in 2019 opgerichte Britishvolt heeft in principe toezeggingen voor 2,4 miljard euro aan financieringen. Daarbij zit ook 130 miljoen van de Britse regering die het land graag tot voorloper van elektrische mobiliteit wil maken. Als klanten zijn inmiddels ook Aston Martin en het tot Geely behorende Lotus binnengehaald, zij het met niet meer dan toezeggingen en geen contracten.

Britishvolt kwam eerst in de problemen toen mede-oprichter en bestuursvoorzitter Lars Carlstrom eind 2020 moest opstappen wegens belastingfraude in Zweden. Inmiddels wordt ook steeds meer duidelijk dat de financiering deels op los zand is gebouwd. Zo moet een bedrag van bijna 1,9 miljard voor de bouw van het fabriekspand zelf nog steeds formeel worden afgerond. Bovendien heeft ook dit bedrijf te kampen met de beperkingen in de leveringsketen, zoals Nadjari eerder meldde in een interview met The Guardian.

Bouw vertraagd

Vanwege al die moeilijkheden is de bouw van de fabriek in Blyth in ieder geval ernstig vertraagd. Een woordvoerder van Britishvolt stelt dat de financiering nog altijd volgens plan verloopt. Wel geeft hij toe dat investeerders, gezien de onzekerheid in de financiële markten, minder geneigd zijn met de benodigde middelen over de brug te komen.

Lees ook:

Britten gaan eerste batterijenfabriek bouwen 

Bouw Britse batterijenfabriek in gevaar - Automobielmanagement.nl

Bouw Britse batterijenfabriek in gevaar

Britishvolt, een Brits bedrijf dat in het noorden van Engeland een megafabriek voor EV-batterijen wil bouwen, komt steeds meer in financiële nood. Vanwege die problemen is oprichter en ceo Orral Nadjari met onmiddellijke ingang vertrokken. De leiding wordt nu overgenomen door Graham Hoare, vroeger bestuursvoorzitter van Ford of Britain.

Bovendien heeft ook dit bedrijf te kampen met de beperkingen in de leveringsketenBritishvolt (2022)

Het in 2019 opgerichte Britishvolt heeft in principe toezeggingen voor 2,4 miljard euro aan financieringen. Daarbij zit ook 130 miljoen van de Britse regering die het land graag tot voorloper van elektrische mobiliteit wil maken. Als klanten zijn inmiddels ook Aston Martin en het tot Geely behorende Lotus binnengehaald, zij het met niet meer dan toezeggingen en geen contracten.

Britishvolt kwam eerst in de problemen toen mede-oprichter en bestuursvoorzitter Lars Carlstrom eind 2020 moest opstappen wegens belastingfraude in Zweden. Inmiddels wordt ook steeds meer duidelijk dat de financiering deels op los zand is gebouwd. Zo moet een bedrag van bijna 1,9 miljard voor de bouw van het fabriekspand zelf nog steeds formeel worden afgerond. Bovendien heeft ook dit bedrijf te kampen met de beperkingen in de leveringsketen, zoals Nadjari eerder meldde in een interview met The Guardian.

Bouw vertraagd

Vanwege al die moeilijkheden is de bouw van de fabriek in Blyth in ieder geval ernstig vertraagd. Een woordvoerder van Britishvolt stelt dat de financiering nog altijd volgens plan verloopt. Wel geeft hij toe dat investeerders, gezien de onzekerheid in de financiële markten, minder geneigd zijn met de benodigde middelen over de brug te komen.

Lees ook:

Britten gaan eerste batterijenfabriek bouwen