Voor 56 procent van de Nederlanders heeft de crisis geen invloed op hun koopintentie, aldus AutoScout 24. ‘Ondanks dat 41 procent zegt grote uitgaven voorlopig uit te stellen, geeft iets meer dan de helft (53 procent) aan dat de crisis geen invloed heeft op hun geplande budget voor een nieuwe auto’.
Online
Als er wordt gekeken naar de bereidheid om online een auto te kopen, dan zegt ruim een derde (38 procent) van de Europeanen dit momenteel een goede optie te vinden. Zo is de houding van één op de vijf positief veranderd door de crisis en zijn zij nu meer bereid een auto online aan te schaffen. Ook worden 360° foto’s gezien als een geschikt alternatief voor de traditionele auto-inspectie (72 procent) en vindt een derde (32 procent) het maken van een digitale testrit een goed idee. Vooral Italianen zijn grote voorstanders van deze nieuwe mogelijkheden.
Nederland
Ook in Nederland is de belangstelling online flink toegenomen, liet Country Manager van AutoScout24 Rachel Gómez y Maseland aan de NOS weten: “We hebben nog nooit zoveel aanvragen voor occasions naar dealers gestuurd als afgelopen maand”. Een aanvraag houdt in dat iemand op de website aangeeft interesse te hebben in een auto en in contact wil komen met de dealer. “Het waren er bijna 100.000 in mei, 20 procent meer dan in dezelfde maand vorig jaar.”