Bovag pleit voor eerdere uitbetaling subsidie op elektrische auto

Tot 2025 is er subsidiegeld vrijgemaakt om de vraag naar nieuwe elektrische auto’s te stimuleren. Maar al na één dag was de subsidiepot voor 2021 leeg. Het kabinet moet daarom subsidiegelden voor elektrische auto’s naar voren halen, pleit de Bovag. “Er is een systeem bedacht om het geld te spreiden, maar dat blijkt niet te werken”, aldus de branchevereniging.

VW e-Golf meest verkochte elektrische auto

Op 4 januari 2021 was er van de oorspronkelijke 14,4 miljoen euro die voor dit jaar bestemd was, nog maar 1,1 miljoen euro subsidie beschikbaar voor nieuwe elektrische voertuigen. Er was namelijk al 13,3 miljoen euro naar 2020 overgeheveld en toegewezen, waardoor er voor dit jaar maar een klein deel overbleef. Per auto is 4000 euro subsidie beschikbaar. Het overgebleven bedrag was goed voor omgerekend 275 nieuwe elektrische auto’s. Dat bedrag was na een dag al op. “Dat betekent dat iedereen achter het net vist of tot 1 januari 2022 moet wachten”, aldus Bovag-woordvoerder Ton Huyskens.

252 miljoen euro

De totale subsidiepot, die tot en met 2025 loopt, telt 252 miljoen euro. De subsidiebedragen lopen daarnaast steeds verder op. In 2024 is bijna 40 miljoen beschikbaar voor nieuwe EV’s. Maar volgens de Bovag is er nu behoefte aan en vraag naar elektrische auto’s en is de subsidie nodig om de consument over de streep te trekken. Ook moet het kabinet voldoen aan klimaatdoelstellingen, zegt de vereniging.

Zetje

“De gedachte achter de regeling moet zijn: mensen die nu in de markt zijn voor een nieuwe auto, maar worden tegengehouden door de aanschafprijs, krijgen dankzij de subsidie een zetje en kunnen zo wennen aan elektrisch rijden”, aldus Huyskens. Daarnaast neemt de komende jaren het aanbod toe en zullen de prijzen van nieuwe elektrische auto’s dalen, dus dan is er minder stimulans nodig, verwacht de vereniging.

Nul op het rekest

De branchevereniging zegt steeds nul op het rekest te krijgen van het ministerie van Economische Zaken. “Het ministerie zegt dat het nou eenmaal zo besloten is. Dit is gewoon jojo-beleid. Je houdt een worstje voor en trekt dat dan weer in. Het is te gek voor woorden dat een subsidieregeling die voor een compleet jaar bedoeld was op zou zijn, terwijl er nog geld op de plank ligt.” De branchevereniging zegt continu aan de bel te trekken. “Laten we hopen dat een nieuw kabinet er anders over denkt.”

Bovag pleit voor eerdere uitbetaling subsidie op elektrische auto - Automobielmanagement.nl

Bovag pleit voor eerdere uitbetaling subsidie op elektrische auto

Tot 2025 is er subsidiegeld vrijgemaakt om de vraag naar nieuwe elektrische auto’s te stimuleren. Maar al na één dag was de subsidiepot voor 2021 leeg. Het kabinet moet daarom subsidiegelden voor elektrische auto’s naar voren halen, pleit de Bovag. “Er is een systeem bedacht om het geld te spreiden, maar dat blijkt niet te werken”, aldus de branchevereniging.

VW e-Golf meest verkochte elektrische auto

Op 4 januari 2021 was er van de oorspronkelijke 14,4 miljoen euro die voor dit jaar bestemd was, nog maar 1,1 miljoen euro subsidie beschikbaar voor nieuwe elektrische voertuigen. Er was namelijk al 13,3 miljoen euro naar 2020 overgeheveld en toegewezen, waardoor er voor dit jaar maar een klein deel overbleef. Per auto is 4000 euro subsidie beschikbaar. Het overgebleven bedrag was goed voor omgerekend 275 nieuwe elektrische auto’s. Dat bedrag was na een dag al op. “Dat betekent dat iedereen achter het net vist of tot 1 januari 2022 moet wachten”, aldus Bovag-woordvoerder Ton Huyskens.

252 miljoen euro

De totale subsidiepot, die tot en met 2025 loopt, telt 252 miljoen euro. De subsidiebedragen lopen daarnaast steeds verder op. In 2024 is bijna 40 miljoen beschikbaar voor nieuwe EV’s. Maar volgens de Bovag is er nu behoefte aan en vraag naar elektrische auto’s en is de subsidie nodig om de consument over de streep te trekken. Ook moet het kabinet voldoen aan klimaatdoelstellingen, zegt de vereniging.

Zetje

“De gedachte achter de regeling moet zijn: mensen die nu in de markt zijn voor een nieuwe auto, maar worden tegengehouden door de aanschafprijs, krijgen dankzij de subsidie een zetje en kunnen zo wennen aan elektrisch rijden”, aldus Huyskens. Daarnaast neemt de komende jaren het aanbod toe en zullen de prijzen van nieuwe elektrische auto’s dalen, dus dan is er minder stimulans nodig, verwacht de vereniging.

Nul op het rekest

De branchevereniging zegt steeds nul op het rekest te krijgen van het ministerie van Economische Zaken. “Het ministerie zegt dat het nou eenmaal zo besloten is. Dit is gewoon jojo-beleid. Je houdt een worstje voor en trekt dat dan weer in. Het is te gek voor woorden dat een subsidieregeling die voor een compleet jaar bedoeld was op zou zijn, terwijl er nog geld op de plank ligt.” De branchevereniging zegt continu aan de bel te trekken. “Laten we hopen dat een nieuw kabinet er anders over denkt.”