Aardverschuiving: Opel naar 6,5 procent marktaandeel

Opel en Renault gaan vol gas achteruit in de Nederlandse autoverkoop. Opel was tot 2005 drie decennia de onbetwiste marktleider, maar ziet zijn marktpositie snel verslechteren. Terwijl Volkswagen, de nieuwe nummer 1, stand houdt, zakte het marktaandeel van Opel van 9,5 procent in 2007 naar 6,5 in het eerste kwartaal van 2009.

Dat is een heuse ‘aardverschuiving’ in de automarkt, zoals Het Financieele Dagblad stelt.

Bij het bureau voor voertuigdocumentatie VWE zijn de eerste drie maanden 8.095 nieuwe Opels geregistreerd, tegen 12.961 in dezelfde periode in 2008. Dat komt neer op een daling van 37,5 procent en is beduidend meer dan de 23,6 procent die de totale markt in het eerste kwartaal inleverde. Renault deed het nog slechter en daalde liefst 39,2 procent. Een kleinere marktpartij als Mitsubishi zakte zelfs 44,9 procent.
Op de zakelijke markt is de situatie voor Opel nog rampzaliger. Het aantal registraties van lease-auto’s van het merk kelderde in Nederland in 2008 met 52 procent vergeleken met 2007. Het aantal halveerde: van ruim achttienduizend naar een kleine negenduizend.

Nederland is geen uitzondering. Het merkaandeel Opel is, zo blijkt uit de cijfers van de Europese branchevereniging van autofabrikanten Acea, gezakt van 10,2 procent in 2000 naar 6,8 procent begin dit jaar.
De neergang van Opel heeft te maken met de saaiheid van het merk, zegt Max Kohnstamm, marketingdocent van het opleidingsinstituut SRM. ‘Het merk is gestoeld op degelijk en betrouwbaar maar op die punten zijn ze links en rechts door Japanse auto’s ingehaald.’ Autokopers zien steeds minder in wat een Opel nu anders maakt dan andere auto’s, zo blijkt uit de Brand Asset Valuator, een merkmeetinstrument van Young & Rubicam.

Ook buiten Nederland treden grote verschuivingen in de automarkt op. Volgens onderzoeksbureau R.L. Polk wordt Volkswagen dit jaar de op één na grootste autobouwer ter wereld dankzij de slechte verkoopcijfers van GM, de huidige nummer twee. Nummer één blijft Toyota.

Reacties

Toch vreemd, Opel staat voor ‘Het merk is gestoeld op degelijk en betrouwbaar’ maar wat heeft Volkswagen dan meer..?

Geplaatst door: Jan op

ja vw heeft mannen met petjes , misschien wel met hoge….vroeger was dat opel…

Geplaatst door: JP op

Saaiheid van het merk Opel? Wat een onzin.

Geplaatst door: Edwin de Laat op

Saai slecht ouwe lullebak onbetrouwbaar dus deze daling is terecht en mag van mij en vele anderen nog verslechteren.

Geplaatst door: johan op

Kwalitatief gezien is Opel beter dan VW. Opel heeft nieuwe modellen nodig. Van Renault was het te verachten: abominabele kwaliteit.

Geplaatst door: Kees-kun op

Nee vw is spraak makend…De Golf 5,5 (eh..6)is een faceliftje. De nwe Polo lijkt er 2 druppels water op. De Nwe Passat wordt straks ook een faceliftje. Opel heeft met de Insignia en straks nwe Astra, Meriva een pracht van een modellen programma.Opel komt zeker terug

Geplaatst door: Harald op

Nee….de golf variant is een mooie auto….tjongejonge…de eerste keer dat ik er eentje zag dacht ik dat het een nieuwe Dacia was(sorry Dacia)VW is pas echt saai. Met de nieuwe Opel-modellen komen ze er wel weer. Wat wel goed is is dat op deze manier de kapsones verdwijnt, iedereen doet weer zijn uiterste best om de klant tevreden te stellen.

Geplaatst door: GB op

Helaas is Opel Nederland of GM Nederland zoals ze zich nu noemen vergeten dat je je veel sterker inde lokale markt moet profileren de klant omt niet vanzelf. En laat vooral die koppeling met GM varen. Laat je bij sport evenementen zien die het grote publiek aanspreken.

Geplaatst door: John op

Ga eens rijden met de nieuwe Insignia, WAT EEN VERADEMING!! VW kan wel inpakken met de Passat. Vergelijk alleen het dashboard maar eens. Dus het komt echt wel goed met Opel. De nieuwe astra komt eind dit jaar ook al.

Geplaatst door: mitchel op

@Harald/GB/etc.
Jullie denken als josti’s: als je maar een nieuw model hebt, kom je er wel, dat gaat inderdaad de eerste 6 maanden goed. Maar als het nieuwtje er vanaf is, zakken de verkopen als een baksteen. Zie introductie huidig model Astra en Vectra. Dat waren destijds ook toppers, nu zijn het tobbers…

Geplaatst door: Arie Verrips op
Aardverschuiving: Opel naar 6,5 procent marktaandeel - Automobielmanagement.nl

Aardverschuiving: Opel naar 6,5 procent marktaandeel

Opel en Renault gaan vol gas achteruit in de Nederlandse autoverkoop. Opel was tot 2005 drie decennia de onbetwiste marktleider, maar ziet zijn marktpositie snel verslechteren. Terwijl Volkswagen, de nieuwe nummer 1, stand houdt, zakte het marktaandeel van Opel van 9,5 procent in 2007 naar 6,5 in het eerste kwartaal van 2009.

Dat is een heuse ‘aardverschuiving’ in de automarkt, zoals Het Financieele Dagblad stelt.

Bij het bureau voor voertuigdocumentatie VWE zijn de eerste drie maanden 8.095 nieuwe Opels geregistreerd, tegen 12.961 in dezelfde periode in 2008. Dat komt neer op een daling van 37,5 procent en is beduidend meer dan de 23,6 procent die de totale markt in het eerste kwartaal inleverde. Renault deed het nog slechter en daalde liefst 39,2 procent. Een kleinere marktpartij als Mitsubishi zakte zelfs 44,9 procent.
Op de zakelijke markt is de situatie voor Opel nog rampzaliger. Het aantal registraties van lease-auto’s van het merk kelderde in Nederland in 2008 met 52 procent vergeleken met 2007. Het aantal halveerde: van ruim achttienduizend naar een kleine negenduizend.

Nederland is geen uitzondering. Het merkaandeel Opel is, zo blijkt uit de cijfers van de Europese branchevereniging van autofabrikanten Acea, gezakt van 10,2 procent in 2000 naar 6,8 procent begin dit jaar.
De neergang van Opel heeft te maken met de saaiheid van het merk, zegt Max Kohnstamm, marketingdocent van het opleidingsinstituut SRM. ‘Het merk is gestoeld op degelijk en betrouwbaar maar op die punten zijn ze links en rechts door Japanse auto’s ingehaald.’ Autokopers zien steeds minder in wat een Opel nu anders maakt dan andere auto’s, zo blijkt uit de Brand Asset Valuator, een merkmeetinstrument van Young & Rubicam.

Ook buiten Nederland treden grote verschuivingen in de automarkt op. Volgens onderzoeksbureau R.L. Polk wordt Volkswagen dit jaar de op één na grootste autobouwer ter wereld dankzij de slechte verkoopcijfers van GM, de huidige nummer twee. Nummer één blijft Toyota.

Reacties

Toch vreemd, Opel staat voor ‘Het merk is gestoeld op degelijk en betrouwbaar’ maar wat heeft Volkswagen dan meer..?

Geplaatst door: Jan op

ja vw heeft mannen met petjes , misschien wel met hoge….vroeger was dat opel…

Geplaatst door: JP op

Saaiheid van het merk Opel? Wat een onzin.

Geplaatst door: Edwin de Laat op

Saai slecht ouwe lullebak onbetrouwbaar dus deze daling is terecht en mag van mij en vele anderen nog verslechteren.

Geplaatst door: johan op

Kwalitatief gezien is Opel beter dan VW. Opel heeft nieuwe modellen nodig. Van Renault was het te verachten: abominabele kwaliteit.

Geplaatst door: Kees-kun op

Nee vw is spraak makend…De Golf 5,5 (eh..6)is een faceliftje. De nwe Polo lijkt er 2 druppels water op. De Nwe Passat wordt straks ook een faceliftje. Opel heeft met de Insignia en straks nwe Astra, Meriva een pracht van een modellen programma.Opel komt zeker terug

Geplaatst door: Harald op

Nee….de golf variant is een mooie auto….tjongejonge…de eerste keer dat ik er eentje zag dacht ik dat het een nieuwe Dacia was(sorry Dacia)VW is pas echt saai. Met de nieuwe Opel-modellen komen ze er wel weer. Wat wel goed is is dat op deze manier de kapsones verdwijnt, iedereen doet weer zijn uiterste best om de klant tevreden te stellen.

Geplaatst door: GB op

Helaas is Opel Nederland of GM Nederland zoals ze zich nu noemen vergeten dat je je veel sterker inde lokale markt moet profileren de klant omt niet vanzelf. En laat vooral die koppeling met GM varen. Laat je bij sport evenementen zien die het grote publiek aanspreken.

Geplaatst door: John op

Ga eens rijden met de nieuwe Insignia, WAT EEN VERADEMING!! VW kan wel inpakken met de Passat. Vergelijk alleen het dashboard maar eens. Dus het komt echt wel goed met Opel. De nieuwe astra komt eind dit jaar ook al.

Geplaatst door: mitchel op

@Harald/GB/etc.
Jullie denken als josti’s: als je maar een nieuw model hebt, kom je er wel, dat gaat inderdaad de eerste 6 maanden goed. Maar als het nieuwtje er vanaf is, zakken de verkopen als een baksteen. Zie introductie huidig model Astra en Vectra. Dat waren destijds ook toppers, nu zijn het tobbers…

Geplaatst door: Arie Verrips op