Belastingdienst jaagt op zakenauto

De Belastingdienst gaat strenger controleren op mensen die het niet zo nauw nemen met het opgeven van privégebruik van hun zakenauto.

Volgens staatssecretaris Jan Kees de Jager (Financiën) is de maatregel een reactie op nieuwe cijfers over naheffingen en boetes. Sinds begin dit jaar is volgens het ministerie bij 1500 belastingplichtigen voor vier miljoen euro aan naheffingen en boetes geïnd vanwege onterecht privégebruik van de auto van de zaak. Wie minder dan vijfhonderd privékilometers per jaar rijdt in zijn zakenauto, hoeft minder belasting te betalen.

In totaal is er al voor 23 miljoen euro aan boetes en naheffingen opgelegd bij elfduizend rijders die hun zakenauto voor privédoeleinden gebruiken, aldus het ministerie. De hoogste bedragen lopen op tot een ton. "Uit gerichte controles op basis van risicoanalyse bleek dat vooral de groep die ook één of meerdere verkeersboetes kreeg deze regels nogal eens overtrad", aldus het ministerie, geciteerd in zakenmagazine FEM. De Belastingdienst zet extra medewerkers in voor het opvoeren van de controles. De opbrengst van de strengere controles wordt geschat op "vele miljoenen euro’s".

Reacties

Het zou mooi zijn als ze de bijteling afschaffen.
Dat scheelt ook weer een stuk milieuvervuiling en brandstofverbruik.
Want hoeveel zakenauto-rijders hebben er niet een tweede auto bij om de bijtelling te ontlopen. Dat zijn vaak oudere modellen, die niet aan de laatste milieu eisen voldoen, zoals de gemiddelde zakenauto daar wel aan voldoet.
Die zijn toch gemiddeld niet ouder dan 3-4 jaar.
Ik vraag me af wanneer de belastingdienst ook de hamer of de boormachine van de baas gaat belasten, waarmee de bouwvakker in het weekend zijn schutting maakt……

Geplaatst door: maarten exterman op

Volledig mee eens.. of de belastingdienst medewerker die zijn / haar aangifte door een collega laat controleren. Of de agent de zijn / haar boete door een collega laat verscheuren. Of de botenhandelaar die in het weekend met een demosloep rondjes aan het varen is met z’n vrienden.

Geplaatst door: Fiscalist op

Of de hybride rijder die de lagere bijtelling gebruikt om meer verskeersovertredingen te maken “want ik heb toch over ten opzichte van een normale auto”

Geplaatst door: Prius op

Een varken en een zog hebben nooit genog, is een Brabantse uitspraak.
Waarom niet de bijtelling regeling zoals die in Duitsland gehanteerd word.
Je betaalt 1% over je bruto inkomen bijtelling voor de auto van de zaak.
Iemand die circa € 30.000,= bruto per jaar verdiend zal van zijn baas echt geen Mercedes E-klasse rijden, maar waarschijnlijk een Opel Corsa.
Iemand die € 200.000,= bruto verdient rijd waarschijnlijk wel in een Mercedes S-Klasse.
Op die manier ontvangt de belastingdienst altijd zijn aandeel in het zakelijk gebruik van de auto’s.

Geplaatst door: Geert op

Hm, gezien de kop van dit artikeltje: Die beste man heet natuurlijk niet voor niets “de Jager”.

Geplaatst door: Ivar Volder op
Belastingdienst jaagt op zakenauto - Automobielmanagement.nl

Belastingdienst jaagt op zakenauto

De Belastingdienst gaat strenger controleren op mensen die het niet zo nauw nemen met het opgeven van privégebruik van hun zakenauto.

Volgens staatssecretaris Jan Kees de Jager (Financiën) is de maatregel een reactie op nieuwe cijfers over naheffingen en boetes. Sinds begin dit jaar is volgens het ministerie bij 1500 belastingplichtigen voor vier miljoen euro aan naheffingen en boetes geïnd vanwege onterecht privégebruik van de auto van de zaak. Wie minder dan vijfhonderd privékilometers per jaar rijdt in zijn zakenauto, hoeft minder belasting te betalen.

In totaal is er al voor 23 miljoen euro aan boetes en naheffingen opgelegd bij elfduizend rijders die hun zakenauto voor privédoeleinden gebruiken, aldus het ministerie. De hoogste bedragen lopen op tot een ton. "Uit gerichte controles op basis van risicoanalyse bleek dat vooral de groep die ook één of meerdere verkeersboetes kreeg deze regels nogal eens overtrad", aldus het ministerie, geciteerd in zakenmagazine FEM. De Belastingdienst zet extra medewerkers in voor het opvoeren van de controles. De opbrengst van de strengere controles wordt geschat op "vele miljoenen euro’s".

Reacties

Het zou mooi zijn als ze de bijteling afschaffen.
Dat scheelt ook weer een stuk milieuvervuiling en brandstofverbruik.
Want hoeveel zakenauto-rijders hebben er niet een tweede auto bij om de bijtelling te ontlopen. Dat zijn vaak oudere modellen, die niet aan de laatste milieu eisen voldoen, zoals de gemiddelde zakenauto daar wel aan voldoet.
Die zijn toch gemiddeld niet ouder dan 3-4 jaar.
Ik vraag me af wanneer de belastingdienst ook de hamer of de boormachine van de baas gaat belasten, waarmee de bouwvakker in het weekend zijn schutting maakt……

Geplaatst door: maarten exterman op

Volledig mee eens.. of de belastingdienst medewerker die zijn / haar aangifte door een collega laat controleren. Of de agent de zijn / haar boete door een collega laat verscheuren. Of de botenhandelaar die in het weekend met een demosloep rondjes aan het varen is met z’n vrienden.

Geplaatst door: Fiscalist op

Of de hybride rijder die de lagere bijtelling gebruikt om meer verskeersovertredingen te maken “want ik heb toch over ten opzichte van een normale auto”

Geplaatst door: Prius op

Een varken en een zog hebben nooit genog, is een Brabantse uitspraak.
Waarom niet de bijtelling regeling zoals die in Duitsland gehanteerd word.
Je betaalt 1% over je bruto inkomen bijtelling voor de auto van de zaak.
Iemand die circa € 30.000,= bruto per jaar verdiend zal van zijn baas echt geen Mercedes E-klasse rijden, maar waarschijnlijk een Opel Corsa.
Iemand die € 200.000,= bruto verdient rijd waarschijnlijk wel in een Mercedes S-Klasse.
Op die manier ontvangt de belastingdienst altijd zijn aandeel in het zakelijk gebruik van de auto’s.

Geplaatst door: Geert op

Hm, gezien de kop van dit artikeltje: Die beste man heet natuurlijk niet voor niets “de Jager”.

Geplaatst door: Ivar Volder op